Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva var din første el-gitar?


johs

Anbefalte innlegg

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Min første gitar var en Ibanez MC300 (http://s93105080.onlinehome.us/Ibanez-Catalogs/catalog/1979-1/04.jpg) jeg kjøpte ny i 1979. Det var ingen spesielt billig gitar på den tiden, men likevel rene marerittet. Umulig å intonere, og en mekanikk som etter et par måneders bruk ikke klarte å holde stemmingen mer enn et par minutter av gangen. Jeg var nær ved å gi opp hele spillingen, og det ble ikke noe greie på mitt gitarspill før jeg kjøpte en Elite Stratocaster i 1983. På tross av at mange ikke likte broa på denne modellen trivdes jeg godt med denne de neste 10 årene, og bruker den stadig. Med locking tuners, nye pots og grafitt i både sadler og oversadel har den aldri vært bedre enn i dag. Siden begynnelsen av 90-tallet har samlingen gradvis blitt utvidet med en rekke Fender, Gibson, PRS, Ibanez, Suhr, Music Man og Valley Art gitarer samt en håndfull akustiske.

Pga min erfaring anbefaler jeg alltid for begynnere å få med en erfaren gitarist ved anskaffelse av første gitar. Ved brukthandel er det absolutt påkrevet, men selv i bransjebutikker kan ferskinger bli ført bak lyset som jeg ble. Dog er kvaliteten på begynnermodeller en helt annen i dag enn den var på 70 og 80 tallet. Jeg vil likevel anbefale de håpefulle en velbrukt gitar av et anerkjent merke fremfor en ny billigmodell.

Jeg har en Ibanez musician mc 300 ds.

Den holder seg stemt og er bra intonert.

Jeg digger denne gitaren :-)

2011-07-31103504.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt grei gitarpakke, kosta 3000,- Solgte den for noen år siden for 2500,- så jeg tapte ikke mange kronene. :) Hadde dessverre veldig høy strengehøyde, så den var ganske vanskelig å spille på for en nybegynner. Dette kan jo selvfølgelig bare justeres, men det visste jo ikke jeg da jeg begynte å spille el-gitar! Men det var en ok gitarpakke, men vil heller anbefale andre som skal begynne å spille gitar å ikke kjøpe et gitarpakke-opplegg. Man får mye mer for pengene, hvis man kjøper brukt og forsterker og gitar hver for seg.

Affinity+Strat+HSS+pack.jpg

Endret av Tandbergern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hondo stratkopi, helt forferdelig gitar. Fikk den i 89/90. Helt umulig å stemme og lyden var ikke stort å skryte av. Den er long gone og jeg savner den ikke.

He-he! Det var den første gitaren min også. kjøpte min i 1991, kostet 1500,- ny.. Kjøpte den brukt sammen med en Tanglewood Lp- kopi

, som var MYE bedre. Fikk den med på kjøpet siden halsen var knekt og limt igjen.. Hondo`n måtte stemmes hele tiden, varte ikke mer enn to-tre akkorder. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epiphone SG (G-310?), kjøpt for helt egne surt oppsparte penger da jeg var rundt 14. Ble solgt til en i klassen min på videregående for en Morley wah og noen hundrelapper. Hadde mye moro med den, men Ibanezen som kom etterpå var i en helt annen klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok i -87 eller -88, dvs jeg begynte på bass i -87 og hadde da en Fender Junior Bass. Så ville jeg spille gitar i stedet og fikk meg en Fender Stratocaster Japan, blå. Den var konstant "out of tune"...kvittet meg med den etter et par år. Det er pt den enste gitaren jeg noengang har kjøpt som jeg har solgt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ettersom jeg er godt voksen,kjøpte jeg min første gitar på 60-tallet.Tror det var i -67. I en alder av 14 år,ble jeg da den stolte eier av en splitterny halvakkustisk Høfner.

Jeg betalte Kr 630,- for gitaren,og Kr 180,- for etuiet.

I 1972 solgte jeg den til en kamerat.Og for 3 år siden,fikk jeg den faktisk tilbake fra ham.Det ble et rørende gjensyn med den gamle Høfner`n.

Den var,og er veldig lettspilt. Lydkvaliteten er ikke på et plagsomt høyt nivå,men likevel er den utvilsomt juvelen i gitarsamlinga mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en japaner - "Kasuga" Tung og fæl, dårlig satt opp og med alt for tykke strenger for småfingrene. kjøpt brukt for en tusenlapp i 1984? Smugspilte på bruttern sin Japan Fender når jeg fikk muligheten, men brødre med noen års aldersforskjell er ikke nødvendigvis sånn kjempekompiser..

Kasugaen ble tatt i innbytte i forbindelse med kjøp av en Aria headless bass noen år senere (en slags Steinberger kopi, men med vanlige stemmeskruer i hekken)

kasuga.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.