Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til nye kabler!


Lykkjen

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg har et sett Forte kabler. De er helt supre og like fleksible som alt annet. Kablet opp brettet med monorail funka også som fett. Fin kabel å jobbe med. Det er endel på HRI som kabler om inni gitaren, inni ampen og høyttalerkassa. Jeg er ikke helt der enda men ser potensialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydmessig hører du ikke forskjell på instrumentkabler, med mindre de evt. skulle være feilproduserte eller skikkelig ræva. Det som er viktig er holdbarhet og skjerming. Kabelprodusenter som påstår man merker stor forskjell på lyden selger bare snakeoil, og er bare å styre unna spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså? A/B-tester av kun kabler der alt annet utstyr er det samme? Lydkompresjonen på youtube i seg selv er såpass dårlig at det blir vanskelig å høre forskjell bare pga det.

Hvis man skal sammenlikne kabler skikkelig må man A/B/C-teste blindt på nøyaktig samme utstyr, med samme innstillinger og samme gitarist som spiller samme trudelutt. Hvis ikke har det null verdi, da det finnes tusenvis av andre variabler. I de blindtestene jeg har hørt om på diverse fora har det aldri vært noen konsensus om at kabel A låter nevneverdig annerledes/bedre enn kabel B eller C eller D osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydmessig hører du ikke forskjell på instrumentkabler, med mindre de evt. skulle være feilproduserte eller skikkelig ræva. Det som er viktig er holdbarhet og skjerming. Kabelprodusenter som påstår man merker stor forskjell på lyden selger bare snakeoil, og er bare å styre unna spør du meg.

Seriøst?

Jeg har sammenlignet haugevis av kabler og det ER forskjell uten tvil.

Når jeg jobbet i musikksjappe rigget vi opp med AB bokser og flere gitarister var med og testet og alle var overasket over hvor store forskjeller det faktisk var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda så hardt det er å innrømme det, så er jeg enig med Debris her. Når det er sagt, så er forskjellen stort sett slik at man hører forskjell i hvor mye diskant man får klemt gjennom kabelen. Det er ikke slik at den ene er så mye "bedre" enn den andre, de er bare litt forskjellige.

Skal man redusere støy, og har et sett med kurante kabler, og som da ikke trenger å koste skjorta, så er gitaren det stedet man setter inn støtet. Mener jeg.

Drar man inn uskjermede kabler, "lakrislisse" og andre tøysefaktorer inn i diskusjonen, så blir det en annen diskusjon som jeg ikke bryr meg om å delta i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda så hardt det er å innrømme det, så er jeg enig med Debris her. Når det er sagt, så er forskjellen stort sett slik at man hører forskjell i hvor mye diskant man får klemt gjennom kabelen. Det er ikke slik at den ene er så mye "bedre" enn den andre, de er bare litt forskjellige.

Skal man redusere støy, og har et sett med kurante kabler, og som da ikke trenger å koste skjorta, så er gitaren det stedet man setter inn støtet. Mener jeg.

Drar man inn uskjermede kabler, "lakrislisse" og andre tøysefaktorer inn i diskusjonen, så blir det en annen diskusjon som jeg ikke bryr meg om å delta i.

Diskanten er helt klart den mest merkbare faktoren ja.

Men Van Den Hul, Evidence, Cornish og noen andre hi end kabler hadde også merkabart "mer tone" : Låt fetere, klarere og varmere eller hva man skal kalle det enn de billige "Kina kablene"

Men når man kommer opp på et OK kvalitetsnivå er det helt klart diskanten som er mest merkbar.

Vet om gitarister som mener det er andre store forskjeller og men jeg har ikke så bra ører at jeg hører de, men forskjeller det er det som sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nevner du ting og tang som en avdanket bassist på Hedmarken ikke har noe som helst erfaring med. Det er jo greit, det. Jeg avfeier ikke det, men her var det i utgangspunktet snakk om støy. De fleste av de som er glade i higain bør heller isolere gitarern i stedet for å bruke penger på kabler, så sant man ikke sitter med fire meter lampettledning bort til forsterkeren. Jeg har opplevd det. Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Gøy å se diskusjonen her!

Jeg tar ingen som en pro. Jeg ser på dere alle med lik kompetanse, med forskjellige syn (eller hørsel). Jeg er Ikke ute etter det ultimate fakta, for da hadde jeg ikke lagd tråden.

Vel, jeg har hørt begge sider av saken. På den ene siden har vi folk som sverger på high end kabler som de VET er bedre enn en "vanlig" kabel. På den andre siden har vi folk som ikke hører forskjell på highend kabler eller den som du fikk i nybegynnerpakka på 4sound, hehe.

Jeg tror dette er noen man bare må prøve. For ellers så hører du det, ellers så hører du det ikke.

Dette tror jeg nok er en evig diskusjon! Og det er litt herlig :)

Endret av Lykkjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.