Web Analytics
Jump to content

For dere metalfans

Metalbrain
 Share

Recommended Posts

Her er noe av det jeg driver med om dagen:

http://soundcloud.com/affee-1/we-built-this-ocean-submerged

Har blitt med som bassist i et band som heter We Built This Ocean, og dette er en demo fra en EP vi driver og spiller inn. Sjangeren er vel moderne progressiv metal. Gi oss gjerne en "like" på facebook og følg med hvis du liker det du hører! :)

http://www.facebook.com/pages/We-Built-This-Ocean/123813068190

Tar gjerne også litt konstruktiv kritikk på miksen osv, da jeg har stått for det meste av det.

Haha, slapp av, det var en spøk. Jeg er fullstendig klar over det, men progrock og -metal har alltid hatt en del elementer som for eksempel "rare" taktarter, taktskifter, temposkifter, etc, etc. Det er fortsatt ikke definisjonen på progressiv musikk, men vil ikke si det er feil å "stemple" denne sangen som progressiv metal, hvis man først må.

Hehe, mente ikke å virke krass, om det ble oppfattet slik. Er selvsagt klar over at progrock og -metall som oftes benytter seg av litt mer enn 4/4. :)

Dog vil jeg faktisk tørre å påstå at på bakgrunn av hvor stor denne delen av metallen er i ferd med å bli, kan man snart ikke benytte seg av begrepet Prog om den. Det var prog mens sikTh holdt på, mens Fellsilent holdt på, Meshuggah - og til og med Periphery, TesseracT og Textures. Nå? Not so much.

Men fett er det allikevel, good job. :)

Det gir ingen mening. Blir det samme som å si at man bare kunne kalle ting thrashmetal mens Metallica, Slayer og Megadeth holdt på med det, men etter at det kom flere band som drev med samme greia kan man ikke kalle det thrash lenger? Hæ?

Ble dårlig formulert. Eks; AC/DC, og sjangeren deres. Straight forward 4/4 rock i pentatonisk moll eller dur. Det finnes mange band som faller i samme kategori/sjanger som AC/DC.

Om det så kommer et band, som bidrar med nye elemtenter (eks; skjeve taktarter, eksperimenterer med melodilinjer, osv) vil man kunne si at det bandet er progressivt innenfor den sjangeren, siden den bidrar til noe nytt.

Men! Om 50 andre band begynner å gjøre det samme, er det ikke lenger noe nytt og progressivt - da finner man seg i en situasjon hvor de 50 bandene har en felles plattform, og fakta er at sjangeren som helhet har utviklet seg.

Selvsagt, om de 50 bandene gjør 50 forskjellige ting for å utvikle sjangeren, er det jo noe helt annet - men slik er sjeldent tilfelle da de fleste er sauer.