Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gollmertråden


E5150

Anbefalte innlegg

Vi er minst to personer her på forumet som er mer enn gjennomsnittlig interessert i Gollmerpedaler, så da synes jeg det er på plass med en egen tråd dedikert til denne fantastiske svenske pedalprodusenten. Hensikten med tråden er ganske enkelt å samle sammen det som finnes av informasjon om pedalene slik at tråden dermed kan fungere som en ressurs for personer som ønsker å vite mer om Gollmerpedaler.

Kort oppsummert er Gollmer merkelappen som ble brukt på en serie ”boutique”-effektpedaler som ble produsert i Linköping i Sverige i to ulike tidsperioder. Første opplaget ble produsert rundt 1996-1998, mens andre opplaget ble tilvirket på begynnelsen av 2000-tallet. Pedalene ser i hovedsak ut til å være satt sammen av deler fra elfa. Det er noen forskjeller på pedalene fra de to periodene og mest karakteristisk er andreopplaget ble utstyrt med en hvit ramme rundt chassiset, samt at fotbryteren er noe større og mer robust. For enkelte av pedalene ble det også gjort noen tekniske endringer uten det finnes noen fullstendig oversikt over dette. For 60’s Trem pedalen ble i imidlertid hastigheten på tremoloeffekten satt ned. Felles for begge periodene er at pedalene har samme format (ca. 110x50mm) og at chassiset er laget av kraftig metall. I tillegg har alle pedalene tre kontrollere, en fotbryter og en rød led-indikator. Fast dist pedalen har i tillegg en treveis bryter. Alle pedalene har en merkelapp inni chassiset med serienummer og dato for tilvirkning. Serienummeret (i hvertfall for første opplag) er bygd opp av fem siffer. Som et eksempel har et eksemplar Tonator-effekten serienummer 96561 og produksjonsdato 6/9-96.

boxar.gif

Til sammen ble det produsert åtte ulike effekter under Gollmermerket, derav fire vrengpedaler, en kompressor, en booster, en tonekontroll og en tremolopedal. Følgende beskrivelser av pedalene blir gitt av produsenten:

FAT DIST

Disten som inte förstör ditt grundljud! Du hör fortfarande skillnad när du ändrar micklägena, även vid max dist. "Fet" distkaraktär som inte "spretar". Ger tyngd även med singlecoil (typ strata). Tre-läges omkopplare för attack-känslighet (bite).

UGLY BEE

Detta är troligen den råaste pedal Du hört! Kompakt med mycket övertoner och rejält bett. Ska man karaktärisera denna pedal så är väl "fuzz" det närmaste som ligger till hands.

Brutal!

BIG STACK

Skapar ett stort och mäktigt distsound. Med Big Stack får din "lilla" combo karaktären av en välkänd engelsk fyrtolv-rigg. Ger tugget i botten samtidigt som Du får en väl definierad sträng. Disten som ger Dig allt annat än en spretig high-tech känsla.

THE BLUES

Dynamiskt anslagskontrollerad dist. Mjuka anslag ger renare ton, tryck till lite extra så har du dist. Lagom rå biueskaraktär med bra attack och sustain. I maxläge får Du rejäl rådist. The blues...

COMPOSUS

Dynamisk gitarrkompressorlsustainer, med ställbar kompression och sustaintid, som delvis är beroende av anslagsstyrkan, ger en mjuk eller väl definierad klick-aftack. Mycket brutal i maxiägena! Tips: testa denna kompressor tillsammans med "the blues"...

60's TREM

60- och 70-talets gitarrsound med tremolo har kommit tillbaka! Lätt att ställa in, inga onödiga rattar. Rätt tremoloeffekt steglöst ställbarfrån 0 - 100%.Mycket tyst, brus är i det närmaste obefintliga.

BOOSTER

Booster/preamp med bas och diskantkontroll. Användes t.ex. som extra volymhöjare och eq för

komp/solo, helt enkelt en extra kanal till din förstärkare! Mycket bra som förförstärkare till kontaktmickar och akustiska gitarrer med svag utsignal.

TONATOR

Trebands aktiv tonkontroll, designad för bas, gitarr, eller andra el-instrument. Low, mid och high-rattarna reglerar vardera ett område av +/- 18dB, vilket är mer än tillräckligt för att ge den briljans och botten Du behöver. Utmärkt till bla. five-string basar.

Artister som bruker/har brukt Gollmerpedaler:

Öresund Space Collective: Fat dist, Ugly Bee

Cult of Luna: The blues

Knut Reiersrud: The blues

Billy Gibbons, ZZ Top: Big stack

David Gilmour: Composus

Robert Burås, Madrugada: Fat dist

Bjørn Riis, Airbag: Composus

Beskrivelse av Tonator fra dba.dk:

Sjælden boutique-EQ fra svenske Gollmer. Vellydende tre-bånds EQ fra det hedengangne svenske boutique-mærke Gollmer. Tonator'en er kræs for din grundlyd - god til at få "hul igennem" efter lange kabeltræk og mange pedaler. Ulig mange andre equalizere på markedet bevarer den nænsomt ens grundlyd - selvfølgelig sker der noget, når man drejer på knapperne, men du "smadrer" ikke din sound ved f.eks. at putte mere bas på eller hæve mellemtonen - det er de færreste equalizere, der kan det. Med en boost-range på +/- 18 dB er der rig mulighed for også at kompensere mellem forskellige typer guitarer (f.eks. Fender vs. Gibson). En pedal med mange anvendelsesmuligheder - vi har bl.a. brugt den til at kompensere mellem forreste og bagerste pick-up på en Tele!

Youtubedemo av The blues:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg fire av pedalene i serien: Fat dist og Tonator fra førsteopplaget, og The blues og Booster fra andre opplaget. Kombinasjonen av de to sistnevnte er rett og slett eksplosiv! The bluespedalen har rett og slett blitt den ultimate vrengpedalen for meg da den har en enorm spennvidde og klarhet i lyden. Boosteren gir det lille ekstra som skal til for å virkelig fete opp sololyden. Fungerer også bra på ren lyd. Fat disten var vel den første vrengpedalen jeg kjøpte (en gang i 1996) og jeg har vært litt av og på i forhold til den. For tiden er jeg imidlertid mest på :-) Den er ganske tung i lyden, men synes samtidig at den mangler litt definisjon. Låter definitivt mer skitten 70talls sludge enn ren og klar åttitallsdistortion. Tonatoren er fremdeles på delestadiet (jmf. annen tråd) så den har jeg ikke fått prøvd. Har fått alle delene i hus, men mangler loddeferdighetene slik at jeg får på fotbryter og strømforsyningsbiten.

Hvis noen vil har pedalene jeg mangler til salgs for en billig penge så er det bare å ta kontakt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventet på deg ja :-) Er lysten på en Big stack, men er gniten på pengene for tiden så du får heller vente til desperasjonen tar overhånd. Gikk nylig en big stack på blocket.se for 750SEK.

Kan du gi en kort beskrivelse av pedalen og hvordan den høres ut? Er den mer hi-gain enn Fat dist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode greier og viktig stykke informasjon! Har beholdt innpakningen til Fat Disten selv, men tenkte ikke på å legge ut bilde. Vet du om samme innpakning ble brukt på andreopplaget?

Ellers ser det faktisk ut til at vi kun er to stykker på forumet som er interessert i Gollmer :-) Det må da være noen andre som har erfaringer med pedalene. Alle innspill er interessante. Synes for eksempel at det er interessant med gode subjektive tilbakemeldinger på lyd ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da ser det ut til at jeg har sikret meg en 60´s Trem for 600 svenske kroner. Ingenting å si på prisen. Vet ikke om det er første eller andre opplaget, men begge variantene er interessante. Det sies at andreopplaget gir bedre effekt, men førsteopplaget er jo ganske samleverdig.

Hvis noen er på jakt etter Gollmerpedaler så er det per dags dato fire stykker til salgs her: http://www.dba.dk/soeg/?soeg=gollmer Anbefaler Boosteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Jeg har fått med meg at det er flere på forumet som har "The blues" i hvertfall så de burde jo være interessert. Inntil videre får vi heller bare innse at vi er best på Gollmerpedaler :)

Har du forresten fått solgt Big stacken? Hvis ikke skal jeg heller slå til når du har satt ned prisen til noe som tilsvarer mine usedvanlig gnitne rammer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er strålende fornøyd med 60's Trem pedalen. Stor spennvidde i effekten og så vidt jeg kan høre er det absolutt ingen volumdrop slik som man finner på enkelte andre tremolopedaler. Selv om jeg liker Boss TR-2 tremoloen min er Gollmeren uendelig mye bedre og helt klart i en liga når det gjelder kvalitet.

Det har forøvrig dukket opp en til nå på vend.se. Er ikke ofte man ser denne pedalen så noen bør få fingeren ut: http://vend.se/ad.php?101115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.