Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av 120v effektpedal i Norge? how?


Gjest Hans Hansen

Anbefalte innlegg

Du blander sammen noe her. Du skal ha et helt vanlig adapter. Det tar i mot AC inn fra veggen, og det du skal ha, sender ut DC til pedalen. Noen få pedaler skal ha AC inn, og det er til vanlig det vi aller AC adaptre. Det skal du IKKE ha. Adaptret du nevner, gir fra seg DC ut, og vil passe.

Kabelen du linker til, kan jeg ikke skjønne stemmer, da det er en 3,5 mm jackplugg, mens det er en helt vanlig rund plugg på pedalen din. Sammenlign pluggen på adapteret du linkertil, og kabelen du linker til fra Cioks. De er ikke makne.

Etter det jeg kan skjønne, er det vel denne du skal ha? http://cioks.com/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

Du blander sammen noe her. Du skal ha et helt vanlig adapter. Det tar i mot AC inn fra veggen, og det du skal ha, sender ut DC til pedalen. Noen få pedaler skal ha AC inn, og det er til vanlig det vi aller AC adaptre. Det skal du IKKE ha. Adaptret du nevner, gir fra seg DC ut, og vil passe.

Kabelen du linker til, kan jeg ikke skjønne stemmer, da det er en 3,5 mm jackplugg, mens det er en helt vanlig rund plugg på pedalen din. Sammenlign pluggen på adapteret du linkertil, og kabelen du linker til fra Cioks. De er ikke makne.

den 3.5mm pluggen på bildet må være den som skal inn i pedalen fordi pluggene jeg bruker på feks mxr phase 90 og Keeley compressor er såkalt Standard plugs, som ser slik ut: http://cioks.com/ind...id=13&Itemid=30

og en sånn plugg passer ikke i pedalen.

post-8041-0-66667000-1327346714_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

Du blander sammen noe her. Du skal ha et helt vanlig adapter. Det tar i mot AC inn fra veggen, og det du skal ha, sender ut DC til pedalen. Noen få pedaler skal ha AC inn, og det er til vanlig det vi aller AC adaptre. Det skal du IKKE ha. Adaptret du nevner, gir fra seg DC ut, og vil passe.

Kabelen du linker til, kan jeg ikke skjønne stemmer, da det er en 3,5 mm jackplugg, mens det er en helt vanlig rund plugg på pedalen din. Sammenlign pluggen på adapteret du linkertil, og kabelen du linker til fra Cioks. De er ikke makne.

Etter det jeg kan skjønne, er det vel denne du skal ha? http://cioks.com/ind...id=13&Itemid=30

ok, men se på dette bildet jeg tok med den omformeren (?) som fulgte med pedalen.

er det ikke slik at jeg må sette den tynne pinnen inn i pedalen (er bare en slik plug som passer) og så bruke kabeln fra DC10 inn i den lille omformingskabeln i pedalen?

post-8041-0-30577900-1327347240_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

OK. Da har du kontroll på det. Når jeg tenker meg om, burde jeg ha visst at en ts har jackplugg. Da er kabelen du linker til rett type. Overgangen som følger med trenger du vel ikke. Pussig praksisn å sende med en omformer med bossplugg OG en overgang.. :)

bare en ting til, den cioks pluggen jeg tenker bruke, den er "positive", burde den ikke være "negative"? eller er jeg helt bak mål nå?

http://cioks.com/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=32

jaja, jeg får bare prøve i morgen og se om det blir grillfest eller kun øving:)

takk for alle svar alle mann!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det bildet av pedalen du har postet, ser det ut som om pedalen skal ha negativ på tip, ja. Jeg hadde ikke koblet til før jeg var sikker på at polariteten var riktig. Det er det ikke verdt. Kjøp deg heller et batteri og bruk det til å begynne med, en sånn boks bruker nesten ikke noe strøm i det hele tatt.

Det er godt mulig at den "adapterledningen" som følger med snur polariteten fra en vanlig boss- plugg, slik ta det blir riktig. Når jeg tenker meg om, er det vel helt sikkert at den gjør det. Det beste er å måle med en multimeter..

Hvis du er usikker, og du har en OK musikkforretning i nærheten, er det jo bare å ta med kablingen og boksen, og spørre om de kan hjelpe deg. Det kan jo tenkes at du trenger en kabel til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Jeg leste på nett at den skulle ha AC adapter. Synes det var litt rart i og med at den kan gå på vanlig 9v batteri. MEN du skal altså ha en plugg der spissen er negativ, så vidt jeg kan se. Jeg ville heller ikke prøvd "bare for å prøve" hvis du ikke er sikker på at den pluggen du har stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

da har jeg testet og det funket som bare pokkern å bruke pedalen på vanlig vis, har ikke noe å si om det er 120v el 230v pedalen er beregnet for.

9V DC er 9V DC samme F:)

Maxon AD999 jeg har er også fra USA og er dermed beregnet for 120V men funker som bare det.

altså har jeg forstått dettan med powersupply og at det ikke har ett dugg å si om pedalen er for USA el Noreg...

noe sånt iallefall :)

takk for alle råd og bidrag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg testet og det funket som bare pokkern å bruke pedalen på vanlig vis, har ikke noe å si om det er 120v el 230v pedalen er beregnet for.

9V DC er 9V DC samme F:)

Maxon AD999 jeg har er også fra USA og er dermed beregnet for 120V men funker som bare det.

altså har jeg forstått dettan med powersupply og at det ikke har ett dugg å si om pedalen er for USA el Noreg...

noe sånt iallefall :)

takk for alle råd og bidrag!

Pedalen er beregnet for 9v DC! Hva strømforsyninger/adaptere er beregnet for, er noe helt annet.

Men fint at det funker da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.