Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge om Marshallcombo til topp og kasse?


Anbefalte innlegg

comboen har ikke utgang for ekstra kasse. Mener 8280 har det, men når jeg kjøpte den ny 1991 eller 92 strakk ikke pengene til.

I øvingslokalet står det alltid minst 2 stk 4x12" så da ville det vært litt greiere å bare ha med en topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en combo er som regel forsterker delen helt alene, dvs et eget chassie ofte i aluminium/stål som du bare kan skru rett ut, så er det 2 ledninger som går ned på elementet. Så om du vil bygge om dette til topp er det enkelt, bare skru ut forsterker delen, sett den i egen kasse som da blir toppen, så tar du de 2 ledningene som gikk på elementet å lodder disse til en output jack du setter i topp kassa..

Eller om du vil kan du gjøre det samme med combo kassa, bare hekte på en output jack istedet for elementet.. men kanskje blir formen på kassa litt feil for din smak?

Du kan jo forøvrig hekte opp en output jack sammen med elementet så du kan ha et cab under som du bare kobler til for å få 2 elementer, så du da kan fremdeles bruke elementet som er der i dag.. men da må du bare passe på at impedansen mellom de to elementene blir det samme som det du har der i dag (serie/paralell ettersom specs på det ekstra elementet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concker: Var det jeg håpet på / regnet med.

Regner med det er greie løsninger begge 2. Noe av poenget er at jeg bor i 3. etasje, så til nå har det vært lite aktuelt å dra med seg comboen. Den veier jo et tonn.

Tenkte en topp ville være lettere å dra med seg, når det uansett står kabinetter i lokalet. Spiller forsåvidt på en mye fetere topp i lokalet dag. (Mesa). Problemet er at jeg ikke liker å spille på andre sitt utstyr, selv om de sier det er greit. Får liksom aldri stilt inn lyder som funker perfekt. Kjipt å "ødelegge" oppsettet til eieren.

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Will do, om jeg setter i gang.

Selve combokassa trenger jo bare tettes der hvor betjeningen/forsterkerdelen har sittet.

Hobbyplater burde vel være glimrende for toppsnekring, og så trekke det med et eller annet og ha på hjørnebeslag. Kan ikke se for meg det vil koste stort. Men det var det med tiden da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Will do, om jeg setter i gang.

Selve combokassa trenger jo bare tettes der hvor betjeningen/forsterkerdelen har sittet.

Hobbyplater burde vel være glimrende for toppsnekring, og så trekke det med et eller annet og ha på hjørnebeslag. Kan ikke se for meg det vil koste stort. Men det var det med tiden da...

Koster deg ca 105kr på biltema for en hobbyplate som holder til en topp å litt til :)

Hjørnebeslag skaffes billig på ebay.. Tolex må du betale en god del for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ante meg. Er jo rimelig slitesterkt. Kanskje rett og slett bare male, eller bruke noe annet billigstoff.

Ikke sikkert du trenger å betale så veldig mye for en tilsvarende topp som den ampen du har, på bruktmarkedet heller. Hvis du kommer over en, vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalerstoff er jo gode greier, føles godt på fingrene, lett å arbeide med og ser ikke så værst ut..

Du har tid, bare begynn!!NÅÅÅ! vil se resultatet :D

Jeg er egentlig litt imot høyttalerstoff da jeg har veldig mange dårlige erfaringer med det..

Det er no dritt å få på om du velger spray lim som ofte bruker, Det tåler lite, Det er som en støvsuger mot støv, blir det møkkete er det no dritt å vaske, å det tåler vann svært dårlig..

Men nok om mine meninger..

Kan forresten tipse trådstarter om denne butikken her:

http://www.solsound.com/

Er ikke så ille priser, og er god service.

Regner med du klarer deg fint med 1 lengde med tolex, koster da 12pund.. som er ca 110kr + frakt

Mente det var en god del dyrere.. men kom på nå at vanlig tolex er noe billigere en tweed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å påføre de 2-3 første gangene, med på den.. Er ikke umulig å få fint om en bruker litt tid + planlegging, som å legge teppe i huset :)

Skittent? det er en amp, aka et verktøy, den BURDE være impregnert med øl og jack daniels, ikke tenk på å vask den engang..

Alt i alt, så er tolex bedre og penere JA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.