Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass forsterker til 10-15 K


Soundmannen

Anbefalte innlegg

Skal invistere meg i en bassforsterker. har i dag en fender jaguar jazzbass som er en aktiv/passiv sak. spiller mye funk, rock blues.... ja det meste egentli. noen forslag?

Skal for det meste brukes til øving hjemme og eventuelt til studio/opprigging live, så lydkvalitetn er høyest prioritert.

Budsjett: 10-15 k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til London nå i februar å høre Mark King m/venner, er vel et slags husorkester på Ronnie Scotts. Må si jeg er spent på om han bruker den T.C toppen der. Har selv en rebelhead 450 og jeg klarer ikke helt å se for meg at Mark King bruker denne forsterkeren spesielt med tanke på slap lyden. Mulig det bare er jeg som er dårlig å skru eventuelt å spille :-( men jeg klarer ikke å få noen decent slap lyd utav den forsterkeren. For meg var den en gedigen nedtur. Synd egentlig for den er ellers utstyrt med alt man kan ønske seg. Supergod D.I, innebygget tuner også videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg mytola. Slap lyd ligger i fingrene mest av alt. Så da kan det vel være bassisten da :-/

Men på den andre siden koser jeg meg med slaphand bassing hele dagen etter at fafner toppen kom i hus. Vet ikke heler hva det er, mulig jeg er ganske sær når det gjelder lyd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Litt uenig i at slaplyden ligger mest i fingrene. Noen klassiske slaplyder kommer gjerne fra utstyret. Marcus Millers ask jazzbass hifi slaplyd er et eksempel, og med bruk av en hifi amp/cabinett feks EBS HD350/4x10cab m/tweeter. Stingray slaplyden er også klassisk og distinkt, men kan lett høre at det ikke er Jazzbass slappelyd, og man kjenner igjen Stingrayen.

På TC ampen har man jo eq på 200, 400, 800, og 4000hz som standard. Jeg fikk mye ut av å forandre disse frekvensene slik han på videoen gjør det, til jeg fant min lyd for den enkelte bass. Blant annet skrudde jeg bassknotten til 70hz og boostet der, samt kuttet litt på 800hz og boostet 4k.

I tillegg er preampen i TC 450/750 ganske tunet på lyden, mot rør/ampeg lyd, noe som ikke gir "moderne" slaplyd. Dette kan man kompensere litt for ved å holde input gain litt lavere, og i stedet booste sluttvolumet. (Innenfor rimelighetens grenser selvsagt). Da vil ikke den lydfargingen slå så kraftig inn og man fjerner seg littegranne fra rør-lyden.

Håper det kan hjelpe noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har æ vært å hørt på Mr. King i London og der sto det faktisk flust med T.C utstyr. Så blant annet en blacksmith og en eller to RH750 topper + endel kasser. Blant annet en 4x10 kasse og noen andre småkasser. Lyden var........bra :-(

Veldig Mark King, så det er vel noe i det med at lyden ligger i hendene. Morsomt å se at han fremdeles er bunn solid og med go driv. Fikk i tillegg med meg litt London bassguitar show men det var jo ikke værende der inne mer enn kort tid. 50+ bassister som spilte høyt og uhemmet på de forskjellige standsene. Oh my oh my :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å teste ut Aguilar Tonehammer 500.

Den bruker jeg, og veksler mellom et Aguilar GS 210 cab og et Aguilar GS 410. Utrolig tight og definert oppsett.

Har enda til gode å koble opp begge kabinettene samtidig, men det må prøves snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.