Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode sider for å lære seg gitar-elektronikk


Anbefalte innlegg

Hei,

prøver å lære mer om gitarelektronikk, for å forstå mer av hvordan pickups etc fungerer. Noen som har link til gode sider som gjerne gir generell innføring i basis-elektronikken samt innføring i hvordan gitar-elektronikk fungerer?

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen sider for hånd akkurat nå, men prøve å dekke det som er helt basic her.

Elektriske komponenter(grovt sett)

Passiv komponent = Elektriske komponenter som ikke er avhengig av ekstern kilde. Kan bare begrense strøm(resistans), eller lagre elektriske ladninger (kondensator og induktans). Brukes for filtrering, lagring av energi, stemming av kretser, m.m. Kan ikke forsterke signaler

Aktiv komponent = Elektrisk komponent som krever kilde for å fungere, brukes til forsterkning og modellering.

Under finner vi de tre mest fundamentale komponentene i en passiv krets. Alle tre er 2-polte...dvs, de har to ledere. en + og -.

Motstand (R, enhet Ohm)

- Elektrisk komponent som begrenser strøm. Brukes også til spenningsdeling og for å få ut spenning, m.m (http://no.wikipedia.org/wiki/Motstand_(resistor) )

-Potmeter er en variabel motstand, man har lineære og logaritmiske potter...lineære har som navnet tilsier en lineær økning, mens logaritmisk følger en logaritmisk eller tilnærmet logaritmisk økning i motstand.

Induktans (L, enhet Henry)

- Elektrisk komponent som lagrer energi i magnetfelt. Når det går strøm igjennom en leder, oppstår det et magnetisk felt rundt lederen, det er det feltet som inneholder en magnetisk energi. Spolen er konstruert av en leder som er tvunnet rundt en magnetkjerne. ( http://no.wikipedia.org/wiki/Spole_(induktans) )

Kondensator (C, enhet Farad)

- Elektrisk komponent som lagrer energi i strømfelt. Energien blir lagret i et dielektrikum mellom to ledere (http://no.wikipedia.org/wiki/Kondensator_(elektrisk) )

Pickups(Enkelt forklart, mye av teorien lærer man på fysikk kurs og involverer mye matematikk og fysikk)

En gitarpickup er det vi i elektronikken kaller en "transduser/transducer", noe som konverterer en form for energi til en annen.

Den er konstruert ved at man har tynn leder som er tvunnet rundt flere tynne magneter under hver streng, eller en stor, altså har vi en spole.

Når strengene vibrerer i magnetfeltet til pickupen, får vi en oscillerende energi/signal som vi kan forsterke.

Selve pickupen kan konstrueres som en RLC krets der:

R = Kommer av motstanden til selve lederen (og som igjen er tvunnet rundt magnet)

L = Induktansen kommer an på antall turns (tvinninger) rundt coil

C = Kapasistansen som forekommer pga. rommet mellom tvinningene, er dog veldig liten.

Altså har vi en enkel RLC krets, som tar oss videre til

Tonekrets

Når vi opererer med AC signaler, så har Induktanser og kondensatorer noen interessante egenskaper som gjør at de kan dempe forskjellige frekvenser til et signal. Teorien bak dette(og AC strøm generelt), inneholder mye kompleks matematikk, så for øyeblikket holder jeg det borte.

Vi har følgende type filter

Lavpass = Lave frekvenser får gå udempet, høye frekvenser blir dempet

Highpass = Lave frekvenser blir dempet, høye får gå udempet

Bandpass = Visse lave og høye frekvenser får gå udempet, men båndet i mellom de er dempet

Bandstopp = Motsatte av babdpass, båndet får nå gå udempet, mens de lave og høye frekvensene blir dempet.

En vanlig tonekontroll til gitar består av motstand (potmeter) med kondensator i parallell med jord. Du bruker altså i dette tilfellet potmeteret til å justere hvor dempingen skal starte.

http://en.wikipedia.org/wiki/RC_circuit

Basic blokkdiagram til en komplett gitar kan se slik ut:

Signal -> Tonekontroll -> Utgang

Eller mer avansert

Signal fra strenger -> Transducer (som har en "fixed and tuned" krets med fast båndbredde) -> Filter (Tonekontroll, filter med variabel kontroll) -> utgang

Om du har noen konkrete spørsmål, så er det bare å fyre løs.

Skal prøve å få med litt mer matematisk forklaring, og pickupkonfigurasjoner (hvordan det fungerer) i en senere post...samt finne noen gode sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! Høres ut som om du fint kan lage din egen hjemmeside eller noe for å lære bort disse tingene.

Mange ting jeg har fått svar på, men også ting jeg lurer på. Begynner med dette: Signalet oppstår i pickup'en (eller rettere sagt strengene), og går som du skriver gjennom tonekontroll og deretter til jack'en. Så jeg forstår at det må være en kabel fra pickup'en, til switch'en (for å bestemme hvilke pickup'er sine signaler som skal med videre), innom volum/tone og deretter ut. Men hva gjør kabelen som går fra volumpotten -> pickup'en?

Har ikke noen sider for hånd akkurat nå, men prøve å dekke det som er helt basic her.

Elektriske komponenter(grovt sett)

Passiv komponent = Elektriske komponenter som ikke er avhengig av ekstern kilde. Kan bare begrense strøm(resistans), eller lagre elektriske ladninger (kondensator og induktans). Brukes for filtrering, lagring av energi, stemming av kretser, m.m. Kan ikke forsterke signaler

Aktiv komponent = Elektrisk komponent som krever kilde for å fungere, brukes til forsterkning og modellering.

Under finner vi de tre mest fundamentale komponentene i en passiv krets. Alle tre er 2-polte...dvs, de har to ledere. en + og -.

Motstand (R, enhet Ohm)

- Elektrisk komponent som begrenser strøm. Brukes også til spenningsdeling og for å få ut spenning, m.m (http://no.wikipedia....stand_(resistor) )

-Potmeter er en variabel motstand, man har lineære og logaritmiske potter...lineære har som navnet tilsier en lineær økning, mens logaritmisk følger en logaritmisk eller tilnærmet logaritmisk økning i motstand.

Induktans (L, enhet Henry)

- Elektrisk komponent som lagrer energi i magnetfelt. Når det går strøm igjennom en leder, oppstår det et magnetisk felt rundt lederen, det er det feltet som inneholder en magnetisk energi. Spolen er konstruert av en leder som er tvunnet rundt en magnetkjerne. ( http://no.wikipedia....pole_(induktans) )

Kondensator (C, enhet Farad)

- Elektrisk komponent som lagrer energi i strømfelt. Energien blir lagret i et dielektrikum mellom to ledere (http://no.wikipedia....ator_(elektrisk) )

Pickups(Enkelt forklart, mye av teorien lærer man på fysikk kurs og involverer mye matematikk og fysikk)

En gitarpickup er det vi i elektronikken kaller en "transduser/transducer", noe som konverterer en form for energi til en annen.

Den er konstruert ved at man har tynn leder som er tvunnet rundt flere tynne magneter under hver streng, eller en stor, altså har vi en spole.

Når strengene vibrerer i magnetfeltet til pickupen, får vi en oscillerende energi/signal som vi kan forsterke.

Selve pickupen kan konstrueres som en RLC krets der:

R = Kommer av motstanden til selve lederen (og som igjen er tvunnet rundt magnet)

L = Induktansen kommer an på antall turns (tvinninger) rundt coil

C = Kapasistansen som forekommer pga. rommet mellom tvinningene, er dog veldig liten.

Altså har vi en enkel RLC krets, som tar oss videre til

Tonekrets

Når vi opererer med AC signaler, så har Induktanser og kondensatorer noen interessante egenskaper som gjør at de kan dempe forskjellige frekvenser til et signal. Teorien bak dette(og AC strøm generelt), inneholder mye kompleks matematikk, så for øyeblikket holder jeg det borte.

Vi har følgende type filter

Lavpass = Lave frekvenser får gå udempet, høye frekvenser blir dempet

Highpass = Lave frekvenser blir dempet, høye får gå udempet

Bandpass = Visse lave og høye frekvenser får gå udempet, men båndet i mellom de er dempet

Bandstopp = Motsatte av babdpass, båndet får nå gå udempet, mens de lave og høye frekvensene blir dempet.

En vanlig tonekontroll til gitar består av motstand (potmeter) med kondensator i parallell med jord. Du bruker altså i dette tilfellet potmeteret til å justere hvor dempingen skal starte.

http://en.wikipedia....wiki/RC_circuit

Basic blokkdiagram til en komplett gitar kan se slik ut:

Signal -> Tonekontroll -> Utgang

Eller mer avansert

Signal fra strenger -> Transducer (som har en "fixed and tuned" krets med fast båndbredde) -> Filter (Tonekontroll, filter med variabel kontroll) -> utgang

Om du har noen konkrete spørsmål, så er det bare å fyre løs.

Skal prøve å få med litt mer matematisk forklaring, og pickupkonfigurasjoner (hvordan det fungerer) i en senere post...samt finne noen gode sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jord.

Eller mer presist: Felles jord, det er standard å jorde alt til baksiden av volumpotten, som videre blir loddet/jordet til brua.

Skjønner, men det er to kabler fra pickup'en til volumpotten: Den ene er den sorte, mens den andre er uten isolering (kalt "bare wire"). Ville tro at "bare wire" er jord, mens den andre input til pickup'en (hva vil i tilfelle dette si - input til mikrofonen er jo det elektromagnestiske fra strengene)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin liten oppsummering av Jonathan der! :)

Vil du vite mer, så er det nok en fare for at du må kunne en del matte og fysikk.

Elektronikk er jo egentlig et emne innenfor fysikken, og man bruker matte som et hjelpemiddel for å finne svar på ting.

Vil du vite noe mer konkret, så anbefaler jeg deg å kjøpe en god elektronikkbok! Det er et veldig spennende emne.. Derfor har jeg valgt å bli elektronikkingeniør ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tredje ledninger (bare wire) er jord til skjermingen inni selve pickupen.

Rød = +

Sort = jord / -

Blank = jord / skjerm

Derfor bruker man å lodde/tvinne sort og blank sammen (eller hva nå de forskjellige fargekodene tilsier)

Takk for svar. Hva går skjerming ut på? Med andre ord, hva er forskjellen på jordingen sort kabel står for, og jodringen "bare wire" står for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hva går skjerming ut på? Med andre ord, hva er forskjellen på jordingen sort kabel står for, og jodringen "bare wire" står for?

Den sorte kabelen er jordingen til pickupen, altså kretsen til gitaren og er helt essensiell for å få gitaren til å fungere.

Skjerming går enkelt og greit ut på å blokkere uønsket støy. Støykilder kan være Lysrør, TV, Antenner, Strømkilder m.m,

Om du dropper å lodde BW til jord, så skal gitaren fortsatt fungere, bare at du muligens får mer støy.

Mange som skjermer hele gitaren og plekterbrettet, men glemmer å jorde skjermingen...i så tilfellet fungerer jordingen dårlig:)

Om du vil lese mer på hvorfor skjerming fungerer som det gjør, søk litt rundt på "faradays bur"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sorte kabelen er jordingen til pickupen, altså kretsen til gitaren og er helt essensiell for å få gitaren til å fungere.

Skjerming går enkelt og greit ut på å blokkere uønsket støy. Støykilder kan være Lysrør, TV, Antenner, Strømkilder m.m,

Om du dropper å lodde BW til jord, så skal gitaren fortsatt fungere, bare at du muligens får mer støy.

Mange som skjermer hele gitaren og plekterbrettet, men glemmer å jorde skjermingen...i så tilfellet fungerer jordingen dårlig:)

Om du vil lese mer på hvorfor skjerming fungerer som det gjør, søk litt rundt på "faradays bur"

Ah, skjønner. Sliter faktisk med mye støy fra pickup'en jeg nylig har satt inn, som er en av grunnene til at jeg må lære meg mer om gitarelektronikk - vil forstå nok til å kunne feilsøke. Mange tips rundt omkring på nettet på hvordan man feilsøker ting, men sjelden blir det satt i sammenheng slik at man forstår hvorfor man gjør det man gjør. Derfor har jeg satt meg fore å lære mer om hvordan gitarelektronikk fungerer, slik at jeg selv kan basere det på egen kunnskap og ikke bare på tips man finner på nettet. Tenkte uansett lage en egen tråd rundt mitt konkrete problem med pickup'en, men samtidig ha fokus på å forstå hvorfor og hvordan.

Har allerede lært mye av å diskutere med dere i denne tråden, så takk for hjelpen så langt.

En ting til jeg lurer på: Hvordan går jeg frem for å måle (med multimeter typisk) hvorvidt jordinga fungerer, både for enkelte komponenter, men også hele det elektriske systemet/kretsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.