Web Analytics
Jump to content

Mye støy fra Seymour Duncan JB jr på Fender Strat

Recommended Posts

Hei,

har hatt en tråd gående vedr installasjon av Seymour Duncan JB jr (SJBJ-1B) på strat'en min, og det ser nå ut til at pickup'en fungerer bra. Men jeg har problemer med at det støyer mye fra den, faktisk mye mer fra den når den kjører alene enn når jeg kjører de andre. Så i posisjon 1 (kun bridge) støyer det mer inn i posisjon 2-5. Vil tro at pickup'en kjører begge coilene serielt i og med at det er ganske kraftig lyd fra den, pluss at motstanden gjennom den er på ca 14 Kohms.

Byttet nettopp switch'en men en flunkende ny en, uten at det hjalp på problemet.

Har prøvd å google dette, og ser at det er mange ulike forslag til ting som kan prøves, men kunne tenke meg å høre med andre her inne hva som bør prioriteres først. Så vidt jeg forstår kan det f.eks. være feil med switch eller volume pot, så kanskje det kunne vært aktuelt å bypass'e disse ved å koble seg direkte til output jack'en? Hørt at flere har gjort dette, men er ærlig talt usikker på hvordan man gjør dette - tar men grønn og sort kabel fra pickup'en og lodder på tip'en på jack'en, som befinner seg i annet hulrom enn pickup'ene? Usikker på om kablene fra pickup'en er lang nok til dette i tilfelle.... Uansett, kanskje dette ikke er beste stedet å starte, så kom gjerne med råd.

Mvh Kenneth

Mye støy tyder vel på dårlig jord?!

Har lest at det kan være en mulig årsak ja. Etter min forståelse er pickup'en jordet i volum pot'en, som igjen er jordet i jack'en. Stemmer det? I og med at der er mer støy fra SD-pickup'en enn de andre, kan det kanskje tyde på at det er dårlig kobling fra pickup'en til volum pot'en?

Har lest at det kan være en mulig årsak ja. Etter min forståelse er pickup'en jordet i volum pot'en, som igjen er jordet i jack'en. Stemmer det? I og med at der er mer støy fra SD-pickup'en enn de andre, kan det kanskje tyde på at det er dårlig kobling fra pickup'en til volum pot'en?

Den første loddinga jeg ville sjekket ja.

Eller dårlig pickup? :lol:

Nja, kan hende du synes det, men SD pickups pleier jo å være bra da :P Dessuten er det jo rart at en pislehumbucker støyer mer enn singlecoilpickupene på samme gitar. Jeg holder 5 cent på dårlig jording.

Edited by GreenMan

Den første loddinga jeg ville sjekket ja.

Har både den sorte kabelen plus den uten isolasjon ("bare wire") som går fra pickup'en til volum pot'en. Så vidt jeg forstår er det "bare wire" som er jording. Riktig? Og hvordan kan jeg sjekke om det er selve loddingen eller kabelen som er problemet?

Nja, kan hende du synes det, men SD pickups pleier jo å være bra da :P Dessuten er det jo rart at en pislehumbucker støyer mer enn singlecoilpickupene på samme gitar. Jeg holder 5 cent på dårlig jording.

Tenkte mer på at den kanskje kunne være defekt - det skjer faktisk iblant :)

Ellers synes jeg sånne single-buckere er stusslige greier ja.

Har både den sorte kabelen plus den uten isolasjon ("bare wire") som går fra pickup'en til volum pot'en. Så vidt jeg forstår er det "bare wire" som er jording. Riktig? Og hvordan kan jeg sjekke om det er selve loddingen eller kabelen som er problemet?

Du kan teste med et multimeter fra jord på en kabel til pickup, event fra potmeter kasse til pickup. Legg gjerne ut et bilde av kablinga (et bilde sier mer enn tusen ord) I følge SD sine sider er det grønn og "bare" som skal loddes på potmeter.

http://www.seymourduncan.com/images/products/electric/stratocaster/501015-100.pdf

Du kan teste med et multimeter fra jord på en kabel til pickup, event fra potmeter kasse til pickup. Legg gjerne ut et bilde av kablinga (et bilde sier mer enn tusen ord) I følge SD sine sider er det grønn og "bare" som skal loddes på potmeter.

http://www.seymourdu.../501015-100.pdf

Takk for svar.

Jeg tok noen bilder tidligere, og lastet de opp hit: http://www.flickr.com/photos/74116670@N04/

Siden da har jeg erstattet switch'en med en ny, identisk switch, men kablinga er den samme.

Ang testing med multimeter: Skal få testet dette, men har du mulighet til å forklare kort hva man tester og hva slags resultat man forventer? Regner med at det er motstand på kabelen som er målet?

Jeg testet "bare wire" (dette er vel jordings-kabelen, aner ikke hva den sorte er) fra punktet den er loddet på volum pot'en til en punkt bak på SD pickup'en merket "GND" (står vel for "ground"), og fikk 0,3 ohm. Mener å huske at jeg har lest at dette er ca forventet resultat på en jordings-kabel. Enig? I tilfelle skulle jeg tro at både pickup'en selv (basert på 14 Kohms motstand gjennom pickup'en) og jordinga er riktig, så med andre ord at feilen kanskje ligger på volum pot'en i seg selv?

Du kan måle volumpotten om du tar av ledningene.. Over de ytterste pinnene skal det være motstanden som er printet på selve potten, måler du på pinnen i midten og en av de ytterste kan du se en variabel motstand ettersom du skrur på potmeteret..

Lavkvalitets potmetere kan ha stor feiltoleranse på opptil en 20% (?)...

Du kan måle volumpotten om du tar av ledningene.. Over de ytterste pinnene skal det være motstanden som er printet på selve potten, måler du på pinnen i midten og en av de ytterste kan du se en variabel motstand ettersom du skrur på potmeteret.. Lavkvalitets potmetere kan ha stor feiltoleranse på opptil en 20% (?)...

Det er vel tre pinner på volumputten, er det _mellom_ de at motstanden skal være X ohms, eller mellom hver av dem og selve volumpotten?

I følge guiden som jeg linket til tidligere tror jeg kanskje du har loddet feil. Den svarte ledningen skal til bryteren og grønn til jord på potmeter.

God observert. Men jeg har Fender pickups i neck og middle, og i følge guiden du linket til skal man da reversere sort og grønn kabel. Så vidt jeg forstår skulle dette ikke ha noe å si for annet enn når neck og middle brukes samtidig.