Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

For mye av det gode?


Ashaggy

Anbefalte innlegg

Heisann:)

Jeg har en 150w rørforsterker og en blackstar distx (distortion-pedal med rør).

Men jeg synes at gitarlyden er litt for "tørr", eller hvordan jeg skal beskrive det.

Så jeg tenkte jeg skulle kjøpe en sustain pedal for å se om det ville hjelpe, helt til jeg fikk øye på denne: http://www.blackstaramps.co.uk/products/ht/htboost.html

Dette er en boost pedal fra blackstar, som er som å legge til 2 stk ekstra rør i forsterkeren.

Har lest litt om den, og den skulle gi mer sustain dersom man bruker den sammen med rørforsterker.

Men kan dette bli for mye rør og kraft med tanke på at forsterkeren allerede er på 150w? Vil denne boost pedalen eller en sustain pedal hjelpe mot den litt tørre gitarlyden?

Spiller progressive metal/tunge riff, 7 strengs,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du trenger å bli litt mer kjent med forsterkeren din, og kanskje heller invistere i en EQ-pedal.

Jeg kjenner forsterkeren min. Jeg er bare veldig perfeksjonist når det gjelder lyd. Kan liksom aldri bli godt nok. Ingen som har vært borti boost pedaler med andre ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt forskjellige oppfatninger om hva «tørr» betyr. Hører mange sier at den og den ampen har «tørr» vreng, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva man mener med det...

Trådstarter: Har du noe lydideal eller eksempel som vi kan høre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt forskjellige oppfatninger om hva «tørr» betyr. Hører mange sier at den og den ampen har «tørr» vreng, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva man mener med det...

Trådstarter: Har du noe lydideal eller eksempel som vi kan høre på?

Jeg sitter på jobb nå så husker ikke i hodet hvordan forsterkeren nøyaktig er stilt, har heller ikkje noe opptak.. Lyden er selvfølgelig kjempebra. Det kan selvfølgelig være som du sier at folk oppfatter «tørr» på forskjellige måter.

Det med at en boost bare øker utgangssignalet var det jeg var redd for.. Derfor jeg spurte om det ble for mye kraft med en boost pedal..

Nå er ikke jeg noe ekspert på å stille inn lyd, men tror jeg har fått den lyden jeg er ute etter. Lurer bare på om det går an å gjøre den enda fetere ved å legge til sustain. For alt jeg vet så kan det være mikrofonene på gitaren. Jeg syned ibanezen min med passive mikrofoner høres bedre ut enn LTD'en min med aktive emg's (eller hva de heter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sustainpedal er vel strengt tatt noe man har på et piano? :-)

Jeg klarer ikke helt å forstå hva du er ute etter, men jeg kjenner nok av folk som har "magiske pedaler" som er av type kompressor eller boost.

En kompressor kan jo, hvis du skrur den rett, legge på en liten "hale" på tonen, slik at den holder lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe deg en Maxon / Ibanez PPE-1 Parametric Eq Booster eller en Compressor/Sustainer Pedal. Det kan få frem mer tonene i gitaren som Fender elskere liker. Det funker fett til metal også.. Ellers så vil vel en TC1210 chorus/ spatial expander (sound / principle of arrival ) forme lyden din og gi den litt mer Juice...

Endret av Tordenskrald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe deg en Maxon / Ibanez PPE-1 Parametric Eq Booster eller en Compressor/Sustainer Pedal. Det kan få frem mer tonene i gitaren som Fender elskere liker. Det funker fett til metal også.. Ellers så vil vel en TC1210 chorus/ spatial expander (sound / principle of arrival ) forme lyden din og gi den litt mer Juice...

Tusen takk for tips.. Skal sjekke ut alt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer sustain og "våt" lyd tror jeg du kan få ved å kjøre en vreng pedal på vreng-kanalen. Skru ned Gain på den og juster etter behov.

Selv bruker jeg bl.a Fulltone OCD som fungerer utmerket.

Det har jeg faktisk ikke prøvd.. Har alltid forestilt meg at det blir for voldsomt. Hva justerer jeg først da, mener du? Gainen på effektpedalen eller gainen på selve forsterkeren? Jeg skal prøve meg frem også:). Blir om et par dager, når jeg kommer hjem igjen, så kan desverre ikke teste det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.