Web Analytics
Jump to content

Forandre en sang fra E-tuning til D-tuning i Cubase

ØysteinH
 Share

Recommended Posts

Hei igjen!

Har seg slik at jeg holder alle gitarene mine stemt i D. Problemet som da oppstår, er at jeg ikke kan spille oppå sanger som spilles i E. Har floyd rose-prinsippet på alle gitarene mine, så å stresse med å stemme om orker jeg ikke tanken på en gang. Mitt spørsmål er derfor: Finnest det en eller annen VST-plugin eller lignende som kan gjøre om tonearten i en sang stemt i E, til D? I hodet mitt virker ikke det som noe urealistisk, men det er mulig jeg tar helt feil.

Svar settes stor pris på! :)

Hei igjen!

Har seg slik at jeg holder alle gitarene mine stemt i D. Problemet som da oppstår, er at jeg ikke kan spille oppå sanger som spilles i E. Har floyd rose-prinsippet på alle gitarene mine, så å stresse med å stemme om orker jeg ikke tanken på en gang. Mitt spørsmål er derfor: Finnest det en eller annen VST-plugin eller lignende som kan gjøre om tonearten i en sang stemt i E, til D? I hodet mitt virker ikke det som noe urealistisk, men det er mulig jeg tar helt feil.

Svar settes stor pris på! :)

Det finnes programvare som gjør slikt, men det blir langt fra pent, og er, etter mitt syn, kun egnet til bruk for øving/innøving. Hvis du har så mange gitarer, bør det da ikke være noe proble å ha en stemt i E? Evt. kjøp en gitar med fast stol, så er omstemming gjort på et blunk.

Hvis du dobbeltklikker på sporet du har spillt inn og går inn i audio "øverst" på siden. Der kan du pitche audio sporet. Tror det funker relativt greit på gitarkomp, hvis det skal gjøres i realtime, så er det vel bare å spille en toneart høyere eller sette på en capo.

per m

capo må jo da settes på 10. bånd om jeg ikke tar helt feil, og det blir ikke direkte pent... Bra det løste seg :)

Hvis det var som beskrevet i første post må capo i 2. Bånd (transponere fra D og to halvtoner opp). Det er vel den beste løsningen? Evt ha en gitar stemt i E. Dropp datateknologi, og gå for gode gammeldagse analoge løsninger er mitt tips. Hvis ikke blir det til slutt at man ikke kan spille låter uten hjelp fra PCn sin. :-)

Hvis det var som beskrevet i første post må capo i 2. Bånd (transponere fra D og to halvtoner opp). Det er vel den beste løsningen? Evt ha en gitar stemt i E. Dropp datateknologi, og gå for gode gammeldagse analoge løsninger er mitt tips. Hvis ikke blir det til slutt at man ikke kan spille låter uten hjelp fra PCn sin. :-)

Ahh, trodde det var omvendt... :P Jojo, capo på 2. bånd funker jo..