Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva var din første el-gitar?


johs

Anbefalte innlegg

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dårlig bilde av et bilde fra min første konsert. Jeg tror bildet er fra1973.

Spiller på min første el-gitar som var en tidlig 70-talls Ibanez Les Paul Custom med bolt-on hals.

Måtte låne 50w Marshall stacket til en kamerat fordi jeg syntes at min egen Vox AC30 ikke spilte høyt nok!

Året etter kjøpte jeg min første Gibson Les Paul. Det var en Deluxe som fikk fullsize bøkkere.

Har aldri angra på at jeg kvitta meg med Ibanezen. Det var en drittgitar.

HPIM0854.JPG

post-4097-0-28323700-1328440813_thumb.jp

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-4097-0-28323700-1328440813_thumb.jp

Dårlig bilde av et bilde fra min første konsert. Jeg tror bildet er fra1973.

Spiller på min første el-gitar som var en tidlig 70-talls Ibanez Les Paul Custom med bolt-on hals.

Måtte låne 50w Marshall stacket til en kamerat fordi jeg syntes at min egen Vox AC30 ikke spilte høyt nok!

Året etter kjøpte jeg min første Gibson Les Paul. Det var en Deluxe som fikk fullsize bøkkere.

Har aldri angra på at jeg kvitta meg med Ibanezen. Det var en drittgitar.

Det kunne ikke være samme gitaren jeg overtok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne ikke være samme gitaren jeg overtok?

Ikke umulig. Den gikk nok i innbytte hos Stensvik når jeg kjøpte Gibson gitaren.

Husker vi dro til Oslo for å plukke ut den beste gitaren i Gibson-sendinga fra Junaiten.

Vi var faktisk de første som fikk gå gjennom gitarene på lageret før de ble pakket opp.

Det var grunnen til at de beste Gibson gitarene ble solgt i Fredrikstad denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det herrens år 2003, etter en sommer med aktivt spill på pappas akkustiske Ibanez gikk jeg til anskaffelse av en Louder strat-kopi med en Peavey Rage158 (eller Blaze158? Husker faktisk ikke helt). Utrolig heldig med eksemplaret. Fikk den godt satt opp, og det er en lettspilt gitar med god hals, godt båndarbeid og generelt god kvalitet ift prisen på 1500kr. Den har vært prosjektgitar, fått refinish og ny elektronikk et par ganger, men hals, kropp og all hardware er fortsatt stock, og den blir ofte prioritert på spillejobber når den er spillbar. Godt fornøyd med kjøpet. For øyeblikket satt opp med elektronikk fra Fender Am.Std og Fender CS Texas Special i bridge som eneste pickup. Får se om jeg finner noe spennende å putte i neck og middle når økonomien tillater det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Min første gitar var en Ibanez MC300 (http://s93105080.onlinehome.us/Ibanez-Catalogs/catalog/1979-1/04.jpg) jeg kjøpte ny i 1979. Det var ingen spesielt billig gitar på den tiden, men likevel rene marerittet. Umulig å intonere, og en mekanikk som etter et par måneders bruk ikke klarte å holde stemmingen mer enn et par minutter av gangen. Jeg var nær ved å gi opp hele spillingen, og det ble ikke noe greie på mitt gitarspill før jeg kjøpte en Elite Stratocaster i 1983. På tross av at mange ikke likte broa på denne modellen trivdes jeg godt med denne de neste 10 årene, og bruker den stadig. Med locking tuners, nye pots og grafitt i både sadler og oversadel har den aldri vært bedre enn i dag. Siden begynnelsen av 90-tallet har samlingen gradvis blitt utvidet med en rekke Fender, Gibson, PRS, Ibanez, Suhr, Music Man og Valley Art gitarer samt en håndfull akustiske.

Pga min erfaring anbefaler jeg alltid for begynnere å få med en erfaren gitarist ved anskaffelse av første gitar. Ved brukthandel er det absolutt påkrevet, men selv i bransjebutikker kan ferskinger bli ført bak lyset som jeg ble. Dog er kvaliteten på begynnermodeller en helt annen i dag enn den var på 70 og 80 tallet. Jeg vil likevel anbefale de håpefulle en velbrukt gitar av et anerkjent merke fremfor en ny billigmodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Fernandes Stratocaster som jeg var greit fornøyd med da den var den eneste øksa jeg hadde, men ser nå at den er jo helt bak mål... Den henger på veggen, har jo ganske mye affeksjonsverdi.. Når jeg faktisk prøver å spille på den, tar en bend evt berøring av vibarmen blir den blir fryktelig, grusomt, infernalsk ustemt, der B-strengen går opp i pitch og resten går ned... Lyden er helt grei til å være singlecoil-gitar (når den holder seg noenlunde stemt), men jeg er ingen fan av singlecoils.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falcon strat-kopi. Kjøpt i 1995, og herjet fælt med helt til jeg fikk meg en litt bedre Epiphone i konfirmasjonsgave.

Den fikk seg en par runder med pussepapir og maling før den ble pensjonert, og sitter nå til pynt på gutterommet hjemme til gamlingene..

Ser ikke ut i dag :P

post-9783-0-94881400-1329742032_thumb.jp

Endret av aurorablind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.