Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Få bedre klang (sustain) i gitaren?


PerA

Anbefalte innlegg

Som jeg skrev i Galleriet om mitt fretless-prosjekt, så har gitaren som brukes tilnærmet lik 0 klang (eller sustain, om du foretrekker det).

Så mitt spørsmål er: Hvordan øker man sustainen i en gitar?

En kar er i byen hadde en lignende gitar, og han pusset av lakken og bivokset hele driten. Han påstår det hjalp.

Burde jeg gjøre det samme, eller er elektronikkbytte nok?

Hva med begge deler?

Gode råd, noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sustainen i gitaren, og instrumenter generelt, ligger i materialet. Dvs at hver gang du setter strengen i bevegelse vil den lagen en tone som vil overføres til treverket. Prøv å sette hodet på gitaren ned på et stuebord eller et klesskap så vil du høre at materialet i bordet eller skapet gir gjenklang. Det samme skjer i gitaren.

En fretless gitar vil naturlig ha noe mere sustain siden den mekaniske kontakten mellom streng og bånd er borte. Mye av vibrasjonene vil også bli tatt opp i fingeren din og forsvinner bort bra gitaren.

Mikrofonplasseringen har også noe å si på sustainen, men ikke i samme grad. Er det et system der pickupene er festet i plekterbrettet og ikke i selve treverket i gitaren vil dette medføre at mikrofonene vil ta opp mindre vibrasjoner. Har micene derimot direkte kontakt med treverket via skruer som holder micen på plass vil dette øke opptaket av vibrasjoner i micen.

Alfa omega for sustainen er trverket. Her er det mange elementer som spiller in. Som feks mengde treverk, tettheten, tørketid for å nevne noen.

Men en interessant del av temaet er lakken. Det er faktisk blitt forsket på og nesten konkludert at hemmeligheten til klangen i instrumentene til Antonio Stradivari ligger nettop i lakken. Men dette strides de lerde om. De som kan dette sier jo at Stradivari instrumentene har si særegen klang som skiller seg ut fra Amati og Guarneri som holdt til i samme by, brukte materialer fra samme omeråde osv. Så det er nærliggende å tro at lakken gjør mye med klangen og dermet også sustain.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greasykid: har ikke lakk/finish bare noe å si på klang i akustiske instrument? Trodde det var litt anleis med elgitarer :/

Du skriver at "en fretless gitar vil naturlig ha noe MERE sustain siden..." du mente vel mindre? Hvis ikke blir jeg svært forvirra nå ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greasykid: har ikke lakk/finish bare noe å si på klang i akustiske instrument? Trodde det var litt anleis med elgitarer :/

Du skriver at "en fretless gitar vil naturlig ha noe MERE sustain siden..." du mente vel mindre? Hvis ikke blir jeg svært forvirra nå ^^

Beklager i bøtter og spann! Mente seff at en fretless vil få mindre klang. Gikk litt fort her serru.

Men lakken vil også påvirke klangen i en plankegitar/bass. Lakken trenger inn i trverket og forandrer cellestrukturen. Treverket i en elgitar består av tre som er tørket over lengre tid, og inneholder derfor minimalt med fuktighet. Når cellene i trverket igjen blit "fylt" opp med fuktighet, i dette tilfellet lakk, så får man en forandring i treverket. Lakken vil igjen herde og gjøre treverket hardere og "dødere". Et dødt materiale som feks stein har lite eller ingen klang.

Det skal også legges til at lakken trenger ikke så veldig langt inn i treverket. 1-2mm Men det er også kjent at forskjellige frekvenser resonerer på forskjellige steder i kroppen til gitaren. Så derfor vil lakken ha noe å si på klangen i en gitar. Håper dette er til noe hjelp.

Tviler på at du vil få noe særlig bedre sustain i gitaren ved å pusse den ned for å bruke et annet finishmateriale. Mye av problemet ligger i selve treverket i både kropp og hals.

Lykke til videre med prosjektet. Hold oss oppdatert! Lurer på å gjøre det samme selv med en Samick stratkopi jeg har liggende. Trenger erfaringer... ;)

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fretless kan du godt bruke neglene til å spille toner på de lyseste strengene, samt bruke tykkere strenger, 012 begynner å duge. Poenget med det er at du ikke demper strengen selv med huden på fingeren du spiller med. En skarp overgang, som en negl er ypperlig, men det krever en del trening. Samtidig øker det presisjonen. Negl fungerer best på uspunnede strenger, da spunnede strenger har viklinger som selv lager et definert punkt (som kreves for en tydelig tone).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.