Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitaren låter surt


antos

Anbefalte innlegg

Har nylig skiftet strenger på gitaren min, og intonert den. Men synes alikevel gitaren låter surt på G og B strengen, merkes spesielt godt når jeg tar barrègrep. Drar ikke strengene verken opp eller ned når jeg fretter alle strengene med fingeren. Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket med tuneren at de strengene faktisk er litt mye utenfor?

Regner med du intonerte med den vanlige nullte og tolvte bånd metoden.

Si at du slår an strengen på femte bånd, hvordan slår det ut på tuneren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken gitar er det snakk om? Uansett er det slik at gitarer med vanlige bånd ikke kan bli helt rene, så det blir kompromiss uansett. Men det skal gå an å få det så rent at man ikke bryr seg, eller greier å kompensere med fingrene. Når jeg intonerer pleier jeg å bruke løs streng, kontra 12. bånd, kontra overtone på 12. og 7. bånd. Det er også som regel slik at G-strengen er den verste å få has på når det gjelder intonering.

Når det er sagt, kan jeg jo bare spørre om du har justert høyden på pickupene samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er vel ganske åpenbart, og noe jeg har erfart selv med gitarer med høy strengehøyde. Når du stemmer gitaren er strengene i rett strekk. Mår du da trykker strengen ned mot båndet blir strengen strukket, har du da høy strengehøyde vil strengene strekkes i forhold til hvilen spenning det er innbyrdes i hver enkelt streng. Denne spenningen er ulik og derfor vil ikke tonene som kommer fra de forskjellige strengene gå overens som noe vi oppfatter som "in tune".

Du skal ha ganske høy strengehøyde før dette er et problem, men om du merket det etter at du hevet strengene vil jeg tro at dette er grunnen til at gitaren låter surt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt litt på hvor hardt grepet ditt er? Presser du hardt på strengene klarer man å få gitaren til å låte surt!

Pass på å strekke strengene med begge hender etter du har satt de på, ellers vil de gi etter når du først begynner å

spille og blir fort sur igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en sur gitar kan skyldes "ødelagte" strenger var direkte morsomt <_<

Det er ca 10 forskjellige grunner til at gitaren er sur. Men dersom det

en skjelden gang skyldes strengene, så er det fordi de er "30 år gamle",

fulle av matfett og skitt. Men da blir de helst bare "daue" ikke sure.

Å nei gett. Det er nok mere en "fysisk" feil med halsen, avstand mellom bånda,

forskjellig strengehøyde på forskjellige strenger, nuten, ugjevn høyde innbyrdes på bånda.

For å si det enkelt: En gitar som er direkte "sur" trenger alltid stell av en proff

som går over hele halsen, båndhøyde, bla...bla. Det fikser du aldri selv....

Kan også være at den aldri lar seg rette på. Dersom avstand mellom bånda

ikke er riktig, vil den ALLTID være sur. Altså et "surt" kjøp.....

Sånne feil er jo helsikes lett å avsløre selv. Sitt og test litt, så finner man fort ut hvor feilen

ligger. Og en sånn feil skyldes garantert ikke "ødelagte" strenger....

Endret av DeecoyX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry mac, men her tar du feil. At det dukker opp dårlige strenger i ny og ne er et velkjent fenomen.

Jeg bytter strenger veldig ofte, og det hender innimellom at det dukker opp strenger som rett og slett ikke vil la seg intonere ordentlig.

Nå bruker jeg Ernie Ball, men jeg brukte tidligere D'addario, og det er akkurat dette fenomenet her som gjorde at jeg byttet, at D'addario-settene innimellom inneholdt en streng som kødda.

Hos meg var dette som regel en av de spunnede strengene.

Ta deg en runde på de store gitarforaene på nettet, så vil du nok se at dette er reelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.