Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mikrofon til amatør opptak?


Concker

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har drevet å sett litt på diverse lysutstyr i det siste, Hovedsaklig for å spille inn fra gitar amp, så over til usb inn i pc.

Så jeg har kjøpt meg følgende:

Samson MDR624 mikser, fikk den for en grei pris, å virker som det er en helt ok plass å starte..

http://www.samsontech.com/samson/products/mixers/mdr-series/mdr624/

Så har jeg kjøpt meg en behringer UCA202 for å ta signalet ut fra mikseren og inn i pc gjennom usb.

http://www.behringer.com/EN/Products/UCA202.aspx

Samt et søtt lite mikrofonstativ, mic kabel og div rca kabler.

Så det som gjenstår er nå en helt ok mikrofon til det hele, sett litt på bruktmarkedet på finn uten å finne stort, vil helst ikke gi veldig mye for denne, helst max 500kr.

Og jeg trenger ikke noe super mic heller, bare en som tar opp ampen helt ok med minst muligstøy, og klarer og reprodusere lyden fra ampen sånn helt ok.

men er jo så mye og velge i.. konsensator mics, dynamiske, ditt å datt.. HJELP!!! :D

Hva burde jeg velge av kondensator/dynamisk mic i 300-500kr klassen?

hva burde jeg se etter når jeg kjøper en mic,

samt om er noen anbefalinger om hva jeg burde se etter?, regner med jeg får mest for pengene på bruktmarkedet selv om det ikke er så mye i den prisklassen der akkurat nå.

eneste jeg har klart å søkt meg fram til er at denne: http://www.ebay.com/itm/DL-330-Instrument-Mic-SM57-Type-Free-Mic-Clip-DL330-OSP-/320724842978?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aacb0b9e2#ht_500wt_1180 Skulle være en veldig god mic til prisen.. Men så leser jeg andre steder at kondensator mics er veien å gå... hjelp! :D

-Danny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien å gå når det er snakk om enkle hjemmeopptak er emuleringssoftware ala Guitar Rig, Amplitube osv. Gir deg garantert bedre lyd på en enkel måte enn å drive og knote med oppmikking av amp... :)

Skal du absolutt mikke opp amp kan du jo se om du får tak i en brukt SM58, eller kjøpe en ny Behringer-mikk som låter 99% likt til 300 spenn ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien å gå når det er snakk om enkle hjemmeopptak er emuleringssoftware ala Guitar Rig, Amplitube osv. Gir deg garantert bedre lyd på en enkel måte enn å drive og knote med oppmikking av amp... :)

Skal du absolutt mikke opp amp kan du jo se om du får tak i en brukt SM58, eller kjøpe en ny Behringer-mikk som låter 99% likt til 300 spenn ny.

Emulering er greitt nok til å bare ta opptak og ferdig med det, men blir værre når jeg vil bruke diy prosjekter og amper med det hele, samt mikser, og usb konverteren osv vil bli brukt til litt andre ting også uansett.

jeg ser poenget ditt, men det blir uansett litt feil for min del, da jeg driver å modder litt amper osv, noe jeg ikke får gjort i et emuleringsprogram ^^

Hører mye bra om Behringer C1 også.. hm.. http://www.ebay.com/itm/BEHRINGER-C1-STUDIO-CONDENSER-MICROPHONE-/200704141830?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ebae62a06#ht_5615wt_1396

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SM-57 er vel standarden innenfor instrumentmikking og gir god nok lyd rundt de fleste spekter..

Angående lydkort så har jeg ikke så mye å anbefale, alt fungerer nok greit.. Så lenge du ikke skal ha proffe opptak ville jeg gått for et billig et..

Bruker selv m-audio fast track, bare fordi det var en gave jeg fikk engang i tiden, gjør jobben men er heller ikke noe ekstremt bra lydkort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SM-57 er vel standarden innenfor instrumentmikking og gir god nok lyd rundt de fleste spekter..

Angående lydkort så har jeg ikke så mye å anbefale, alt fungerer nok greit.. Så lenge du ikke skal ha proffe opptak ville jeg gått for et billig et..

Bruker selv m-audio fast track, bare fordi det var en gave jeg fikk engang i tiden, gjør jobben men er heller ikke noe ekstremt bra lydkort..

Trenger ikke lydkort med behringer enheten :)

Har også lest litt om SM-57, og da osp DL-330 som skal være omtrent akkurat samme miccen, men så leser jeg også at mange anbefaler heller condensator mic, kontra dynamisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ditt behov, og med ditt budsjett, så glem SM 57. Det er ikke noe"tryllemiddel" som enkelte tror.

Kjøp deg en Behringermikrofon. De holder i lassevis, de fleste som IKKE anbefaler dem, har aldri prøvd en. Det har jeg. jeg har til og med laget en test på forumet her, og konklusjonen kan vel oppsummeres i at folk ikke klarte å si at den ene er bedre enn den andre.

Forøvrig er det vett i det Aphelion sier.

Hovedforskjellen, veldig grovt sagt er at en kondensatormikrofon er veldig mye mer følsom enn en dynamisk. Man får på godt og vondt med mye mer detaljer. I et rom som ikke egner seg så godt til opptak, kan en dynamisk mikrofon føre til et bedre opptak, rett og slett fordi du får med mindre klang fra rommet.

Du kan jo vurdere selv om du synes den ene låter en tusenlapp bedre enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ditt behov, og med ditt budsjett, så glem SM 57. Det er ikke noe"tryllemiddel" som enkelte tror.

Kjøp deg en Behringermikrofon. De holder i lassevis, de fleste som IKKE anbefaler dem, har aldri prøvd en. Det har jeg. jeg har til og med laget en test på forumet her, og konklusjonen kan vel oppsummeres i at folk ikke klarte å si at den ene er bedre enn den andre.

Forøvrig er det vett i det Aphelion sier.

Hovedforskjellen, veldig grovt sagt er at en kondensatormikrofon er veldig mye mer følsom enn en dynamisk. Man får på godt og vondt med mye mer detaljer. I et rom som ikke egner seg så godt til opptak, kan en dynamisk mikrofon føre til et bedre opptak, rett og slett fordi du får med mindre klang fra rommet.

Du kan jo vurdere selv om du synes den ene låter en tusenlapp bedre enn den andre.

http://forum.gitarno...__fromsearch__1

Tusen takk for bra svar!

Ja altså behovet mitt er ikke det store, nettopp derfor jeg ikke vil betale store summer for det heller, og jeg har hatt div, å har fremdeles noen behringer produkter som jeg har vært strålende fornøyd med.. minus rv600 jeg har nå som dreper veldig mye lyden til ampen... men nok om det.

Og joda, beklager om jeg virker veldig vrang, Ja det er veldig fornuftig det Aphelion sier, men akkurat til det jeg vil ta opp så kan jeg ikke bruke den løsningen da jeg synes det er artig med diy amper etc, eksempelvis veldig lyst til å finne noe gammal radio på gis bort delen på finn å bygge om denne vil en 18w marshall clone :D men nok om det..

Takk også for forklaringen mellom kondensator og dynamisk, samt utrolig bra test :) elsker slike!

"billigste" som virka helt ok jeg fant var XM8500 til en 370kr.. men valget falt på en U1 til 400, rett å slett fordi jeg likte utsende bedre! :D samt ville teste en kondensator mic

Så får se hvordan det blir, får vel snekra sammen noe som låter "ok" får man tro, er vel litt sær, selv om tilhører pc generasjonen synes jeg nå at det mye mer morosamt å knote med noe fysisk noe, men meg om det ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondis ja. Husk å spille høyt nok til at plekterlyden ikke blir med på opptaket da :D

vi får prøve på dæ veh.. :D

Går vel an å lage en sånn vinkel plate man kan sette foran ampen om det skulle bli et problem? er vel en enkel måte og holde uønsket støy ute på ?

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.