Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kemper Profiling Amplifier


daggis

Anbefalte innlegg

Jeg stod på venteliste for Axe FX 2 da jeg oppdaget KPA'en (Kemper Profiling Amplifier). Så jeg kansellerte reserveringen av Axe'n og bestilte KPA. Har hatt den siden begynnelsen av januar. Heldigvis var den også billigere enn Axe'n :)

Nå er jeg ikke svært bevandret innen gitareffekter og amper, tidligere har jeg hatt POD X3 Live og POD HD500. Mine gitarer er Schecter tempest custom, Gibson Les Paul standard 2008 og Fender American Stratocaster deluxe. Når jeg ikke spiller gjennom hodetelefoner spiller jeg på Matrix GT800FX power amplifier og 2 stk hjemmebygde Thiele cabinet utstyrt med Electrovoice EVM12L (Cab sim off).

Når det gjelder utseende på KPA'en så ser den mere ut som noe som hører hjemme på et sykehus enn en gitardings, og ikke er det noe software for å justere på effekter, forsterker og kabinett i etterkant. I begynnelsen trodde jeg at jeg kom til å savne dette, men heldigvis har de greid å lage til svært brukervennlig funksjon på knapper, knotter og lamper - slik at jeg ikke savner det.

For de som har tilgang på haugevis med forsterkere kan man "Profilere" disse med KPAen. Man må da mikke opp kabinettet og tilkoble mikken inn til KPAen samt tilkoble utgang fra KPA inn til forsterker inngang. Alle effekter (reverb, delay og slikt) noisegate osv må slås av på forsterkeren, da det er selve forsterkeren og kabinett den profilerer. Den vil da sende ut forskjellig typer signaler til forsterkeren og analysere disse. I etterkant kan man da lytte på med hodetelefoner og bytte mellom den orginale mikkede forsterkeren og den "profilerte" for å høre om det matcher. Videre kan man da finprofilere - som i praksis vil si å spille litt på gitaren så vil profilen automatisk bli "finjustert". I tillegg kan man da tweake forskjellige instillinger på forsterker i etterkant, samt legge på de effekter man ønsker manuelt. Import/eksport av profiler skjer med USB minnepenn, og iløpet av en måned er det kommet haugevis med Profiler tilgjengelig på Kempers forum som forum-medlemmer har delt.

Siden jeg ikke hadde noen forsterkere tilgjengelig, prøvde jeg for morro skyld å profilere en av presetene på POD HD500, og greide å komme temmelig nær lyden.

Folkene som står bak KPAen er de samme som står bak Virus synth. I løpet av januar har det kommet ut 2 firmware oppdateringer, og fortsatt er det enkelte bugs - så jeg føler det er litt i Beta ennu desverre. Jeg har opplevd problem med en av justeringsknottene at parameter i enkelte tilfeller endres uten at man skrur.

Ligger endel lydklipp ute på internett for de som skulle være interessert i eksempler, som f.eks :

Endret av daggis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser rimelig ubrukelig ut jeg. Man kan jo ikke mikse og matche amper og kabs, men bare kjøre «profiler» av ferdige rigger? Virker ikke spesielt fleksibelt, spør du meg. Dette virker mer som «proof-of-concept» enn noe som faktisk går an å bruke til noe fornuftig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kombinere forskjellige amp'er med forskjellig kabinetter, ingen problem! Ola Englund på videon snakka med dem på NAMM 2012 og det ble sagt at det skal komme en 19" rack versjon snart. Personlig mener jeg KPAen er langt mer transportabel enn Axe'n, men at den ser litt sprø ut er jeg enig i :P

MIDI inngang bak for eventuelt fotbrett. I tillegg til profilering av forsterker&kabinett kan man legge til stomp og effekter, hvis noen ønsker å se mer i detalj over stomp&effekter kan man laste ned KPA referance manual på :

http://kemper-amps.c..._Downloads.html

Etter det jeg har fått med meg på andre forum skal vistnok Cliff ha bestemt seg for å følge i Kempers fotspor og lage tilsvarende Profileringsfunksjon på Axe'n og (Axe FX II) :)

Endret av daggis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kombinere forskjellige amp'er med forskjellig kabinetter, ingen problem! Ola Englund på videon snakka med dem på NAMM 2012 og det ble sagt at det skal komme en 19" rack versjon snart. Personlig mener jeg KPAen er langt mer transportabel enn Axe'n, men at den ser litt sprø ut er jeg enig i :P

MIDI inngang bak for eventuelt fotbrett. I tillegg til profilering av forsterker&kabinett kan man legge til stomp og effekter, hvis noen ønsker å se mer i detalj over stomp&effekter kan man laste ned KPA referance manual på :

http://kemper-amps.c..._Downloads.html

Etter det jeg har fått med meg på andre forum skal vistnok Cliff ha bestemt seg for å følge i Kempers fotspor og lage tilsvarende Profileringsfunksjon på Axe'n og (Axe FX II) :)

Hvordan kan denne være mer transportabel enn en mindre 2U enhet i et rack??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Brødboksen" er ikke særlig dyp, veier ikke meget og har en kjekk løftestropp (Den er også vifteløs). Bildet er ikke av meg :P !

396505_364915836858079_184583711557960_1691464_850541797_n.jpg

Dersom man vil transportere den i en bag :

277547.jpg

Endret av daggis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Brødboksen" er ikke særlig dyp, veier ikke meget og har en kjekk løftestropp (Den er også vifteløs). Bildet er ikke av meg :P !

396505_364915836858079_184583711557960_1691464_850541797_n.jpg

Dersom man vil transportere den i en bag :

277547.jpg

Bedre og ha muligheten til å beskytte den i et ordentlig rack, så i mine øyne er Axe`n mer transportvennlig (Handler jo ikke bare om å flytte den fra A til Å, skal jo beskyttes og :) )

Når det er sagt så jeg for meg at den var enda større så det var jo ikke så ille. Men hvis jeg kjøper en kommer jeg fortsatt til å irritere vettet av meg for at den ikke er rackmonterbar. (Og jeg vet jeg ikke er den eneste etter å ha lest litt på forum rundt omkring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne virker like transportabel som rack, samt at den tar mindre bordplass. Når det er sagt kommer det nok flights laget for denne som gjør den både ubehagelig tung å bære og fysisk større. Derimot er det jo enkelt nok å flytte en standard topp og kab, så jeg kan ikke skjønne at dette med transport ville være avgjørende uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser rimelig ubrukelig ut jeg. Man kan jo ikke mikse og matche amper og kabs, men bare kjøre «profiler» av ferdige rigger? Virker ikke spesielt fleksibelt, spør du meg. Dette virker mer som «proof-of-concept» enn noe som faktisk går an å bruke til noe fornuftig...

Har du sjekka pH verdien din? :P

@ daggis: Grattis! Helt vilt kul denne boksen - slik innovasjon liker jeg å se. Takk for rapporten :)

P.S. daggis bør prise seg lykkelig over at det bildet ikke er av ham :D

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.