Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Portabel, gjerne batteridreven mikser, først og fremst til mik.


Anbefalte innlegg

Mitt behov er ikke først og fremst til musikk, men til filmlyd. Jeg jobber en del med dokumentarisk film på et enkelt nivå, først og fremst korte videosnutter med kommentarer og/eller intervjuer. Kamera har jeg, og både mikrofoner og opptakere av brukbar kvalitet, men jeg er på jakt etter tips til en mikser.

Behovet er å mikse lyden fra to mikrofoner (mono eller stereo) som kan legges uten tidsforsinkelse inn i kameraets lydspor under opptak. Kameraet har stereo minijack lydinngang av middels kvalitet, uten monitormulighet. Monitor/hodetelefonutgang er et must. Helst vil jeg kunne mikse inn ambient lyd også (stereo). Mikseren bør være kompakt og tåle å brukes ute.

Jeg har en Zoom H4n opptaker med to XLR-innganger, lagring på SD-kort og stereo jack-inngang (alt. stereo mikrofoner). Jeg har også en Olympus LS-11, som er utmerket til ambient lyd, men den har bare en stereo mikrofon, alt. stereo jack-inngang.

Jeg har lett rundt og ser det finnes en del analoge miksere, og noen digitale, men jeg tror jeg trenger en som kan gå på batteri ute i felten. Det gjør ikke noe om den kan brukes innendørs med strøm, også, men på jobben har jeg andre løsninger, bl.a. USB-mikrofon i studiokvalitet (Røde Podcaster). Det er slett ingen ulmepe om mikseren kan brukes til instrumenter eller kombinasjon mik/instrumenter, men det er i så fall en bonus, og ikke første prioritet.

Noen gode forslag til en hobbymusiker som vet mer om fotografering enn lydinnspilling?

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bruke Zoom H4n som lydkort? to interne, og to eksterne mikker, spille inn med Cubase LE som følger med, og videre mikse det der?

Bare en tanke som slo meg.

Har også tenkt på det, men Zoomen er klønete å bruke som sanntids mikser, ingen pot-metere og ingen annen mulighet å sjekke opptaket enn med headset, og da okkuperer jeg utgangen som jeg gjerne skulle ha kjørt det miksede resultatet fra og inn i kameraets lydutgang. Jeg har tenkt på om det går an å gjøre det med en splitter, og så ta opp lyden før den redigerte miksen, og ha de uavhengige sporene som reserve for NLE, om nødvendig. Men vet ikke om det går. Det var derfor jeg lurte på om noen her inne hadde relevante erfaringer.

Men takk likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.