Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Grisebillig?


Pledrik

Anbefalte innlegg

Huff, det er nå man skulle ha bodd i Oslo.

Til den prisen skulle jeg gjerne ha kjøpt både R6 og R7på dagen, men da jeg snakket med selger var han veldig streng på at gitarene måtte hentes av kjøper (og ingen andre) i Oslo. Regner med at alt forsvinner i løpet av kvelden :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Godt at vi har folk som har peiling på forumet=)

Hva er pre-CBS?

Hvis du ser på prisnivået på Ebay så har 70-talls strater steget betraktelig i verdi de siste årene. Nå ser det ut som at selv de med uoriginale deler også er ettertraktet. Fullerton reissuene fra 82-85 er også meget kostbare, men dette går trolig mer på kvaliteten enn vintage faktoren uten å ha prøvd dem selv.

CBS kjøpte Fender i 1965 og moderniserte og strømlinjeformet produksjonen, noe som etter hvert gikk ut over imaget og kvaliteten. Leo Fender forsvant ut av bildet og startet senere opp G&L sammen med George Fullerton. Pre-CBS er altså en betegnelse på at gitaren er lagd før Leo solgte selskapet.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen her er kine men ikke bor i Oslo så PM meg så kan jeg ta turen opp:)

[redigert] snakket akkurat med han - gitarene er nok solgt, men han sier ifra dersom kjøper trekker seg. Hadde jo vært litt gøy med tre Goldtop'er i stua:)

Endret av Pledrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som er vintage har en tendens med stige i vekst, pluss at 70-talls Fender også ser veldig retro ut.

Men skal være obs på at det finnes utrolig mye dritt fra Fender på 70-tallet. Gibson og Fender fra 70-tallet er absolutt noe du burde prøve før du kjøper, spesielt om det skulle være dyrt (mange som blindt kjøper vintage for at det er vintage).

Vet at de som bygde gitarer("samlebåndsarbeidere") hos fender på 70-tallet hadde kvoter de måtte nå, og om de ikke møtte det nummeret måtte de gjøre ferdig gitarene ulønnet (dvs, de fikk lønn for å gjøre ferdig en viss kvote med gitarer).

Dette førte til at mange gjorde jobben så fort de kunne, og med det et stort antall "mandags gitarer" og mye inkonsistens.

Ellers så kjøpte også Fender inn billigere ask fra fuktige områder i USA, og lot ikke treverket tørke lenge nok.

Resultatet var ofte blytunge Tele- og Stratocastere (5-6 kg) som var ekstremt lys i lyden/tonen.

Men ja, det finnes også veldig fine gitarer fra den perioden. Har prøvd en original 74 Strat som bare veide litt over 3 kg, hadde birdseye maple hals og låt som en kule.

Prøv får du kjøper, ekstra viktig når det kommer til eldre gitarer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å komme litt på siden her, men snakker man med vintage Fender-samlere er ikke '70-talls Fender å betrakte som vintage, de er bare gamle. Årsaken til at de har steget i pris, er at mange nok har overbevist yngre kjøpere om at dette er vintage gitarer. Jeg solgte en '79 Strat med masse modifikasjoner for 9k for noen år siden. Helt tullete siden den, som instrument, ikke kunne forsvare den prisen på langt nær, men i og med at jeg ble bydd det, var saken grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes rosewooden var så lys på bildet av R6en at det nesten ser ut som baked maple. Interessante saker, sikkert en kar med en del penger.

Det kan man vel være ganske trygg på at det ikke er, men som med andre tresorter kan fargen variere noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt han har ødelagt LP'ene med å slipe bort lakken på halsen, skal jeg ikke mene så mye om. En evt. ny lakkjobb hvis man ønsker det vil uansett ikke koste mer enn de gitarene er verdt. De LP'ene, og spesielt R6'en, er jo så billig at man kan mistenke selger for ikke å ha rent mel i posen, uten at jeg har noen annen grunn til å spekulere i det. Er dette renhårig, er det løp og kjøp fort som f.... !

Kjenner til fyren, han træng pæng, greie instrumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.