Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til nye kabler!


Lykkjen

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke du finner lykken med kablene.

Du trenger å isolere gitaren din, så sant den ikke er stappet full av EMG aktive pickups.

Er den passiv, vil kobberfolie og nitidig jobbing føre til en vanvittig reduksjon av støy i forhold til all "kabelforskningen".

Jeg har en ESP KH-2 Neck-Thru STD, med passive EMG's.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Vel gutta..

Jeg synes dere virker mer og mer som fanatiske stereofrikere

som kjøper phonokabler til X antall tusen.

Kjøp deg en kabel, plugg inn, og riff i vei. Tro meg eller ei, men kabler

er kun placebo. Og, det er og blir et faktum....

Really..?

Enig i at kabler ikke er det man skal bekymre seg mest for (Rimelig mange hits som er blitt spilt inn med en tilfeldig "no-name" kabel som lå slengende rundt)

Men at det ikke er forskjeller kan du da umulig mene?

Husk at vi prater om høyimpedanse signaler her fra passive gitarmikker(for det meste)

Fanatisk HIFI frik er jeg hverfall ikke, de folka der har en tendens til å høre med øya(og sjekke prislappen på kablene først ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Really..?

Enig i at kabler ikke er det man skal bekymre seg mest for (Rimelig mange hits som er blitt spilt inn med en tilfeldig "no-name" kabel som lå slengende rundt)

Men at det ikke er forskjeller kan du da umulig mene?

Husk at vi prater om høyimpedanse signaler her fra passive gitarmikker(for det meste)

Fanatisk HIFI frik er jeg hverfall ikke, de folka der har en tendens til å høre med øya(og sjekke prislappen på kablene først ;) )

Helt enig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel gutta..

Jeg synes dere virker mer og mer som fanatiske stereofrikere

som kjøper phonokabler til X antall tusen.

Kjøp deg en kabel, plugg inn, og riff i vei. Tro meg eller ei, men kabler

er kun placebo. Og, det er og blir et faktum....

Du om det, om du ikke hører forskjell, good for you. Da kan du smile og være fornøyd med alle hundrelappene du sparer. :)

Liker også at du er jævlig påståelig og lager konklusjoner i alle innleggene dine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen jeg er drittlei av folk som skal fortelle meg at jeg ikke hører forskjell på kabler. Føkk off you deaf moron!

her er en modda Mesa 2:50

p1010027qe.jpg

Datakabel mellom print og kontakter bytta med Evidence. Kablene til presence og volume pots bytta med Evidence. Bias krets modda så man får vettu bias. Det er mange som syntes et preamp + poweramp setup mangler noe i forhold til en topp og dette er typisk sånne ting som gjør det. Datakabler hører hjemme i Pc'er ikke i musikkutstyr, ha ha ha. Rekk opp handa alle som har en amp med datakabler i...........

Men når det gjelder støy er jeg enig med Castor. Så lenge kabelen er i odren er det nok andre ting som har mer å si på å redusere støy.

Og for all del. Jeg mener ikke at man nødvendighvis må ha Evidence (men jeg kjenner Tony så man bør, ha ha ha), men jeg har mer tilhenger av en solid kabel fra en annerkjent kabelprodusent som Belden, Klotz eller Mogami og gode plugger som Neutrik og Switchkraft enn store fullfarge reklameoppslag i gitarblader. Men til syvende å sist whatever makes you happy.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært med på A/B tester - mellom gitarkabler av god kvalitet. Og at det er forskjell er det ikke tvil om! Men forskjellig betyr ikke nødvendigvis dårligere eller bedre

- og disse forskjellene er nok rimelig lite merkbare om man spiller i ett bråkete rock'n'roll band.

Det jeg synes er viktig i en gitarkabel er holdbarhet, smidighet og støyskjerming. Og her har i alle fall jeg landet på Armour Gold. Har brukt disse nå i mange år - siden lenge før PowerGuitar.no ble forhandler og jeg følgelig ble inhabil :)

Jeg ble først obs på disse kablene da de vant en test mellom 49 forskjellige gitarkabler i Guitar Player Magazine: http://www.guitarplayer.com/article/49-guitar-cables/apr-08/34729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om diskanttap i billig vs. high end-kabel, går ikke dette hovedsaklig på kapasistansen?

Lavere kap. per meter = mindre diskanttap. Ergo 'bedre' tone.

Lager man kabel selv finner man fort frem til kap./m i kabelens datablad.

Men et spm. til noen med kompetansen: Er det andre faktorer som spiller inn i praksis?

Synes alltid det er gøy å lese artikler om kabler der folk synser i hytt og pine om hvordan de påvirker lyden.. Dette burde jo være veldig enkelt.

Edit: typo

Endret av Floyd Pink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, derfor 'bedre' i anførseltegn.

I tilfellet er det kanskje ikke en high-end kabel du er ute etter.

Du vil jo kunne kompansere med tonekontroll samt diskant på ampen. En kabel med lav kap. vil la deg trekke lengre kabellengder uten større diskanttap.

Selv synes jeg det låter bedre jo kortere kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, derfor 'bedre' i anførseltegn.

I tilfellet er det kanskje ikke en high-end kabel du er ute etter.

Du vil jo kunne kompansere med tonekontroll samt diskant på ampen. En kabel med lav kap. vil la deg trekke lengre kabellengder uten større diskanttap.

Selv synes jeg det låter bedre jo kortere kabel.

Ja det med lengde må vel ha litt å si. Leste et sted at en gitarkabel ikke burde være lenger enn 4m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det legendariske eksemplet er gitartechen til SRV som visstnok skiftet alt til no high end greier bare for å skifte tilbake til grå radio shack kabel. High end kablen "passed to much electricity" ifølge SRV.

David Gilmour bruker Evidence, 'nough said.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært med på A/B tester - mellom gitarkabler av god kvalitet. Og at det er forskjell er det ikke tvil om! Men forskjellig betyr ikke nødvendigvis dårligere eller bedre

- og disse forskjellene er nok rimelig lite merkbare om man spiller i ett bråkete rock'n'roll band.

Det jeg synes er viktig i en gitarkabel er holdbarhet, smidighet og støyskjerming. Og her har i alle fall jeg landet på Armour Gold. Har brukt disse nå i mange år - siden lenge før PowerGuitar.no ble forhandler og jeg følgelig ble inhabil :)

Jeg ble først obs på disse kablene da de vant en test mellom 49 forskjellige gitarkabler i Guitar Player Magazine: http://www.guitarpla...es/apr-08/34729

Jeg har dette Guitar Player bladet og Armour Gold vant ikke!

Både Evidence Melody, Cornish, Zaolla, Mogami og Lava cable scoret høyere og kom foran!

Armour Gold scorte dårlig på bedømmelsen av "Punch", vagt parameter men dog :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette Guitar Player bladet og Armour Gold vant ikke!

Både Evidence Melody, Cornish, Zaolla, Mogami og Lava cable scoret høyere og kom foran!

Armour Gold scorte dårlig på bedømmelsen av "Punch", vagt parameter men dog :D

Jeg leste kun på nett, og artikkelen der var mer utfyllende en den amputerte versjonen som ligger ute nå. Mener da tydelig å huske at Armor Gold "vant" på en eller annen måte, siden jeg da valgte å bestille meg en "haug" - og dette var t.o.m. før butikk var påtenkt, så det var kun egen jakt på god kabel som var motivasjonen. Har du anledning til å scanne den testen hadde det vært kult :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.