Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva var din første el-gitar?


johs

Anbefalte innlegg

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hondo stratkopi, helt forferdelig gitar. Fikk den i 89/90. Helt umulig å stemme og lyden var ikke stort å skryte av. Den er long gone og jeg savner den ikke.

Hehe, samme her, men fikk den noen år tildligere. Den fikk meg ihvertfall til å slutte og gå på ski :)

Endret av sagi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibanez RG 340 - sort. Den gitaren er skrudd fra hverandre og sammen flere ganger en jeg kan telle :) Pickups og elektronikk skiftet et utall ganger, halsen er pusset ned, den fikk et håndmalt custom-motiv av ei jeg gikk på folkehøgskole med (for over 20 år siden) og logoen er lakkert i gul farge, med signaturen min i samme gulfarge under (skikkelig signaturmodell).

Gitaren tok kvelden da Floyd Rosen etter hvert gav seg (yalla TRS laget av smørmetall) samt treverket der studsa stod.

Planen er å få den spillbar igjen, bla. ved å skru på ei telebru m/ humbucker hull (allerede innkjøpt), for å få ei stabil bru som også (nesten) dekker hullet fra Floyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort Ibanez Les Paul-kopi fra tidlig 70-tall, kjøpt i Kjell Stensvik Musikk via G#-gitar konstruktør Øivin Fjeld i 1978 for kr. 450,-

Måtte la den gå for å finansiere min Gibson LP Standard i 1980.

Den første gitaren samt en Fender Deluxe Reverb jeg eide på 80-tallet, er det eneste jeg har solgt av noe jeg har eid.

Angrer bittert på begge salgene, selv om det bare ville vært for kuriositens skyld å ha den første el-gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første gitar var en mexico strat i tobacco burst.

Den ble også offer for min startende fanatisme over å skru på gitarer og modifisere. Det var ikke store oppgraderingene det var snakk om. Utskifting av pickups, stemmeskruer og bro. Det var utrolig skummelt å drille hull i gitaren, men sluttresultatet ble temmelig bra :)

Gitaren ble solgt i 2008, noe jeg angrer temmelig hardt på akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første var en Jack & Danny-brother strat-kopi. Fikk jeg for høsten 2002,så 10 år i år. Den står nå her i stativet blandt de andre. Bruker den sjelden hjemme,men tar den med når jeg reiser bort. Brukte å ha den og ett sånn 9volts Marshall "stack" med i lastebilen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akustisk gitar med pickup gjelds vel ikke? En gang, midt i forrige århundre :D var jeg regelmessig ute med flere band, kjørte lyd, gjorde demo-opptak osv., og spilte på litt av hvert, selv om gitarene ikke var mine egne.

Men jeg har spilt akustisk fra jeg begynte å spille gitar midt på 1960-tallet, og spiller fortsat akustisk med stor glede. For 20 år siden kjøpte jeg en med pickup, bare brukt sjelden med forsterker, husker ikke navnet. Så, i 2006 kjøpte jeg min Takamine EG531C, svart med cutaway og TK4N preamp/stemmeelektronikk. Den har ført til ny interesse for spilling, og jeg spiller mer og mer. En skikkelig god gitar å spille på, lydmessig god, om ikke stor lyd a la de beste Martin-gitarene. Elektrisk gir den fin og ren lyd med dynamikk, og tåler en del overstyring så lenge man ikke spiller for høyt (feedback). det blir mest ulike typer roots-musikk på meg, og det passer den fint til.

Takaminen førte til at jeg i fjor kjøpte en Epiphone ES335 DOT, cherry red. Den ble jeg veldig forbauset over. Enkel finish, men helt i orden. Noen skarpe kanter (bokstavelig talt) kan nok files eller slites ned, men gitaren spiller bra og har mye av den fine semiakustiske Gibsonlyden fra de Gibson-designede humbuckerne. Grei nok clean-lyd, med litt "jazzy" mykhet, og vakker grøtete vreng når man drar på. Duger også fint til øvingsgitar når andre sover og man ikke vil ha øreklokker. ;)

For meg var Epi-en en ventegitar etter at jeg bestilte min G&L ASAT Classic, og det er veldig ulike gitarer. ASAT'en er en videreutvikling av Fender Telecaster, konstruert av Leo fender og George Fullerton, som lagde den første Tele'n. Min er en USA custom spec, butterscotch blonde, med lønn hals og gripebrett, satin finish. To standard G&L Magnetic Field Design singlecoils, og trad Tele oppsett.

post-8009-0-43601000-1328391225_thumb.jp

Har bare spilt på den et par dager ennå, men det er den gitaren jeg har siklet på i mange, mange år. Dvs., drømmen var en maple neck Telecaster, men etter hvert som jeg prøvde ut en del forskjellig og fikk tips og leste meg opp, ble det tydelig at ASATen hadde det lille ekstra utover en amerikansk Tele: mer lyd i pickupene, uten å miste den "twang"en Telene er så kjent for (og som jeg liker). Pickupene er også varmere, og vrenger mykere enn en standard Tele Singlecoil. Finishen er gedigen, spillbarheten, etter en lang tur fra California til Norge, er bare perfekt. selv om jeg merker jeg må justere spillemønsteret litt ettersom jeg er vant til litt mer tungspilte gitarer.

Kommer nok til å beholde disse, de holder i massevis for mine behov, og jeg har ingen annen unnskyldning enn meg selv hvis det er noen typer musikk jeg vil spille.

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.