Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er mac stabil til cubase? multi core scalings problemer?


Anbefalte innlegg

Ja, dette jeg sitter med nå er vel tredje pc'n på 3 år, og nå er jeg skikkelig dritlei av problemer...

Jeg vurderer å kjøpe meg en stasjonær mac til hjemmestudioet, men hører folk sier at mac OSX sliter med multi core scalinga...??

Er det noen her som kjører cubase på mac som kanskje kan uttale seg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kjører Cubase 5 på MacBook Pro kjøpt i det Herrens år 2010. 15" top-of-the-line med unntak av SSD disk.

Har ennå ikke hatt noen problemer... hva menes med multi core scalinga. Kjenner ikke til det da jeg ikke har hatt noen problemer slik at jeg har søkt nettet etter råd ennå.

Tenker du på 64bit vs. 32bit? I såfall så kan jeg si at jeg kjører 32bit rett og slett fordi erfaringsmessig fra både PC og Mac så er ikke 64bit programmene alltid helt der ennå... og alle plugin'sene mine er 32bit... og jeg må kjøpe nye dersom jeg vil ha 64bit... og det blir bare for dyrt...

Er det bedre? Vel, siden jeg har bygd PC'ene mine selv så må jeg bare innrømme PC'n jeg ennå har (som er 3.5år gammel) var litt mer effektiv enn Mac'en, men med Mac'en så kan jeg legge vinduer fra Cubase på flere skjermer, den er portabel, mer lydløs og jeg sliter mindre med støy... so there...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Mac er jo überstabilt på alt hvis du spør riktig person. Jeg har hatt 3 PC'er med Cubase. Den siste er to år gammel, og funker fortsatt helt glimrende. Nestemann er en 3 år gammel laptop - funker fortsatt glimrende. Den første jeg hadde med Cubase, kjøpte jeg i 2006 tror jeg. Den "mekka" jeg i stykker fordi jeg ikke har peiling. ;) Feil på PC er stort sett brukerfeil. Feil på Mac er stort sett brukerfeil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant... "fordelen" med Mac er at du nesten må gå inn for å rote det til. Apple har jo satt opp hvordan det skal være og hvordan du skal bruke Mac. Dette fører til mindre brukerfeil, men du har litt (understatement) mindre frihet til hvordan du vil sette opp ting. Kan jo selvsagt installere windows på Mac også dersom en ønsker det, men da er jo litt av poenget bort.

PC er lettere å oppgradere, rimeligere (stort sett) og lar brukeren bestemme så meget mer... Det er flere 3.parts programvare som ikke er verifisert compabilitet med systemet som er tilgjengelig... så både mulighetene og fellene er flere.

Men ja, til riktig bruk så er begge meget egnet... og ja, du kan kræsje en Mac ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant... "fordelen" med Mac er at du nesten må gå inn for å rote det til. Apple har jo satt opp hvordan det skal være og hvordan du skal bruke Mac. Dette fører til mindre brukerfeil, men du har litt (understatement) mindre frihet til hvordan du vil sette opp ting. Kan jo selvsagt installere windows på Mac også dersom en ønsker det, men da er jo litt av poenget bort.

PC er lettere å oppgradere, rimeligere (stort sett) og lar brukeren bestemme så meget mer... Det er flere 3.parts programvare som ikke er verifisert compabilitet med systemet som er tilgjengelig... så både mulighetene og fellene er flere.

Men ja, til riktig bruk så er begge meget egnet... og ja, du kan kræsje en Mac ^_^

Nettopp. En av grunnene til at jeg velger PC er tilgjengeligheten på gratis programvare og kompabilitet, men her er det viktig å vite hva man gjør når man installererer. Det innebærer bla.a. å ikke la programvare installere ekstra "sponse"programvare til det programmet du i utgangspunktet skal ha osv. (Hvis det gir noen mening)

Både PC og MAC er i høyeste grad kræsjbare, men nå er det faktisk slik at det skal være veldig ille før man ikke greier å få maskinene til å funke igjen. Formattering av harddisk og reinstallering av OS er som regel nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet, hvilke gratisprogrammer bruker dere på Windows som det ikke finnes et alternativ til på Mac?

CoolWebSearch, Huntbar, Sobig, Sasser, Blaster, Nimda, Storm Worm, Conficker......bare for å nevne noen få ^_^

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en noen år gammel mac på jobben, der vi kjører cubase, og har gjort så uten problemer. Burde ikke være noe problem

Når det er sagt, har jeg pc hjemme som er 5 år gammel, og den kjører også cubase uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt cubase på mac siden 2006 og har aldri hatt et eneste problem.

Jeg har lavere arbeidshastighet på mac når det gjelder de fleste funksjoner, men bruker det allikevel utelukkende til alle jobb-relaterte funksjoner. Det er så vanvittig deilig at det bare funker, uansett hva jeg gjør. Har, og har hatt, et par PCer og er fornøyd med det, men i 2007 kjøpte jeg meg en 15.000-kroners PC til gaming, og den er stor, stygg og treig nå. Macbook pro fra 2006 gjør fremdeles akkurat som den skal, og like raskt som den pleide. Sjekket nå, og cubase 6 kjører som en drøm.

Ang multi core scaling vet jeg ikke. Har aldri noen problemer med latency, stabilitet eller annet, så da orker jeg ikke å sjekke hvilke kjerner som gjør hva og hvordan. For alt jeg vet er den ene kjernen min komplett død og har alltid vært det. Ting bare funker, og cubase er stabilt, noe mer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt cubase på mac siden 2006 og har aldri hatt et eneste problem.

Jeg har lavere arbeidshastighet på mac når det gjelder de fleste funksjoner, men bruker det allikevel utelukkende til alle jobb-relaterte funksjoner. Det er så vanvittig deilig at det bare funker, uansett hva jeg gjør. Har, og har hatt, et par PCer og er fornøyd med det, men i 2007 kjøpte jeg meg en 15.000-kroners PC til gaming, og den er stor, stygg og treig nå. Macbook pro fra 2006 gjør fremdeles akkurat som den skal, og like raskt som den pleide. Sjekket nå, og cubase 6 kjører som en drøm.

Jeg synes det høres rart ut at en Macbook fra 2006 ikke skal oppleves svakere eller tregere enn en av dagens PC'er mens en high performance PC fra 2007 ikke har aldret seg som vin slik du hevder mac'en din har. Jeg har en Dell XPS 1210 fra 2006 (var den gang top of the line med 2,33GHz Core2Duo og 4GB ram) som jeg fortsatt bruker. Jeg kjører fortsatt Cubase på den og det går like smertefritt som det gjorde i 2006, men jeg har ingen illusjoner om at den skal kunne gjøre samme jobben som i7 K2600 maskinen vi har i studio. Jeg syntes XPS maskinen fantastisk rask den gangen jeg fikk den, men i dag er den som en sinke å regne sammenliknet med nyere maskiner og jeg ville være svært overrasket om ikke det samme gjelder mac'en din og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.