Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EBS fafner


Scrutinizer

Anbefalte innlegg

Går rundt å lurer på om jeg skal gå til innkjøp av en stykk av overnevnte forsterker. Har nå etter at jeg solgte min trace elliot top for noen år tilbake hatt markbass (littlemark) og T.C electronic RH450. Littlemarken hadde jeg koblet opp til en 4x10 kasse (SWR goliath 2) som jeg også har solgt. T.C RH450 brukte jeg først på en 2x12 kasse av deres merke. Den har jeg også solgt :-). Kjøpte så en 2x12 Gallien kruger neo series. Litt mer fornøyd med den men fortsatt ikke der at jeg trives med lyden. Finner meg stadig i å skru og skru på den rebelhead toppen, det samme gjalt markbasstoppen. Føler den ikke gir meg i nærheten av en brukbar lyd for meg :-/. I tillegg har jeg hatt den med på øving utallige ganger og opplever som regel å drukne i 2 overivrige gitarister så den er ikke tilfredsstillende i øvingssammenheng. Mitt lydideal innebærer en tight bass men samtidig krisp og klar lyd i de øvre registrene. Har lånt meg en Genz Benz streamliner 600 som jeg er ganske fornøyd med på GK kassen. Blir vondt å levere den tilbake hvis jeg ikke får skaffet meg noe annet :-(. Genz Benzen har en mye mer klar lyd samtidig som den har noe av den punchen jeg savner i t.c toppen. Er blitt skeptisk til disse nye digitalforsterkerene nå og derfor vurderer jeg fafneren som jeg har hørt flere bassister på you tube har fått knall lyd ut av. Blant annet denne karen:

og denne:

Førstnevnte har også en liknende bass som jeg har. Han har riktignok den tidligere kalt flea modellen mens jeg har en 4 og 5 strengers quantum men jeg hører mye av den samme lyden i min bass bare ikke gjennom t.c toppen.

Det jeg lurer på er om det er noen her som har prøvd den fafneren og da med hvilken bass. Er den så bra som jeg tror den er. Er det verdt å slite på 16 kg amp for å få komme til lyd nirvana. Er i tvil, får ikke prøvd den selv på grunn av at jeg bor i Bodø og her er det ingen ebs forhandlere. Må nevnes at guttungen har en liten øvingsforsterker av merket ebs og den har litt av den lyden jeg er på hvileløs jakt etter.

Endret av Scrutinizer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og et par andre medbassister prøvde en EBS Fafner II på et EBS Proline 4x10-kabinett for et års tid siden. Det låt ganske så bra, men vi ble helt overveldet da vi prøvde en TC BG500 2x10"-combo etterpå. Den låt faktisk flere hakk bedre. Mer punch og lettere å stille godlyd på.

Men uansett kommer det jo an på hva slags lyd du er etter. Bassen har jo egentlig mer å si enn ampen, spør du meg. TC'en du hadde skulle da vært knallbra, den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller på EBS Proline cabs, ett 410 og ett 115. Ampen er Sansamp RPM preamp og QSC PLX1804 poweramp. Med dette er det mulig å skru seg frem til det meste, preampen har utrolig stort spenn på tonekontrollene. Innstillinger som jeg ville skrudd en god kvart-omdreining på andre amper (f.eks. mer topp/diskant) er bare bittelitt på denne...en liten strek opp eller noe. Kan glatt skru meg frem til superfunky hengekøyelyd, ullen ampeglyd, ennå mer ullen vintagelyd, helt nøytral hifi liknende lyd....you name it. I tillegg har den en veldig bra vreng som låter rør, ikke noe fuzzy greier eller typisk transistorvreng. EBS kassene gjengir det meste, og jeg vil si at de gjør seg veldig godt til den type lyd det kan virke som om du er ute etter...mer i slappelydgata :) Eneste er at med 5strenger finnes det andre kasser som har litt mer bunn, men EBS trykker bedre og tåler også mer effekt.

Har ikke prøvd Fafner ampen, men tror ikke det er noe dårlig valg ut i fra det jeg har hørt på lydklipp, og erfaringen min med andre EBS produkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fafner II er en killer amp, noe av det bedre jeg har prøvd. Veldig kraftig og mye muligheter. Parret med en EBS Proline 410 mener jeg det skal mye til for at du ikke skal bli fornøyd...lenge :D

Selv bruker jeg GenzBenz Shuttle 9.0, som på mange måter er like bra men veier en brøkdel av Fafneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble vel ikke egentlig så mye mer klok men skjønner at her er det store variasjoner når det kommer til lyd og lydidealer, som forventet egentlig :-)

Nå har jeg i allefall bestilt fafneren og har samtidig lagt inn en bestilling på en GB streamliner 900. Så får vi se hva jeg ender opp med. Vurderte forsåvidt shuttle serien til genz også men landet på streamlineren, mest fordi jeg har hatt en slik hjemme og egentlig var ganske fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt førsteinntrykk av fafneren sendt til en medbassist på sms :-)

"Fy f...... Der e lyden æ har leita etter i nån år nu. Begge modulusan låte konge. Slap lyd av en annen verden og førr en definisjon i bassregisteret. Nu hør æ forskjell på de dypeste tonan på bstrengen

Ubeskrivelig egentlig. Den e dyr ja men verdt prisen i mine øya".

Denne forsterkeren blir med meg til jeg gir opp bassen. Vet ikke mer å si. Har ikke fått testet på noen andre basser ennå men skal prøvespille sanbergjazzen og L&G tributen på den senere når jeg har fått samlet meg litt :-)

P.s Kan jo bare legge til at jeg som hater overstyring på bass faktisk fant fafnerens overstyring interessant i en slik grad at jeg faktisk kunne tenke meg å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du digger den, for meg er de for "daff" i lyden. men jeg liker litt sizzling og da, skulle jeg gått for EBS hadde det nok blitt en TD660. og jeg mener fremdeles at jeg har en bedre og klarere forsterker til en brøkdel av prisen :P

Jeg lurer litt på hva den gamle ampen din var, siden du ikke kunne høre forskjellen på de dypeste tonene på en modulus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt markbass littlemark og nå den 450 rebelhead toppen og har brukt en liten formue til nå på å finne lyden min. Synes spesielt de laveste frekvensene blir nyansert og klar på fafneren. Alle som har prøvd modulusbasser og kanskje tilog med de fleste av de andre grafittbaserte bassene har erfart at de låter anderledes en trebasser. Noen synes de låter sterile og kalde og styrer derfor langt unna de. På fafneren og den galien kruger 2X12 kassa jeg har nå synes jeg ikke modulusen låter kald eller tynn som på de andre toppene jeg har prøvd. Kunne sikkert vurdert andre alternativer enn fafneren, for å være ærlig kunne det blitt en ny skuffelse for meg men heldigvis traff den der den skulle :-)

Når man bor i utkanten får man ikke sjangsen til å prøve så mye utstyr lokalt. Har riktignok en årlig tur til London men det er upraktisk å drasse på bassen helt ned dit. Ellers er jeg noen turer innom Trondheim men det er fortsatt mindre aktuelt å ta med bassen så det blir å prøve å feile litt.

Er TD660 så veldig forskjellig i lyden i forhold til fafneren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja har fått med meg det der om EMG pick ups. Virker som det er 99,9% oppsluttning om at emg låter sterilt på TB. Det er heller ikke min oppfatning. Gikk fra bartolini til EMG DC når jeg skiftet på 5 strengs quantumen. 4 strengeren var orginalt utstyrt med P/J EMG. Btw status er jo kongebass da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men alle de jeg er fan av lyden til, og som bruker EBS, bruker/brukte TD660, Marcus Miller og Tal Wilkenfeld f.eks.

Per hva folk sier så eier jeg en bass som skal være så steril at den desinfiserer rommet (Status Graphite hals og EMG pickuper), og det er ikke fakta, hehe.

Marcus Miller brukte mest 2 stk HD350 vel? Jeg har selv hatt en TD650, og selv om den låt greit alene, så ble jeg alltid stående å skru eq på jobbene. Jeg synes også at det var lite guffe i den, de færreste spiller jo i 2ohm. Jeg erstattet den med en Mark Bass Little Mark II, som spilte både høyere og bedre etter min mening. Nå kan det jo hende at den nye TD660 er bedre, men iallefall synes jeg den nye Fafneren har like mye sizzel som TD650, og gruser den på headroom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.