Web Analytics
Jump to content

Redigere i forskjellige lydprogram

kalli

Recommended Posts

Hei!

Jeg er helt ny på lydinnspilling og studiogreier, så kommer nok til å se flere tråder fra meg her fremover, hehe.

Lurte på en liten ting. Kan man åpne filer fra f.eks. Logic i f.eks. ProTools? Altså prosjektfilene. Eller må man ha samme program for å kunne mixe en annens låt?

:)

Jeg kan si såpass som at Pro Tools er litt kjipt på akkurat dette.

Man kan ofte lage en OMF-fil, som kan åpnes i de fleste lydprogrammer. Men miksen du for eksempel har laget i Logic vil som regel ikke være den samme når du åpner den i et annet program.

De gangene jeg har tatt opp ting i Pro Tools (ver 7, 8 og 9), har jeg ikke klart å få det over på Logic på en enkel måte. Men det er alltid en måte! :)

Man kan for eksempel sende lyd i forskjellige buser, armere dem for opptak, og vips så har man alle sporene. Vet ikke om dette komprimerer lydkvaliteten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Pro Tools er kjempebra! Det er en grunn til at mange av de store gutta bruker Pro Tools. Det begynner også å bli mer fritt.

Før måtte man vel kjøpe eget lydkort for at det skulle funke, mens i dag fungerer det på all slags utstyr.

Jeg har alltid brukt Logic selv da. Det har en veldig fin læringskurve, og er veldig greit å bruke :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Audacity funker til å redigere enkel videolyd o.l. Det man må få tak i er et program hvor man for seg selv lett kan kjøre på med plugins, mute/panne/forandre volum på spor. Eksempelvis Reaper, Cubase, Logic, Pro Tools etc.

Edit: Sjekka ut prøveversjonen av Reaper. Ser ut som et temmelig flott program, svært billig i tillegg.

Edited by BlueGrot