Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hum i DIY pedal når strøm er ansluttet


Anbefalte innlegg

God aften,

Jeg lurte på om noen har noen gode elektronikk/pedalbyggekunnskaper og kan komme med ett råd eller to.

Jeg har bygd en pedal for å switche mellom to forsterkere.

Laget den selv da jeg ikke finner noen som tilbyr det jeg søkte...

Pedalen er laget slik at jeg kan sende hele pedalbrettet som en signalkjede inn i en forsterker for deretter å splitte opp brettet slik at jeg får noen pedaler i FX-loopen i en annen forsterker.

Fiffig sak.

Jeg har da to led lys for å indikere om det er amp u/fx eller amp m/fx.

Hele sulamitten styres av en 4DPT switch og også lysene veksles av denne bryteren.

Dersom jeg ønsker å veksle mellom to amper hvor alle pedalene går foran ampen, så kan jeg bare sette inn en patch kabel i pedalens FX ut/inngang.

Problemet er at når jeg kopler til strømmen så får jeg alt for høy summelyd når jeg bruker ampen hvor jeg har pedaler i fx loop.

Dersom jeg patcher pedalens FX-ut/inngang så blir støyen enda sterkere. Det kan nevnes at disse står på hver side av strømtilførselen dersom det spiller noen rolle.

Så, er det noen som har gode løsninger på å unngå humming når strømmen er tilkoplet?

Har forsåvidt kommet på løsningen å ikke bruke strøm da, så jeg overlever

Dersom dere ser på bildet av brettet så er det den pedalen til venstre for Electro Harmonix Cathedral pedal.

post-1644-0-86421100-1328220172_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lignende problem på en av mine pedaler som jeg nettopp har laget. Har fått et tips om å koble en litt større kondensator mellom + og - på dc inngang for å filtrere input litt. En decoupling kondensator. Har ikke fått prøvd det enda, men håper det løser mitt problem og da kanskje også ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så jeg forstår deg riktig...

Mener du at 0V (negativ, typisk senter) skal være koplet til jord (chassiset)?

For hele strøm/lyskretsen er isolert fra fra chassis...

Jackene har negativ koplet til chassis...

Jackene er jordet i chassiset når du monterer dem, dette trenger du ikke tenke på.

Ta en liten ledning fra senterpinnen og lodd den på Sleeven, altså den pinnen som går til jord på chassiset.

Burde fikse dine problemer :)

Du kan også hive inn kondensatorer, RC filtre osv men det skal ikke være nødvendig så lenge den er på samme strømforsyning som de andre pedalene og ikke lager noe merkbart støy. Noe blir det alltid ;)

Endret av Andr3as
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.