Web Analytics
Jump to content

Vil denne kretsen funke ?


Recommended Posts

Heisann!

Driver å tenker ut hvordan jeg skal løse all kablingen jeg har på mitt nåværende brett (diy) inn i en liten boks da jeg har tenkt å lage et nytt litt mer "bytte ut pedaler" brett.

Så jeg skal da ha følgende funksjoner i boksen:

A B C switch, slik at jeg kan kjøre 1, 2 eller 3 amper samtidig, uavhengig av hverandre.

2 stykk loop, slik at jeg kan ha 2 rekker med pedaler, å skal kunne skru av og på begge "rekkene" uavhengig av hverandre.

Om noen skjønner hva jeg mener ^^,

Har problemer med å tenke klart nå på en fredagskveld, men skulle jo egentlig være ganske rett fram..

Men om denne skissa vil fungere? eller om jeg har klart å fått putta inn noen feil her å der? tenker spesielt på motstander om jeg har klart å forveksla serie å paralell noen steder slik at 1.5k blir for mye/lite.

Klarer ikke å få klarna huet nå, så fint om noen tar seg tid til å se gjennom :)

Thanks!

Kretsen:

http://bildr.no/view/1090300

Edited by Concker
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alle løsningene hos Musikding som er perfekte, heller. A/B switchen vil f.eks. aldri ha en av-posisjon, slik at det alltid er en lysdiode som lyser, og følgelig trekker strøm. A/B/C-switchen ser noe bedre ut med tanke på løsningen for strømforsyningen.

Tar du en titt på Musikding Tubescreamer-skjemaet (som jeg har bygget og som jeg vet virker), så er koblingen mellom batteriet, 9V-inngangen og jack-inngangen helt annerledes.

Felles for samtlige av disse kretsene er at INGEN av dem har den røde lederen fra batteriklipset (+-polen) til inngangs-jackens jord (sorte ledere), slik du har tegnet i ditt skjema. Følger man de sorte lederne rundt kretsen, så ser man at det er full kortslutning tilbake til batteriet igjen.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt i denne tråden:

http://forum.gitarnorge.no/topic/43732-layout-for-abc-morley-box/

Der har du skjema for ABC boks,

Looper skjemaet ditt ser nå ganske greit ut, i begynnelsen er det lurt å koble opp selve signalveien og vente med diodene til slutt.

Dette er jo i prinsippet veldig enkelt, akkurat som å koblet en vanlig lysbryter, i tillegg til en motstand :)))

Link to comment
Share on other sites

Hver av utgangene A, B og C vil ha følgende egenskap (dersom du fikser strømforsyningen):

  1. Når utgangen er av vil den stå åpen. Det vil føre til at signalet som etter hva jeg skjønner er tenkt videre til en amp vil stå åpent og vil garantert plukke opp mye støy som forsterkes opp av forsterkeren, på samme måte som når du kobler til en signalkabel til forsterkeren uten å ha noe i andre enden. Forslag til endring: Når den ikke er aktiv, bør inngangen (blå leder) kobles til jord.
  2. Du har tenkt alt for komplisert når det gjelder fotbryterne. Inngangssignalet kan ledes direkte til hver av bryterne uten å behøve å gå via den foregående switchen. Bruken av den midterste polen er redundant på alle tre.
  3. Lysdioden vil lyse når utgangen som er valgt er av, ikke når den er på.

Link to comment
Share on other sites

Hver av utgangene A, B og C vil ha følgende egenskap (dersom du fikser strømforsyningen):

  1. Når utgangen er av vil den stå åpen. Det vil føre til at signalet som etter hva jeg skjønner er tenkt videre til en amp vil stå åpent og vil garantert plukke opp mye støy som forsterkes opp av forsterkeren, på samme måte som når du kobler til en signalkabel til forsterkeren uten å ha noe i andre enden. Forslag til endring: Når den ikke er aktiv, bør inngangen (blå leder) kobles til jord.
  2. Du har tenkt alt for komplisert når det gjelder fotbryterne. Inngangssignalet kan ledes direkte til hver av bryterne uten å behøve å gå via den foregående switchen. Bruken av den midterste polen er redundant på alle tre.
  3. Lysdioden vil lyse når utgangen som er valgt er av, ikke når den er på.

Takk for tilbakemeldingen.

strømmen er nå fikset da jeg bare kobler den slik jeg kobla den på muff og ts pedalen:

http://bildr.no/view/1092714

Angående resten av punktene her.. hm..

1. Jeg ser hva du mener her, fornuftig, men hvordan skal jeg få dette til jord når den er av?

2. ??? :Dhttp://bildr.no/view/1092728 slik du mener?

3. blir vel bare å koble om fra pinne "3" til "1" på bryteren?

Tar veldig gjerne imot endret skjema om noen ønsker å ta seg tid til det, evt en enkel forklaring på det

Skulle gjerne hatt skjemaet klart snart da jeg ønsker å bestille deler slik at jeg kan begynne med brettet :)

Edited by Concker
Link to comment
Share on other sites

Tror det du spør om kan løses med denne:

abcl.jpg

Dette vil bli skikkelig jalla, fordi inngangsimpedansene på ampene kommer i parallell, og fordi signaljord blandes mellom tre amper gjennom denne boksen. Dette er negativt for lydkvalitet, og avhengig av jordingen på strømkursen og kvaliteten på ampene kan det være svært uheldig for personell og materiell.

Det du trenger er et godt buffer på inngangen og to 1:1 isolasjonstrafoer til B og C. Boksen må også merkes tydelig med at det alltid skal stå en amp i A.

Link to comment
Share on other sites

Det du trenger er et godt buffer på inngangen og to 1:1 isolasjonstrafoer til B og C. Boksen må også merkes tydelig med at det alltid skal stå en amp i A.

Jepps, min første tanke også, ingen vits å designe oog bygge en groundloop generator.

Link to comment
Share on other sites

Boksen må også merkes tydelig med at det alltid skal stå en amp i A.

Enig med det aller meste som sies, men ser ikke egentlig noen spesiell grunn til at det alltid skal stå en amp i A... Egentlig tenkte jeg for min del at det kunne løses med en buffer for hver utgang, men det vil neppe løse signaljord-utfordringen, så det er nok bedre med en buffer på inngangen. Hvor får man tak i fornuftige skilletrafoer for utgangene?

Denne er kanskje OK: http://www.smallbear...tail.bok?no=342

Denne bufferen ser grei ut: http://www.muzique.com/tech/buffer.htm (men du må kjøpe komponenter i tillegg)

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen.

strømmen er nå fikset da jeg bare kobler den slik jeg kobla den på muff og ts pedalen:

http://bildr.no/view/1092714

Angående resten av punktene her.. hm..

1. Jeg ser hva du mener her, fornuftig, men hvordan skal jeg få dette til jord når den er av?

2. ??? :Dhttp://bildr.no/view/1092728 slik du mener?

3. blir vel bare å koble om fra pinne "3" til "1" på bryteren?

Tar veldig gjerne imot endret skjema om noen ønsker å ta seg tid til det, evt en enkel forklaring på det

Skulle gjerne hatt skjemaet klart snart da jeg ønsker å bestille deler slik at jeg kan begynne med brettet :)

1. og 2. Ser bedre ut. Jeg ville byttet om signalledningene på bryterne slik at ledningen til utgangspluggen er på midtpinnen, og inngangssignalet på den øverste. Da kan du legge utgangen til jord på den nederste (slik EBT har tegnet). Jeg er fortsatt litt usikker på power-tilknytningen på inngangspluggen. Jeg liker IKKE at du har røde ledninger til inngangen. Se på hvordan dette er gjort i Tube Screameren (den viser godt hvordan 9V-inngangen, batteriklipset og inngangsjacken kan kobles på en pen måte): http://diy.musikding...creamerwire.pdf . Ulempen her er såvidt jeg kan se at inngangsjacken kun fungerer som bryter for batteriet, IKKE for ekstern strømkilde. Personlig ville jeg laget en egen strømbryter for hele pedalbrettet (gjerne med en egen lysdiode for å indikere at det er på) dersom man skal bruke ekstern strømforsyning. Mange pedaler har denne bryterfunksjonaliteten på inngangen, og det er mer enn LITT pes å trekke ut alle inngangsjackene til alle pedalene dersom man skal spare strøm.

3. Ja, men liker løsningen til EBT bedre.

Jeg støtter forslagene om buffer på inngangen om skilletrafoer på utgangene. Med en slik løsning vil man ha en aktiv inngang som gjør utfordringene med å drive forsterkerinnganger og evt. FX-looper til en piece of cake. Man vil da også kunne fore en av utgangene til miksepult uten behov for ekstra DI-boks, skulle jeg tro.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Såpass ja..

Jo men takk for alle de fine tilbakemeldingene, Men ser ut til at dette blir en god del mer avansert en jeg tenkte i starten, da jeg ikke aner hvordan buffer fungerer/kobles, regner med har noe med store kondensatorer å gjøre men..

Samt skilletrafoer osv så tror jeg heller at jeg dropper hele greia om det ikke finnes noe ferdige skjemaer for dette ute.

Men er bypass/looperen til musikding ok?

http://www.musikding...ass-Looper.html ser her at de har brukt 9v rett inn på inngangen men..

Dette er noe jeg MÅ ha, kontra ABC boksen som egentlig er en "Bonus"

Jeg løser dette i dag med mengder ledninger og rele styring.. men hadde vært mye bedre å fått hele den biten inn i en boks.

Det jeg trenger da er at jeg kan ha 2 "rekker" med effekter hvor jeg kan skru de av å på, uavhengig av hverandre.

Edited by Concker
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jo,jo.Som du sier,det er moro å prøve seg fram. Tips:Ta vare på originale pickuper og annet stash fra gitaren,slik at du kan sette den i original stand når du eventuelt selger den.Folk vil helst ha gitarer i original stand,og er ikke villig til å betale det ekstra som du har kostet på den.
    • Tenker litt av poenget er stor forskjell egentlig. Bør bli interessante muligheter for å diale inn diverse toner i midtstilling, spesielt om jeg legger på en coilsplit av humbuckeren og. Risikoen er vel heller ikke superstor siden det går an å kjøpe til en som matcher bedre og ta den som blir til overs i en annen gitar. Eller selge. Får vel alltids igjen noen kroner for sånt. Har jækla lyst til å prøve altså. Titte på videoen nå EDIT: Må vel innrømme at jeg EGENTLIG tenkte å prøve med noe fra Guitar Fetish, men stadig utsolgt det jeg skal ha og da eser budsjettet fort ut....
    • Har prøvd dette selv,Lollar Novel 90 i neck og Seymour Duncan JB i bridge.Det ble for stor forskjell mellom pickupene.Spørs også hva du hovedsakelig spiller (clean/dirty/full distortion).Egentlig trenger du to gitarer,hehe:  
    • Fylle på litt før forumet slettes Siden sist har jeg lært meg å planslipe bånd, og får det ganske greit til etterhvert. Gamle gitarer tas til nye høyder samtidig som action går motsatt vei...siste prosjekt var rustfri og det ble definitivt mer jobb men håndterbart. Har satt sammen et kit (bilde) som fikk full tlc på bånd og hals, og den ble faktisk utrolig fin å spille på. Grapthech oversadel og Gotoh låsbare stemmeskruer, og jeg begynner å like denne gitaren mer enn jeg hadde tenkt. Gitt at halsen ble så bra vurderer jeg sterkt å hive ut de (ok til å være billige) originale humbuckerene, og sette inn en Seymour Duncan SPH90 Phat Cat (P90 i humbuckerformat) i halsposisjon, og en Bare Knuckle Boot Camp True Grit ved broa. Vet, mye penger og galskap på en el cheapo gitar men siden den er i ferd med å bli elsket er det kanskje ikke så dumt? Pickupene er jo også flyttbare om det skulle bli aktuelt senere.. Hva tenker folket om å kombinere en singelcoil av denne typen i neck og sånn humbucker i bridge?
    • Øvet solist, dame 64 år søker gitarist. Ulike stilarter 😊
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.