Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt liv til en gammel traver


Anbefalte innlegg

Kom over denne gitaren hos søstra mi i sommer, svogeren min jobber på miljøstasjon og fant den kasta i en container. Han hadde tenkt å borre hull i den og skru den opp i taket på rommet til eldstemann. Han fant heldigvis en annen og litt penere gitar i en container mens jeg var der, og da fikk jeg ta med denne.

Selv om den så nokså herpa og sliten ut med masse merker på kroppen, ødelagte stemmeskruer, ikke-fungerende elektronikk og manglende knotter syntes jeg kvaliteten både på hals og kropp så bra ut, og ikke minst var den merka Made in Japan. Etter litt undersøkelser fant jeg ut at gitaren blei laga rundt midten av 70-tallet, sannsynligvis av Matsumoku eller FujiGen. De produserte på denne tida merker som Burny, Edwards og Greco. Martin & Co laga "billigmerket" Sigma M (eller Pi) i både akustisk og elektrisk utgave på disse fabrikkene, men så vidt jeg veit ikke Stratocasterkopier. Jeg antar at fabrikkene rappa merkenavnet og laga stratter sjøl. Fujigen produserte seinere for Fender.

Kvaliteten på både treverk og bygg er topp. Kroppen er i to deler mahogny, og halsen er i lakkert lønn med oversadel i bein med pre CBS headstock og bullet trussrod.

DSC00228.jpg

Jeg beholdt selve bridgeplata og strengeklossen, men resten av hardwaren er bytta ut da den enten manglet eller var ødelagt. Kjøpte et plekterbrett fra Wilkinson med vintage pickuper, syns det passa bra. Jeg synes bruksmerka har sin egen sjarm, dette er ekte relic.Lakken på halsen har fått den rette nydelige gultonen. Lyden i gitaren er veldig lys og fyldig med masse sustain, hele gitaren spiller med. Båndene er nokså slitne og flate på toppen nå, men med kroning holder de noen år til.

DSC00230.jpg

DSC00229.jpg

Kommer til å oppgradere stemmeskruer og elektronikk etterhvert, men ellers skal den få være som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange gode gitarer der ute som ikke har "Fender" eller "Gibson" logo på som kan måle seg med de bedre i både spillbarhet og lyd.

Vi er nok fort kresne og vipper lett over til kjente merker, kanskje fordi vi vet at vi får det vi betaler for istedenfor å kanskje ta en risk..

Uansett! Pen gitar og morsomt prosjekt, den kan hvertfall ikke bli noe dårligere etter noen upgrades! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.