Web Analytics
Jump to content

"Smooth 3pdt switch"?


Recommended Posts

Okei, er rimelig ny på elektronikk, så ikke le dere i hjel :P har et inntrykk av at ulempen med true-bypass switcher, er at de klikker når du tråkker på de. Men,vox satchurator har smoothe switcher, samtidig true bypass? Trenger en forklaring! :) Samtidig kan også dere glupinger forklare litt om jording, og hvorfor man har 5-10 avstikkere i kretsen som går til jord. Takker og bukker. Hilsen Håvar

Link to comment
Share on other sites

- True bypass switcher, disse klikker jo fordi det er en mekanisk vippebryter inni der så det bråker litt, samt lager det en poppelyd i effekten men dette kan du fjerne ved å sette en >1Mohm fra input til jord i begynnelsen av kretsen.

-Satchuratoren din har nok en momentant bryter (som i boss pedalene) der det kun er kontakt når den er trykt nede, her bruker en elektrisk svitsj (google: flip-flop circuit, SR-vippe).

-Jording, vanskelig tema å dekke med få ord. Les litt rundt på nettet, jord i forbindelse med likestrøm er som regel ett felles nullpunkt for forskjellige spenninger. Dette er også med på å hindre støy i for eks. 230V kretser i hjemmet ditt, samtidig beskytte deg mot støt osv...

5-10 avstikkere fra hvilke kretser?! Alle kretser må tilkobles ett nullpunkt og et høyere spenningspunkt(så lenge det er likestrøm), for å kunne fungere i det hele tatt...

Vekselstrøm, da svinger fasene sinusformet rundt et nullpunk og veksler mellom pluss og minus, igjen Google it :)

Håper det ga litt basics, også lurt å lese om Volt, Amper og Ohm som grunnleggende før en hopper inne på mer avanserte ting som dioder, transistorer, kondensatore, motstander osv..

Link to comment
Share on other sites

Ja, GND - ground - jord.. Du kobler først og fremst jackene til jord når du skrur dem fast i boksen du skal bygge. Sleeven på jack inputene har mekanisk kontakt med boksen her, akkurat som på bilen din.. minuspolen er koblet til karosseriet..

Har du en plasboks må du strekke ledninger mellom jackene.

Det siste men det viktigste er å koble 0v/minus fra DC-pluggen og batteriet ditt til Sleeven på jacken slik at den lager en felles jord sammen med det andre.. Gjør du ikke dette vil du garantert få masse undvendig støy i pedalen :)

Link to comment
Share on other sites

Mye bra info på nettet ;)

Ellers finnes det også mange andre DIY fora med elektronikk, for eks. freestompboxes.org og diystompboxes.com..

Flere sider som har info om forskjellige pedaler og elektronikk..

Viss du hadde tenkt å bygge noen pedaler så har madbeanpedals.com bra PCB'er..

Tonepad har også mange gøye prosjekter, men de siste gangene jeg bestilte så mangla det deler av ordren, sendte feil, brukte lang tid osv...

Link to comment
Share on other sites

Det er flott at du søker informasjon og tør å stille spørsmål!

Andr3as nevner noen nettsider, og det er også skrevet mange gode bøker om elektronikk. Jeg antar at fagbøkene til elektro har litt å by på, http://www.gyldendal.no/Videregaaende/Elektrofag/Vg1-Elektrofag/Vg1-Elektrofag/Grunnleggende-elektronikk

Selv begynte jeg med eksperimentering og enkle byggesett, blant annet med et kit fra Philips: http://ee.old.no/abc/ Disse ble solgt på lekebutikker i gamledager, men jeg vet ikke om man får tak i noe lignende nå.

har et inntrykk av at ulempen med true-bypass switcher, er at de klikker når du tråkker på de. Men,vox satchurator har smoothe switcher, samtidig true bypass?

Satchurator har ikke true bypass. Den bruker elektroniske brytere (SN74HCT74 dual D flip flop) som styres av to "momentane" trykkbrytere.

For å ha true bypass må man ha et DPDT mekanisk bryterelement. Dette kan være en fotbryter som klikker, eller et relé.

For å lage "smooth switch" brukes momentan bryter og en holdekrets, som Andr3as skriver.

"Smooth switch" + true bypass løses dermed med momentan bryter, holdekrets og relé.

Link to comment
Share on other sites

VGS-bøker for elektronikk er veldig simple og greie å starte med. Jeg bladde kjapt i en slik for litt siden, og der var det mye kjekt for nybegynnere - på norsk til og med!

Har selv nå 9 bøker innen elektronikk (noen av dem med opptil 1500 sider), alle på engelsk da.. Men hver bok har sine kvaliteter og man lærer mye mer kontra det å bare lese på nett ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
    • Er det noen som vet hvor man kan få tak i roasted pine emner som kan brukes til el kropp? Det eneste jeg har funnet er amerikanske sider der emne koster ca 1500,- kr men frakter er på 4000,-   Det eneste norske jeg har funnet er terrasse plank med det er for tynt og smalt. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.