Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tremolopedal søkes...


Anbefalte innlegg

Jeg har en rørcombo med innebygget tremoloteknologi som fungerer sånn at tremoloen skapes ved at utgangsrørene slås av og på under drift.

Naturligvis i samsvar med tremolo-tempoet. Da ser man at rørene blinker i takt med tremolo-effekten.

Det nyyyyyyydelige ved dette (synes jeg) er at tremoloen øker gradvis i fart når jeg aktiverer den - altså, den "klatrer" opp i fart omtrent som når man går fra sakte til rask rotasjon

med en Leslie.

Med alle tremolopedaler jeg har prøvd, så er det slik at tremoloen aksellererer fra 0-100% helt kontant - mens ampen min går gradvis fra 0-100%, og bruker ett sekund på å "nå toppfart".

Så da lurer jeg på: er det noen som har vært borti tremolopedaler som oppfører seg som ampen min og som kan tipse om hvilke?

Jeg trenger en sånn. :-)

Takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr. Scientist sin siste Tremolessence er helt rå.

Man kan styre speed med en expression pedal.

Du kan bruke den i mono eller stereo.

Den har også en "hold" funksjon. Når "Hold" er på, trer tremoloeffekten i kraft når du trykker og holder switchen nede, når du slipper stopper effekten.

I denne modusen kan du justere hvor fort tremolo effekten skal fade inn.

Jeg har en som jeg vurderer å selge, men har ikke helt bestemt meg.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk begge for det.

Nei, det er nok ikke noe puss som blir spilt på øra.

Jeg har lagt ved en liten lydfil der jeg demonstrerer hva jeg mener. Kasta en mik foran ampen, og tok noen akkorder og aktiverte tremoloen med en switch på gulvet - slik jeg alltid gjør.

Har en liten boss-switch på pedalbrettet mitt som aktiverer hele greia - veldig greit, og tar lite plass på brettet.

Man kan tydelig høre at den "nøler" et lite øyeblikk før den når den speed'en jeg har satt på potmeteret. Det er dette jeg er ute etter.

Loztboy, jeg er litt usikker. Det er flott hvis den fader inn effekten, og at dette er justerbart.

Men, 1: Må man da holde foten på bryteren hele tiden, etter som den må være i "hold" funksjon for at dette skal funke?

Og, 2: Fades effekten inn i likt tempo fra begynnelsen, eller starter den opp saktere for så å aksellerere? For meg en viktig forskjell, og det sistnevnte er det jeg er ute etter.

Er heller ikke så interessert i expression-pedal til tremoloen; jeg har jo Jim Dunlop Tremolo'en (vedlagt bilde), som er slik at jeg kan justere hastigheten fortløpende med pedalen.

Denne er jo stor og tung, og jeg bruker den ikke særlig mye.

Hvis det ikke finnes i stomp-form, så er det jo egentlig rart at ingen har laget noe med en sånn funksjon som aksellererende tremolo.

Jeg synes ikke det låter noe fint når denne effekten kommer 100% kontant ved aktivering - jeg har vendt meg til ampen min, som omtrent fader inn hele effekten.

Ampen er den jeg nevner i denne tråden:

En 2x10 combo håndlaget av en rørguru i Nordland.

Snakket med ham nettopp nå for å høre om dette lot seg gjøre å lage i form av en boks med rørdrevet tremolo. Han sa at det dessverre var umulig siden effekten

går på å slå av og på utgangsrørene.

Grunnen til at jeg spør om dette i det hele tatt er en fortsettelse av den tråden, der jeg ønsket meg en mindre amp. Og da fant jeg ut at jeg måtte prøve og erstatte denne funksjonen.

Jeg har forøvrig lett litt rundt etter en mindre amp, og tror jeg har funnet det riktige.

En Mesa Boogie Express 5:25 med 1x10"

http://www.luthman.no/Produkt/Mesa_Boogie/-1/0/0/225137/EXPRESS_5_25_1X10_COMBO

Hva tror dere om denne?

Hvis jeg ikke finner en tilfredsstillende tremolopedal, så kan jeg alltids be han som har lagd den jeg har om å bygge om en sånn Mesa - han er så utrolig dyktig, at det ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med.

Takker for svar! :-)

JØTUL Tremolo.mp3

post-10282-0-71316200-1327699583_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se om du får fatt på en Vox Cooltron Vibravox; den kan stilles med to ulike hastigheter, og den øker gradvis hastigheten når du tråkker på svitsj nummer to. De lages ikke lenger, men det hender at de dukker opp på bruktmarkedet (jeg har en selv, men den kvitter jeg meg aldri med...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det, alle.

Tja, Svingesvein er jeg litt skeptisk til - lydlinkene fantes ikke heller.

Franktore, takk for tipset - jeg skal legge inn noe til gutta på de foraene.

fuzz mullah: Det der er jo det nærmeste jeg har sett så langt. Likevel tror jeg ikke det er det rette - hvis man må ha inne knapp 1 før man aktiverer knapp 2, så vil jo tremoloeffekten allerede være inne men med lavere intensitet.

Det hadde jo gått hvis man kunne ha knapp 1 aktivert, og ha ingen effekt på denne. Men så vidt jeg ser er det bare èn depth-knapp, og da styrer vel den dybden for begge "kanalene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett tremolopedaler som gjør dette, men Maestro Stage Phaser kommer inn "klatrende" på den måten du beskriver.

I en forenklet verden består tremolopedaler av to deler: en LFO som bestemmer puls (og "klatring"), og en volumkontroll som trykker disse pulsene på gitarsignalet.

Du kan alltids kopiere LFO-kretsen fra ampen din og bruke den til å styre volumkretsen fra en hvilken som helst pedaltremolo. Ampen din manipulerer bias på utgangsrørene som sin volumkrets, men det er altså ingenting i veien for å styre andre elementer. Hvis LFOen i ampen bruker rør for å oscillere kan det være praktisk å bytte disse ut med halvledere for å få plass i en ordinær pedalboks.

Kort oppsummert lukter det one-off-pedalbygg for å få gjort det du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.