Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tonebender MKII/ SUNBENDER + etse guide


Anbefalte innlegg

Hey!

Ble for en stund tilbake ferdig med sunbenderen så tenkte jeg skulle briefe litt med den på internetten!

Den ble bygd som en silicon fuzz, siden jeg rett og slett ikke gadd å stresse med germanium transistorene og den positive jordinga.. Sammenligna en silicon og germanium fuzz face og må si at de var nesten identiske, om ikke sicaen var bedre! :o

Lagde den som veroboard, så har ikke noen layout til dere som kanskje tenkte på å bygge den men er ganske enkelt så lenge en kan lese skjema ;)

Brukte Fuzz Central sin "negative ground version"...

Har dere noen forslag til spennende silicon transistorer jeg kan bruke? hovedsak i Q3 ettersom de andre ikke har så mye påvirkning, den jeg har i Q3 nå har en hfe på 223, litt i det meste laget..

Skal også legge med en liten guide til hvordan jeg etsa designet på boksen..

Shots av sunbenderen ferdig montert;

post-8017-0-03428300-1327520168_thumb.jp

Potmeterene er plassert for langt ut i forhold til det som jeg liker, men litt knotete å se dette når en lager layouten på PC'en..

Gut shot:

post-8017-0-85465000-1327520236_thumb.jp

Blir fort litt rotete når en ikke har PCB og får lagd en litt mer oversiktlig layout..

Boksen ferdig lakkert og "polert"...

post-8017-0-05629900-1327520236_thumb.jp

Kort guide til etsting av layout på pedalen, kan også brukes til PCB'er og whatnot.

Nødvendig materiell:

Laserprinter

Høyglans fotopapir

Rensemiddel aceton,thinner, rødsprit, håndsprit,neglelakkfjerner osv..

Etsemiddel; saltstyre eller jernklorid

Gummihansker

Støvmaske,gassmaske, bandana e.l.

Våtslipepapir 400-600, 1000-1200, 2000-stålull

Oljebasert lakk

Neglelakk

Det første er å lage en layout, (eller å finne en på nettet) som er riktig dimensjonert i forhold til boksen.. Målestokk 1:1 :)

Jeg brukte Adode Illustrator her, du kan bruke hva du vil så lenge du kan tegne riktig dim, speilvende bildet og invertere fargene(sort/hvitt).

Her var min layout med inverterte farger

post-8017-0-27053600-1327520572_thumb.jp

Denne skrev jeg ut på en laserprinter (blekkskrivere fungerer ikke!!!!) på et høyglans fotopapir som jeg kjøpte på ebay, i A4 størrelse bare for å slippe å dille med andre formater..

post-8017-0-14825200-1327520235_thumb.jp

Neste steg er å rengjøre boksen, begynn å pusse den ned med fint papir her kan du begynne med 400-1200 (kommer ann på hvor god tid du har), her må en pusse til alle små prikker og flekker er helt borte, stålull kan være å anbefale som en siste finish..

Rengjør flaten med et rensemiddel som fjerner fett og smuss, brukte selv thinner men her kan en også bruke aceton, rødsprit osv..

:excl: VELDIG VIKTIG å få vekk alt av dritt, ellers vil du få flekker der toneren ikke henger fast på boksen..

Når dette er gjort setter du kona sitt strykehjern på full styrke.. mens du klipper til og fester layouten med en bit tape eller to.. Prøv å få dette så rett som mulig, blir jo ikke særlig pent om det er sånn veldig skjevt.

Når termostaten på strykehjernet går av er det bare å begynne å varme papiret, jeg la et vanlig A4 papir i mellom i tilfelle noe skulle sverte av..

Her må en prøve seg litt frem, ingen fasit på hvordan en skal gjøre dette eller hvor lenge. Jeg la strykehjernet på i 2minutter først uten å røre det så gnikka jeg i rundt 6 min..

Som sagt prøv deg litt frem her og skriv ut 2-3 layouts..

Legg boksen til kjøling og vent til den er helt kald, legg den ut i vinterkulda så sparer du litt tid...

Når den er avkjølt så river du bare papiret av og layouten din henger (forhåpentligvis) fint igjen på boksen..

Nå er det på tide å finne frem noe neglelakk, dette fordi du sikkert har en del småhull og store flater med toner på pedalen som er greit å ekstrabeskytte før etstingen.Husk å tejpe rundt kantene slik at de ikke kommer i kontakt med syren!

post-8017-0-72736600-1327520235_thumb.jp

La etsinga begynne! anbefaler å gjøre dette ute med maske og gummihansker!

Jeg brukte saltsyre til etsingen, og dette er heftig shit som ikke er bra for huden eller ved innånding så fraråder dette!!!

En må prøve seg litt frem her også, jeg brukte rundt 6 min på etsingen.. Trikset er å hele tiden bevege rundt materialet du etser og sjekke den hvert minutt..

Når du tror du har etset dypt nok skyller boksen med vann og bruker en gammel tannbørste til å få vekk alt av syren.

Når boksen er ren pusser du den med stålull til den er blank og fin..

Nå gjenstår det bare lakkering, her kan en bruke flere farger..

Dekk til områdene du ikke skal lakkere med maskeringstape og vice versa når en skal bytte farge..

Til slutt: puss pedalen med en kloss forsiktig med fint papir for å få vekk uønsket maling og poler den opp med finfint papir!

Phew, mye skriving og få bilder på slutten.. Bare fyr spørsmål så skal jeg prøve å svare! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.