Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med støy? les paul


Isvarmt

Anbefalte innlegg

Må få kjøpt meg noe koppertape ja:P noe som er litt rart, når jeg tar handa mi ned i den uthulinga med elektronikken blir støyen dobbelt så høy, tar ikke i noe heller bare holder handa 5cm fra elektronikken :o har gått på elektro så burde egentlig kunne klare å løse dette mn NEI! huff da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

^ Ikke så rart. Egentlig helt normalt - kroppen din virker som en relativt stor 'antenne' og samler opp masse elektromagnetisk energi som induseres i ledningsnettet i gitaren. Når du tar på noe metall på gitaren blir kroppen jordet, og støyen minskes eller forsvinner (som du også nevner i OP'en). Det er det samme som gjør det ikke bør være noe løs kobbertape, som nevnt ovenfor. Sånne ekle støyproblemer er dessverre ikke alltid trivielle å løse, så ikke fortvil om elektroutdannelsen ikke gir deg et fasitsvar :)

Skjerming og/eller en gjennomgang av ledningsnettet er nok det første å prøve, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Ikke så rart. Egentlig helt normalt - kroppen din virker som en relativt stor 'antenne' og samler opp masse elektromagnetisk energi som induseres i ledningsnettet i gitaren. Når du tar på noe metall på gitaren blir kroppen jordet, og støyen minskes eller forsvinner (som du også nevner i OP'en). Det er det samme som gjør det ikke bør være noe løs kobbertape, som nevnt ovenfor. Sånne ekle støyproblemer er dessverre ikke alltid trivielle å løse, så ikke fortvil om elektroutdannelsen ikke gir deg et fasitsvar :)

Skjerming og/eller en gjennomgang av ledningsnettet er nok det første å prøve, ja...

skal prøve det først ja! sjekke jording i kontakt å så kjøre på med koppertape! elsker tonen jeg får fra BB proene, bare støyen kunne forsvinne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh. Akkurat. Slik er alle mine gitarer når jeg ikke er borti strengene/hardware. Heldigvis berører jeg stort sett noe av dette på gitaren når jeg spiller....

Dette, kombinert med at man gjerne tråkker på tuneren mellom låtene, er det jo faktisk INGEN som helst grunn til å grine :P

Folk skal absolutt bruke et tonn med vreng (som i bunn og grunn bare er forsterkning av signalet), også forventer de at det ikke skal støye? Nei, denna fastfood-generasjonen altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg da virkelig påstå. Når sitter du og spiller gitar uten å ha kontakt med strenger eller hardware da? Hvis støyen er irriterende når du ikke spiller, er det bare å skru ned volumknotten. Problem solved!

Aphe: Ja, det og i tillegg er det faktisk en av de få gangene jeg faktisk bruker volumkontrollen på gitaren! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I had the exact problem with a Fender Lite Ash telecaster made in Korea.

The guitar is properly grounded. I also tried to test this:i ran a wire from the bridge to the jack socket (ground) and it made no difference.

The guitar is not at all shilded (no paint no foil no nothing). I didn't find any copper foil so i used just plain supermarket aluminium foil to shield all the cavities (a bit of work with no adesive but it seams to work great).

The guitar is now quiet as a mouse it doesnt matter if i touch the strings or not! - http://www.tdpri.com/forum/tele-technical/178249-hum-stops-when-i-touch-metal.html

sikker på det ikke er mulig å fikse dette?! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du kan eliminere noe av det med å skjerme elektronikken, men ærlig talt har jeg aldri sett på det at det støyer litt når man ikke er borti metall og har volum på fullt som noe problem, da det aldri skjer.

Jeg skjønner etter hvert nå hvorfor jeg har sittet som et spørsmålstegn når det har vært diskutert ekstra skjerming av gitarer.

Du kan jo prøve å legge noe aluminiumsfolie i elektronikk-hulrommet og høre om det skjer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du kan eliminere noe av det med å skjerme elektronikken, men ærlig talt har jeg aldri sett på det at det støyer litt når man ikke er borti metall og har volum på fullt som noe problem, da det aldri skjer.

Jeg skjønner etter hvert nå hvorfor jeg har sittet som et spørsmålstegn når det har vært diskutert ekstra skjerming av gitarer.

Du kan jo prøve å legge noe aluminiumsfolie i elektronikk-hulrommet og høre om det skjer noe.

stappa nedi noe ner der og merket faktisk at det hjalp endel! :) skal gjøre en ordentilig job når jeg får tak i noe koppertape så får vi se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke kobbertape. leter du litt, finner du en test jeg gjorde mellom alutape fra Biltema og kobbertape. Effekten er omtrent den samme. Bare husk å brette inn kanten på alutapen på den siden der du overlapper, da limet på alutapen ikke er elektrisk ledende.

Det å gi råd om "støy" i gitarer er omtrent umulig å gjøre. En gitar som hos meg ikke bråker i det hele tatt, kan larme som bare det hos noen andre. Grunnen er som regel en pedal der gain er skrudd på 11, eller på ampen. Da vil selv den mest skjermede gitar støye.

Alutapeskjerming vil hjelpe en god del, så sant resten av ledningsopplegget i gitaren er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påpeker igjen at jeg er rimelig sikker på at en gitar som ligger helt uten håndkontakt på noe av metall på gitaren, samt litt gain, vil støye. Det er slik det er, og det er tøys å prøve og eliminere det. Er du i studio og skal spille inn, sitter du med venstre (eller høyre) hånd på strengene, og høyre med håndbaken på bru, klar til å spille det du skal. Altså støy = minimal. Live bruker man volumkontrollen mellom låter, og ellers samme teknikk som i studio. Altså støy = minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.