Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss MiJ vs MiT


E5150

Anbefalte innlegg

Handlet meg nettopp en Made in Japan Boss DS-2 på finn.no for en billig penge. Sammenlignet med de til tider syke prisene som enkelte betaler for MiJ-pedaler på ebay synes jeg i hvertfall at 300 kroner er helt kurrant. Som de fleste sikkert kjenner til er den generelle oppfatningen at Japanproduserte Bosspedaler er bedre enn Taiwanproduserte, men i hvilken grad stemmer dette med virkeligheten. Er det så enkelt som at i det øyeblikket de flyttet produksjonen til Taiwan så sank samtidig kvaliteten på pedalene, eller er det slik at tidlige Taiwanpedaler er på høyde med japanproduserte pedaler og at kvaliteten på håndverket generelt har blitt forringet med årene? Har en OS-2 produsert i Taiwan samme år som produksjonen ble flyttet fra Japan og den låter veldig bra. En mye nyere DS-1 som jeg også har liggende låter derimot ganske så trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer vel fra pedal til pedal, men jeg har 2 Boss OC-2 - en fra Japan og en fra Taiwan, og har ikke lagt merke til noen revolusjonerende forskjell. På Youtube ligger en A/B test av Boss sin CE-2 Japan/Taiwan gjort av Gearmanndude, og i følge den er det ikke forskjell på de heller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vrengpedalene har det ofte med mangel på komponenter å gjøre. Jeg har en gammel Metal Zone (en av de første) som låter mye bedre enn de nyere, visstnok pga. at de etterhvert gikk tom for noen av komponentene og måtte bruke noe annet. :) Når det gjelder DS-1 er det uansett Keeley-mod som gjelder!

Ellers har jeg en finfin MIJ BF-2, den låter helt kanon (eller, bombefly blir vel mer riktig når det er snakk om flanger :D)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo i samme slengen nevne at jeg testet en gammel japansk Boss PD-1 (pedal distortion) mot en ny umodifisert Taiwan DS-1. (PD-1 er en distortionpedal der en styrer vrengen med fotpedal lik så på en wah) Ble ganske overasket over at DS-1 låt mye varmer og finere enn PD-1. Så alt i alt var vel ikke alt som ble produsert i Japan gull, men som Aphelion sier så er det nok bruk av andre komponenter spesielt i vrengpedaler som utgjør forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metal Zone kan låte veldig bra på en varm clean eller litt cruncha røramp, dersom man ikke overdriver gainbruken og lærer seg hvordan EQen på pedalen fungerer. Greit nok, den farger lyden til det ugjenkjennelige, men er ikke det litt av poenget med higain? Alle metallband har jo lik lyd for tida :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metal var rett og slett så mye bedre på 70 og 80-tallet :-) Selv om det selvsagt har kommet en og annen god plate de siste årene, har det knapt skjedd noe spennende og nyskapende i sjangeren siden Black Metalen ble gjenfødt på nittitallet. Føler at det blir mye repitisjon av gamle oppskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.