Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikring ryker på gammel Peavey p.a.


Anbefalte innlegg

Bassisten kom akkurat drassende på en gammel 6 kanals peavey XR-600 på 2?x210w. Sikringen går med en gang. Alltså den sikringen som sitter på bak panelet ved inntaket. Den er på 4amp og skal ifølge hva som står skrevet der, være på 4amp. Men i følge manualen han fandt på nettet skal den være på 8amp.

Er det noe problem å sette inn en 8amp, selvom det egentlig bare skal være 4?

Hva kan være årsaken til at sikringen ryker? (bortsett fra at den kan være for liten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at dette er fasiten, men fra gammelt av måtte alt utstyr som skulle brukes i Norge godkjennes av NEMKO. Man kan si mye om Nemko og ingeniørene der, og egentlig burde jeg holde kjeft, fordi jeg knapt nok har peiling i det hele tatt, men-

I "gamle dager" var det veldig vanlig at forsterkere som skulle godkjennes i Norge, måtte ha en veldig mye mindre finsikring enn det de var konstruert for. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg regner med at det var en eller annen merkelig regel som måtte overholdes. Derfor var det ikke uvanlig at strømforbruket i det forsterkeren startet opp var større enn det sikringen tålte, og derfor gikk finsikringen, eller at den holdt en begrenset periode. Finsikringer blir nemlig "slitt" når de belastes nær grensen.

Jeg husker det var et kjempeproblem på min gamle bassamp, jeg har den enda. Der var det satt på et klistremerke over stedet der det originale sikringskravet var. Håndskrevet, sågar. Resultatet var at sikringen stort sett var pakket inn i folie fra kvikklunsj-sjokolader eller avbrent folie fra marlboropakker, omtrent som om det gjorde det tryggere.

Problemet løste seg da jeg pellet vekk klistremerket, fant ut hva forsterkeren originalt var bygget for, og satte inn tilsvarende sikring. Da holder sikringen, og den har også løst ut slik den skulle den gangen utgangen tok kvelden.

Som sagt, når sikringen går, er det et tegn på at noe er galt. Men det kan også være det særnorske "NEMKO- syndromet".

Hadde det vært meg, hadde jeg fått ampen sjekket, og ikke satset på at mine erfaringer er korrekte i dette tilfellet. Er de det, vil en erfaren reperatør vite om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manualen er sikkert fra USA, hvor de har 110V nettspenning, mens vi har 230V.

Hvis du setter inn en 8A sikring vil du få mer varme før sikringen ryker, og kanskje flammer og blårøyk avhengig av hva som er feil.

En halvkvalifisert gjetning når jeg sitter 50 mil unna Peavey-PAen er at en eller flere av utgangstransistorene har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manualen er sikkert fra USA, hvor de har 110V nettspenning, mens vi har 230V.

Hvis du setter inn en 8A sikring vil du få mer varme før sikringen ryker, og kanskje flammer og blårøyk avhengig av hva som er feil.

En halvkvalifisert gjetning når jeg sitter 50 mil unna Peavey-PAen er at en eller flere av utgangstransistorene har gått.

Støtter denne teorien, Om han fant fra usa som EBT sier her så må vi jo huske på regelen:

Ampere = Watt / Spenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ting kan føre til at den ryker.. Likeretteren kan være verdt å sjekke også, men det kan i tillegg være en kortsluttning ett eller annet sted rundt der som fører til at en sikring ryker.

Det er som EBT sier, man må ikke leke for mye med disse tingene.. Det er en grunn til at det er en sikring der, og at den har en verdi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.