Web Analytics
Jump to content

Gode sider for å lære seg gitar-elektronikk


Recommended Posts

Hei,

prøver å lære mer om gitarelektronikk, for å forstå mer av hvordan pickups etc fungerer. Noen som har link til gode sider som gjerne gir generell innføring i basis-elektronikken samt innføring i hvordan gitar-elektronikk fungerer?

Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noen sider for hånd akkurat nå, men prøve å dekke det som er helt basic her.

Elektriske komponenter(grovt sett)

Passiv komponent = Elektriske komponenter som ikke er avhengig av ekstern kilde. Kan bare begrense strøm(resistans), eller lagre elektriske ladninger (kondensator og induktans). Brukes for filtrering, lagring av energi, stemming av kretser, m.m. Kan ikke forsterke signaler

Aktiv komponent = Elektrisk komponent som krever kilde for å fungere, brukes til forsterkning og modellering.

Under finner vi de tre mest fundamentale komponentene i en passiv krets. Alle tre er 2-polte...dvs, de har to ledere. en + og -.

Motstand (R, enhet Ohm)

- Elektrisk komponent som begrenser strøm. Brukes også til spenningsdeling og for å få ut spenning, m.m (http://no.wikipedia.org/wiki/Motstand_(resistor) )

-Potmeter er en variabel motstand, man har lineære og logaritmiske potter...lineære har som navnet tilsier en lineær økning, mens logaritmisk følger en logaritmisk eller tilnærmet logaritmisk økning i motstand.

Induktans (L, enhet Henry)

- Elektrisk komponent som lagrer energi i magnetfelt. Når det går strøm igjennom en leder, oppstår det et magnetisk felt rundt lederen, det er det feltet som inneholder en magnetisk energi. Spolen er konstruert av en leder som er tvunnet rundt en magnetkjerne. ( http://no.wikipedia.org/wiki/Spole_(induktans) )

Kondensator (C, enhet Farad)

- Elektrisk komponent som lagrer energi i strømfelt. Energien blir lagret i et dielektrikum mellom to ledere (http://no.wikipedia.org/wiki/Kondensator_(elektrisk) )

Pickups(Enkelt forklart, mye av teorien lærer man på fysikk kurs og involverer mye matematikk og fysikk)

En gitarpickup er det vi i elektronikken kaller en "transduser/transducer", noe som konverterer en form for energi til en annen.

Den er konstruert ved at man har tynn leder som er tvunnet rundt flere tynne magneter under hver streng, eller en stor, altså har vi en spole.

Når strengene vibrerer i magnetfeltet til pickupen, får vi en oscillerende energi/signal som vi kan forsterke.

Selve pickupen kan konstrueres som en RLC krets der:

R = Kommer av motstanden til selve lederen (og som igjen er tvunnet rundt magnet)

L = Induktansen kommer an på antall turns (tvinninger) rundt coil

C = Kapasistansen som forekommer pga. rommet mellom tvinningene, er dog veldig liten.

Altså har vi en enkel RLC krets, som tar oss videre til

Tonekrets

Når vi opererer med AC signaler, så har Induktanser og kondensatorer noen interessante egenskaper som gjør at de kan dempe forskjellige frekvenser til et signal. Teorien bak dette(og AC strøm generelt), inneholder mye kompleks matematikk, så for øyeblikket holder jeg det borte.

Vi har følgende type filter

Lavpass = Lave frekvenser får gå udempet, høye frekvenser blir dempet

Highpass = Lave frekvenser blir dempet, høye får gå udempet

Bandpass = Visse lave og høye frekvenser får gå udempet, men båndet i mellom de er dempet

Bandstopp = Motsatte av babdpass, båndet får nå gå udempet, mens de lave og høye frekvensene blir dempet.

En vanlig tonekontroll til gitar består av motstand (potmeter) med kondensator i parallell med jord. Du bruker altså i dette tilfellet potmeteret til å justere hvor dempingen skal starte.

http://en.wikipedia.org/wiki/RC_circuit

Basic blokkdiagram til en komplett gitar kan se slik ut:

Signal -> Tonekontroll -> Utgang

Eller mer avansert

Signal fra strenger -> Transducer (som har en "fixed and tuned" krets med fast båndbredde) -> Filter (Tonekontroll, filter med variabel kontroll) -> utgang

Om du har noen konkrete spørsmål, så er det bare å fyre løs.

Skal prøve å få med litt mer matematisk forklaring, og pickupkonfigurasjoner (hvordan det fungerer) i en senere post...samt finne noen gode sider.

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra! Høres ut som om du fint kan lage din egen hjemmeside eller noe for å lære bort disse tingene.

Mange ting jeg har fått svar på, men også ting jeg lurer på. Begynner med dette: Signalet oppstår i pickup'en (eller rettere sagt strengene), og går som du skriver gjennom tonekontroll og deretter til jack'en. Så jeg forstår at det må være en kabel fra pickup'en, til switch'en (for å bestemme hvilke pickup'er sine signaler som skal med videre), innom volum/tone og deretter ut. Men hva gjør kabelen som går fra volumpotten -> pickup'en?

Har ikke noen sider for hånd akkurat nå, men prøve å dekke det som er helt basic her.

Elektriske komponenter(grovt sett)

Passiv komponent = Elektriske komponenter som ikke er avhengig av ekstern kilde. Kan bare begrense strøm(resistans), eller lagre elektriske ladninger (kondensator og induktans). Brukes for filtrering, lagring av energi, stemming av kretser, m.m. Kan ikke forsterke signaler

Aktiv komponent = Elektrisk komponent som krever kilde for å fungere, brukes til forsterkning og modellering.

Under finner vi de tre mest fundamentale komponentene i en passiv krets. Alle tre er 2-polte...dvs, de har to ledere. en + og -.

Motstand (R, enhet Ohm)

- Elektrisk komponent som begrenser strøm. Brukes også til spenningsdeling og for å få ut spenning, m.m (http://no.wikipedia....stand_(resistor) )

-Potmeter er en variabel motstand, man har lineære og logaritmiske potter...lineære har som navnet tilsier en lineær økning, mens logaritmisk følger en logaritmisk eller tilnærmet logaritmisk økning i motstand.

Induktans (L, enhet Henry)

- Elektrisk komponent som lagrer energi i magnetfelt. Når det går strøm igjennom en leder, oppstår det et magnetisk felt rundt lederen, det er det feltet som inneholder en magnetisk energi. Spolen er konstruert av en leder som er tvunnet rundt en magnetkjerne. ( http://no.wikipedia....pole_(induktans) )

Kondensator (C, enhet Farad)

- Elektrisk komponent som lagrer energi i strømfelt. Energien blir lagret i et dielektrikum mellom to ledere (http://no.wikipedia....ator_(elektrisk) )

Pickups(Enkelt forklart, mye av teorien lærer man på fysikk kurs og involverer mye matematikk og fysikk)

En gitarpickup er det vi i elektronikken kaller en "transduser/transducer", noe som konverterer en form for energi til en annen.

Den er konstruert ved at man har tynn leder som er tvunnet rundt flere tynne magneter under hver streng, eller en stor, altså har vi en spole.

Når strengene vibrerer i magnetfeltet til pickupen, får vi en oscillerende energi/signal som vi kan forsterke.

Selve pickupen kan konstrueres som en RLC krets der:

R = Kommer av motstanden til selve lederen (og som igjen er tvunnet rundt magnet)

L = Induktansen kommer an på antall turns (tvinninger) rundt coil

C = Kapasistansen som forekommer pga. rommet mellom tvinningene, er dog veldig liten.

Altså har vi en enkel RLC krets, som tar oss videre til

Tonekrets

Når vi opererer med AC signaler, så har Induktanser og kondensatorer noen interessante egenskaper som gjør at de kan dempe forskjellige frekvenser til et signal. Teorien bak dette(og AC strøm generelt), inneholder mye kompleks matematikk, så for øyeblikket holder jeg det borte.

Vi har følgende type filter

Lavpass = Lave frekvenser får gå udempet, høye frekvenser blir dempet

Highpass = Lave frekvenser blir dempet, høye får gå udempet

Bandpass = Visse lave og høye frekvenser får gå udempet, men båndet i mellom de er dempet

Bandstopp = Motsatte av babdpass, båndet får nå gå udempet, mens de lave og høye frekvensene blir dempet.

En vanlig tonekontroll til gitar består av motstand (potmeter) med kondensator i parallell med jord. Du bruker altså i dette tilfellet potmeteret til å justere hvor dempingen skal starte.

http://en.wikipedia....wiki/RC_circuit

Basic blokkdiagram til en komplett gitar kan se slik ut:

Signal -> Tonekontroll -> Utgang

Eller mer avansert

Signal fra strenger -> Transducer (som har en "fixed and tuned" krets med fast båndbredde) -> Filter (Tonekontroll, filter med variabel kontroll) -> utgang

Om du har noen konkrete spørsmål, så er det bare å fyre løs.

Skal prøve å få med litt mer matematisk forklaring, og pickupkonfigurasjoner (hvordan det fungerer) i en senere post...samt finne noen gode sider.

Link to comment
Share on other sites

Det er jord.

Eller mer presist: Felles jord, det er standard å jorde alt til baksiden av volumpotten, som videre blir loddet/jordet til brua.

Skjønner, men det er to kabler fra pickup'en til volumpotten: Den ene er den sorte, mens den andre er uten isolering (kalt "bare wire"). Ville tro at "bare wire" er jord, mens den andre input til pickup'en (hva vil i tilfelle dette si - input til mikrofonen er jo det elektromagnestiske fra strengene)?

Link to comment
Share on other sites

Den tredje ledninger (bare wire) er jord til skjermingen inni selve pickupen.

Rød = +

Sort = jord / -

Blank = jord / skjerm

Derfor bruker man å lodde/tvinne sort og blank sammen (eller hva nå de forskjellige fargekodene tilsier)

Link to comment
Share on other sites

Fin liten oppsummering av Jonathan der! :)

Vil du vite mer, så er det nok en fare for at du må kunne en del matte og fysikk.

Elektronikk er jo egentlig et emne innenfor fysikken, og man bruker matte som et hjelpemiddel for å finne svar på ting.

Vil du vite noe mer konkret, så anbefaler jeg deg å kjøpe en god elektronikkbok! Det er et veldig spennende emne.. Derfor har jeg valgt å bli elektronikkingeniør ^_^

Link to comment
Share on other sites

Den tredje ledninger (bare wire) er jord til skjermingen inni selve pickupen.

Rød = +

Sort = jord / -

Blank = jord / skjerm

Derfor bruker man å lodde/tvinne sort og blank sammen (eller hva nå de forskjellige fargekodene tilsier)

Takk for svar. Hva går skjerming ut på? Med andre ord, hva er forskjellen på jordingen sort kabel står for, og jodringen "bare wire" står for?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Hva går skjerming ut på? Med andre ord, hva er forskjellen på jordingen sort kabel står for, og jodringen "bare wire" står for?

Den sorte kabelen er jordingen til pickupen, altså kretsen til gitaren og er helt essensiell for å få gitaren til å fungere.

Skjerming går enkelt og greit ut på å blokkere uønsket støy. Støykilder kan være Lysrør, TV, Antenner, Strømkilder m.m,

Om du dropper å lodde BW til jord, så skal gitaren fortsatt fungere, bare at du muligens får mer støy.

Mange som skjermer hele gitaren og plekterbrettet, men glemmer å jorde skjermingen...i så tilfellet fungerer jordingen dårlig:)

Om du vil lese mer på hvorfor skjerming fungerer som det gjør, søk litt rundt på "faradays bur"

Link to comment
Share on other sites

Den sorte kabelen er jordingen til pickupen, altså kretsen til gitaren og er helt essensiell for å få gitaren til å fungere.

Skjerming går enkelt og greit ut på å blokkere uønsket støy. Støykilder kan være Lysrør, TV, Antenner, Strømkilder m.m,

Om du dropper å lodde BW til jord, så skal gitaren fortsatt fungere, bare at du muligens får mer støy.

Mange som skjermer hele gitaren og plekterbrettet, men glemmer å jorde skjermingen...i så tilfellet fungerer jordingen dårlig:)

Om du vil lese mer på hvorfor skjerming fungerer som det gjør, søk litt rundt på "faradays bur"

Ah, skjønner. Sliter faktisk med mye støy fra pickup'en jeg nylig har satt inn, som er en av grunnene til at jeg må lære meg mer om gitarelektronikk - vil forstå nok til å kunne feilsøke. Mange tips rundt omkring på nettet på hvordan man feilsøker ting, men sjelden blir det satt i sammenheng slik at man forstår hvorfor man gjør det man gjør. Derfor har jeg satt meg fore å lære mer om hvordan gitarelektronikk fungerer, slik at jeg selv kan basere det på egen kunnskap og ikke bare på tips man finner på nettet. Tenkte uansett lage en egen tråd rundt mitt konkrete problem med pickup'en, men samtidig ha fokus på å forstå hvorfor og hvordan.

Har allerede lært mye av å diskutere med dere i denne tråden, så takk for hjelpen så langt.

En ting til jeg lurer på: Hvordan går jeg frem for å måle (med multimeter typisk) hvorvidt jordinga fungerer, både for enkelte komponenter, men også hele det elektriske systemet/kretsen?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Hør med Roy Bang,( rbguitars) https://www.facebook.com/rbguitars2/  
    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.