Gå til innhold
tomandre81

Vokalist utstyr, tips?

Anbefalte innlegg

Hei, er i et nystartet band og vi har startet og skaffe en del utstyr. Eneste vi mangler er skikkelig utstyr til vokal.

Vi er et metal band og det er mest growling, og noen ganger litt clean synging.

Pr. nå bruker vi en mikrofn til 800 kr som går inn i en PODxt inn i en marshall amp som igjen går inn i et marshall kabinett. Er vel på 60W. Men problemet er at lyden bare drukner blant våre gitar og bass rør amps.

Så lurte på om det er noen der ute som kan anbefale noe rimelig og bra, kanskje brukt utstyr som egner seg til vokal, gjerne med litt ekko effekter og som gir skikkelig trøkk.

Ampene vi har er kraftige og er på over 100 W med 4 x 12 kabinetter som kan brukes til live / utendørs konserter.

Her er musikken vår, som er mikset i hjemmestudio: http://www.nrk.no/urort/Artist/rautavalta1/default.aspx

mvh Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finn dere en aktiv PA-kasse. Det bør gjøre underverker, evt en klangboks om det tørre mic-signalet blir for tørt.

Får kurante PA-topper på noen hundre watt fra i underkant av 3000 nye, vet ikke helt hva som ligger ute på finn om dagen.

edit: Skaff også et stativ til denne toppen så dere får det opp i ørehøyde. Gjør det mye lettere å høre den.

Endret av Duckling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste aktive topper i budsjettklassen har anledning til å koble mic rett inn, så da slipper man unna mikseren så lenge man bare skal ha én mic.

Akkurat mikrofon vet jeg ikke hva dere har, og antakeligvis duger det, men skal dere ha noe nytt som garantert funker så får man en Røde M1 til rett over 1000-lappen, eller en Shure Beta58 for en drøy 500-lapp mer. Dette er gode mikrofoner som låter bra og tåler alt.

Ift klang så får man enkle klangpedaler for vokal nesten nede i 1000-lappen (Sound1 har TC Helicon R1 til 1200kr+frakt), og mer profesjonelle rack-prosessorer av god kvalitet for 2000kr og oppover. Om hovedmålet er å få én mic til å høres på øvinger så er det billigste en aktiv PA-kasse på 300W+ (Pass på at den har impedansetilpasning for mikrofon) og evt en slik TC R1. Prøv med mic'en dere har først, antakeligvis duger den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Milan10web.jpg

Må vel nevne at høyttaleren jeg har også har flere muligheter=)

Blant annet 2 innganger, med egen level(volum)pot og for bytte av line eller mic. Samt bass og treble EQ og mix ut. Samtidig kan den kobles som ren topp eller full-range høyttaler=)

Endret av RalphDarwin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Billigserien til Soundking kan også anbefales. Har full PA av den serien selv i bandet, og det låter bra til å være såpass billig. (3800 for en 480W 12"+tweeter). Disse har mikrofonimpedansetilpasning (bare én inngang dog), 3 bånds EQ, gain og volum.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips! SKal sjekke ut PA-høytalere som inkluderer romklang. Nettopp brukt ca. 20 000 kr på Mesa boogie dual rectifier + kabinett, samt en Maxon 808 overdrive pedal, så er litt fattig akkurat nå hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får nok ikke PA-høyttalere som har romklang innebygget, så du må nok ha klangboksen separat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av juzzizhow
      Ja ... litt sånn ‘tongue in cheek’ liste over do’s and don’ts (mest don’ts) i et typisk hjemmestudio hos en typisk glad amatør ... Basert på egne erfaringer ... 

#1 Sett fra deg gitarn før du begynner å fikle med/flytte på/sette opp mikrofoner ... (dere med barn har sikkert mindre problemer enn oss barnløse her ... 😉 )

#2 Plukk frem plektere, slides, capoer, E-bows e.t.c før du setter deg og tar på deg hodetelefonene og plukker opp gitarn ... 

#3 Bruk tuner før du tar opp noe ! Irriterende å få til et bra opptak som man kan bruke til noe, før å så oppdage at det går i sånn ca Ab- / G#+ ...

#4 ?
    • Av Jabadabadoo
      Hei, søker etter tips til en billig forsterker for å sjekke om interessen for gitarspilling er til stede. Har nå en Peavey Vypyr 30, men da jeg bor i blokk er denne blitt minimalt brukt. Føler jeg må ha lyden over det jeg føler er greit mtp naboene for at den skal låte bra. Dette er nok hovedårsaken til at interessen har dabbet av, og jeg håper en ny forsterker kan være bidra til at jeg tar frem gitaren oftere. Jeg leter etter noe jeg kan spille både clean musikk, samt låter med god vreng (Hardrock/Metal), samtidig som lyden ikke trenger og være alt for høy for og bli bra.
      Har sett litt på de små forsterkerne til VOX som ligger på rundt 3000,- men har ingen erfaring med disse... Noen andre som har?
      Har dere tips til en realistisk pris jeg kan få solgt Vypyr’en for?

• Av juzzizhow
      Stuebrukt liten (bitteliten) og stor kondis byttes mot en eller an morsom/sær gitarpedal f.eks ?

Nypris på disse to samlet er vel 1200 +/- et sted ... 

Esken/etuiet til B-5:en har fått seg en smell. Utover det er det strøkent og fint !

Kan ses/demonstreres/testes i Asker !

• Av Cochran
      Hei,
      Jeg lurer på om det går greit å kombinere en Laney CUB 212R rørforsterker med en AlterEgo vintage echo x4 pedal?
      Denne forsterkeren: https://www.backstagemusikk.no/gitar/bass/forsterkere/laney-cub-212r-15-watt-2x12-reverb-110731-p0000489127
      Denne reverb pedalen: https://www.gitarhuset.no/produkter/effekter/multieffekter/tc-electronics/tc-electronic-alter-ego-x4-vintage-echo-tce-alteregox4-p0000010456
      Mine kunnskaper om utstyr er som dere forstår av spørsmålet av den ringe typen. Men jeg elsker å spille gitar.
      Jeg har en god Gibsom Les Paul gitar som jeg bruker sammen med dette utstyret, og som selvfølgelig er overkill for mine "skills"
      Men jeg har lurt på å selge Alter Ego pedalen, som jeg eide før jeg byttet ut den gamle marshall forsterkeren med Laney forsterkeren.
      Hva tror dere? Får jeg noe ut av pedalen sammen med rørforsterkeren, eller er dette en helt uvanlig kombinasjon?

mvh Cochran, E
    • Av Thomasamb98
      Hei!
      Skal kjøpe meg ny forsterker, men vet ikke helt hva jeg skal kjøpe... Spiller for det meste punk, rock og noen ganger metall, men er likevel viktig at forsterkeren også har en bra "clean"  Har sett for det meste på Marshall, men også hughes and kettner. Synes H&K ser bra ut, men har ikke noe erfaring med merket. Har sett litt på denne: https://www.finn.no/117191156 . Vil gjerne ha rørforsterker. Tror ikke jeg trenger noe annet enn kombiforsterker, da det er til hjemmebruk. Ser for meg å bruke 6-7k. Noen tips?  

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.