Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Garage band, mulig å jamme og høre seg selv "live" under innspilling?


Anbefalte innlegg

Har endelig fått kjøpt meg et focusrite kort og sitter og leker meg. JEg har null erfaring med musikk programmer. Har vært inne og endre på audio inn og ut og får fokusrite til å fungere fint i osx. Får lyd ut via kortet og klarer å ta opp lyd via bassen og spille av i garageband.

Lurer dog på om det er mulig å høre seg selv live i garageband? Får ikke noe lyd ut på headphonsa "live" når jeg spiller inn med GB. Kun på playback av det jeg har tatt opp. Lyden er bra og jeg får lagt på effekter etc, men jeg vil altså hør meg selv live mens jeg tar opp, helst da med effekter.

Det er jo også en masse amper etc man kan emulere og skru på. Hadde vært greit å kunne høre lyden ut direkte når man satt og skrudde framfor å ta opp og så høre det ved playback. Detta er jo kona sin mac så alt er jo på norsk og det gjør jo feilsøking enda mer komplisert da alle menyer etc er på norsk. Klarer ikke helt å formulere et godt google søk på dette....

Er det evt noen andre "effektboks" programmer som funker bra på mac der man kan høre seg selv live når man spiller bass/gitar akkuratt som med et fysisk pedalbrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H

Trykker du inn knappen for monitor på stripa når du spiller/spiller inn?

Hva mener du med "knappen for monitor på stripa"? Du mener vel det bør være en knapp inne i musikkprogrammet regner jeg med og ikke monitorknappen på lydkoret for den looper vel bare lyden rett ut, uprosessert. Problemet er at jeg ikke finner noen monitorknapp i GB. Som tidligere nevnt så er skiten på norsk på macen jeg bruker. Kan det hende at "Monitor" har blitt til oversatt "selvhøring" eller noe annet kreativt norsk piss :-) Har klikka innom det meste av menyer, men finner ikke noen menyvalg som kan minne om monitorlyd av/på. Hmmm......

EDIT:http://manuals.info.apple.com/en_US/GarageBand_09_Getting_Started.pdf

Ser ut som bilde på side 22 inneholder en setting for monitor av/på og valg av effekter. Får prøve det når jeg kommer hjem.

Endret av mazeking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke på lydkortet nei. Når du skal spille eller spille inn i GB, lager du et nytt spor, ikke sant? På det sporet har du muligheter for å legge på effekter, justere volum osv. Der skal det også være en knapp hvor du kan trykke ut og inn monitor. Sannsynligvis er det et høyttalersymbol på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke på lydkortet nei. Når du skal spille eller spille inn i GB, lager du et nytt spor, ikke sant? På det sporet har du muligheter for å legge på effekter, justere volum osv. Der skal det også være en knapp hvor du kan trykke ut og inn monitor. Sannsynligvis er det et høyttalersymbol på den.

Hei. Takk for innspill her. Sjekker i kveld når jeg kommer hjem! God helg til alle forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.