Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fortsettelse av forhandlere og priser...


Peri

Anbefalte innlegg

Deformed: Wh00rd!!

Sitter å lurer på det samme, hvorfor koster en LTD DV-8R (Dave Mustaine signatur) UNDER 7000kr, FERDIG IMPORTERT til Norge (med frakt og moms), mens den samme gitaren koster 14.500kr her i Norge?

Nå må forhandlere og importører her til lands snart skjerpe seg!

Tror de ikke vi SER forskjellene i andre land?

Tror de virkelig at butikker i USA faktisk nekter å eksportere selv om ESP/LTD (samt andre merker) nekter dem å gjøre det??

Skjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

så har no ikke butikkene 150% fortjeneste da.

men går utifra du var ironisk. Men bare for dem som er usikker.

Dem som egentlig setter prisen i norge er distributørene. Om dem velger å ha alt fra 0%, 150% eller 250% fortjeneste kan ikke butikkene gjøre så mye med det. Butikkene får en viss prosent på hvert merke, og må regne ut fra veil prisen som distributøren/leverandøren har satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhandlere ja .....

høye priser hos forhandler er styrt av lønnskostnader, husleie, lagerleie

samt et ekstra ledd som for eksempel en importør som også har sitt å betale på....

man må beregne noen kroner i garanti kostnader for der hvor fabrikk garantien stopper tar som regel den Norske kjøpsloven over og den er ufravikelig.

Men, jeg syns likevel at prisnivået på gitarer er historisk høyt.

der kommer Lick og Big Balls Music inn, i mange tilfeller slipper vi unna endel ledd og kan prise vår varer billigere !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deformed: Wh00rd!!

Sitter å lurer på det samme, hvorfor koster en LTD DV-8R (Dave Mustaine signatur) UNDER 7000kr, FERDIG IMPORTERT til Norge (med frakt og moms), mens den samme gitaren koster 14.500kr her i Norge?

Nå må forhandlere og importører her til lands snart skjerpe seg!

Tror de ikke vi SER forskjellene i andre land?

Tror de virkelig at butikker i USA faktisk nekter å eksportere selv om ESP/LTD (samt andre merker) nekter dem å gjøre det??

Skjerpings!

Nå tjener vi her i Norge en GOD del mer enn en amerikaner, koreaner eller polakk da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tjener vi her i Norge en GOD del mer enn en amerikaner, koreaner eller polakk da!

Så derfor skal de kreve mer penger av meg?

Skal jeg betale mer for et produkt KUN fordi jeg bor i Norge?

Da kan jeg fortelle deg at alle mine gitarer heretter vil bli kjøpt fra utlandet.

Et eller annet sted blir disse gitarene veldig mye dyrere mens de er på vei fra fabrikk til Norge... Og da tenker jeg ikke på moms og avgifter De kan jeg alltids leve med..

Men det faktum at jeg betaler like mye for en low-end Indonesisk LTD som amerikanerne betaler for en fullblods high-end ESP med bedre specs og kvalitet er for meg underlig, hadde prisforskjellen vært 25% (som da utgjør moms), så hadde jeg skjønt det, men ikke SÅ mye dyrere...

Jeg har merket meg at på DYRE gitarer, så er avansen mye mindre, skal jeg kjøpe en ESP fra Australia, vil prisen bli omtrent lik som Norsk pris etter jeg har betalt frakt og moms.. Det er greit nok..

Men at jeg kan få TO LTD DV-8R gitarer for prisen av EN om jeg kjøper de fra USA, da er det noe galt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at avgiftene vi har her til lands find dekker opp så jeg ikke får råd til noe mer enn noen andre der ute i verden.

Poenget er at norske distributører har så voldsomt mye mer fortjeneste i % enn f.eks amerikanske (jeg snakker spesielt om gitarer som er produsert i Korea/Indonesia/Kina etc. low end).

Som sagt, på high-end gitarer, så er prisforskjellene ikke så aller værst mtp. at vi har veldig høy moms her i landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg:

Vi sitter her på berget og sier at vi har så jævli mye mere lønn enn alle andre, men i f.eks USA, så er det jo vanlig at alle familier har minst TO biler, og da snakker vi ikke om en Vw Passat og en 93 model Golf, vi snakker om 2 stk SCHWÆRE SUV'er med V8'ere og 300Hk...

Man må ikke sitte her å tro at bare fordi vi tjener mer når man sammenligner lønna si i kroner imot lønna til en Amerikaner i $.. Fordi amerikaneren får kjøpt VESENTLIG mye mer for de dollarene han får.. F.eks 2 LTD DV8R gitarer :P

Vi skal ikke sitte her og skamme oss fordi vi mener vi har så god levestandard at vi godt kan betale litt ekstra.. det er bare TULL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Ojeda, man er våken... :P

Vi har ikke så mye gjeld som en gj.snitts amerikansk borger, det kan jeg si deg. Så et innslag på 60 minutes om det i sommer. Av de tingene du nevnte, skylder en gj.snitts amerikaner den ene bilen minst.

Og hvor mye koster ikke bensina vår?

Omtrent 5-6 ganger mer enn Amerikansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene bilen?

Her har en gjennomsnitts-nordmann lån på et helt hus, og det er godt over millionen... Og vi må i tillegg betale 5-6 ganger så mye for bensinen..

Syns du det er rett at vi i tillegg ikke engang skal ha råd til "billig" gitarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sitter her på berget og sier at vi har så jævli mye mere lønn enn alle andre, men i f.eks USA, så er det jo vanlig at alle familier har minst TO biler, og da snakker vi ikke om en Vw Passat og en 93 model Golf, vi snakker om 2 stk SCHWÆRE SUV'er med V8'ere og 300Hk...

Det der er nok desverre bare tull. Om du virkelig tror USA er så rosenrødt, så trenger du en virkelighets-sjekk. Søk litt rundt på nett og les litt om økonomi, samfunn og sosiale forhold.

Uansett; prøv å hold dere litt mer til hva tråen handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Henrik: Jeg pratet forleden med en amerikaner som studerer økonomi, og der borte lærer de tydeligvis omvendt av det vi lærer her, og det er at selv om land som Norge er et rikt land, så er ikke økonomien til den enkelte nordmann så mye bedre enn en amerikaner, fordi de får mere igjen for pengene sine enn vi gjør her.

Tror ikke du heller skal tro alt du leser på nett heller, da stoler jeg heller på folk med utdannelse innen feltet...

Men dette handler om gitarer eller?

Hvorfor skal jeg betale 2x for en low-emd gitar i Norge kontra å kjøpe den fra USA?

Selv etter at jeg leggger til alle avgiftene som skal til, så er det 50% billigere... Hvem får dette overskuddet når gitarene kommer til Norske forhandlere? Er det riktig at de skal ha så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.