Web Analytics
Jump to content

Forskjellen mellom lønn og rosentre på Fender Stratocaster

simon73

Recommended Posts

Hei! Om du har to identiske Fendere, (bortsett fra halsen) den ene med lønn hals og den andre med hals av rosentre, er det forskjell på lyden mellom disse to? Noen som har peiling på dette?????

Edited by simon73

• Replies 39
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jaaah gripebrettet:-) Men..mener du med det du sier at det er fint lite forskjell? Syns (på opptaket over) at lyden med lønn gripebrett var litt rundere og at den med rosentre gripebrett var skarpere..nesten litt blikk-aktig eller hva det nå heter..

Det der har blitt debattert i det vide og brede, og de fleste mener at lønn gir en brightere/crispere lyd enn rosentre som låter littegranne mørkere. Det synes jeg egentlig den youtube-videoen også viser. Men Aphe sier, forskjellene er minimale.

Jepp, og når trommisen begynner å hamre på metallplatene sine er det ingen som hører forskjell uansett, verken publikum eller du selv :D

Jævla trommiser asså - fjerner alt det som er nyanseforskjellene som vi feinschmekker besserwisser gitaristene ser på som hellig. Dårlig gjort ass...

Forskjellen er åpenbar. Lønnehals er sånn ca 10x kulere enn rosentre. Trommisen kan slå til krampa tar han uten at dette 1 til 10-forholdet endrer seg nevneverdig. :)

Det er helt feil! ;) Rosentre er penere så det holder, men jeg er usikker på om det, lydmessig er en fordel. Pr. i dag har jeg tre Fendere. To med lønnebrett og en med rosentre. De to med lønnebrett er de jeg bruker live atm. Men det vipper kraftig mellom de to Tele'ene! ;) Når det er sagt, er det jo Gibboene som er gullgitarene, og de har rosentre, så da så.... :D

Det er helt feil! ;) Rosentre er penere så det holder, men jeg er usikker på om det, lydmessig er en fordel. Pr. i dag har jeg tre Fendere. To med lønnebrett og en med rosentre. De to med lønnebrett er de jeg bruker live atm. Men det vipper kraftig mellom de to Tele'ene! ;) Når det er sagt, er det jo Gibboene som er gullgitarene, og de har rosentre, så da så.... :D

ja, men nå ble det spurt hva som er best på stratter. (Teler skal også ha lønnehals).

Gibboer er for all del fine horn, og de skal jo selvfølgelig ha mahognyhals med gripebrett av rosentre. :)