Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rockeklubb


Nissefeiten

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvor jeg skal spørre om dette så jeg prøver her.

Jeg, sammen med bandet mitt, har startet opp en rockeklubb oppe i nord. Ungdommen og musikkmiljøet bærer preg av å ha en kulturskole som henger litt etter. Det er for eksempel en gitarist på 17 her oppe som har et sinnsykt talent, men på grunn av kulturskolen, som har vært det eneste stedet hvor de kam samles, står fast i å spille George Michael - Careless Whisper på UKM og div andre arrangement. Derfor trengte denne kommunen en plass hvor ungdommer, og voksne, kan møtes for å gjøre noe annet.

Rockeklubb er langt i fra noe fenomen, det finnes mange rundt om i landet. Så jeg er veldig interessert i å høre hvordan andre har gjort det.

Er det noen her som har erfaring i drift, økonomi, innkjøp, utstyr osv?

Ønsker også innlegg fra dere som har vært i og brukt en rockeklubb før, hva var det som manglet, hva var der som var bra osv?

Det vi har gjort hittil er å kjøpe inn et akustisk og et elektrisk trommesett (har ikke peiling på trommer så ikke spør hva slags det er). Vi hadde et styremøte hvor det ble bestemt at det skulle kjøpes inn 2x Roland Cube80xl forsterkere (til min store fortvilelse). Miksebord, monitorer, kabler i haugevis, mikrofoner, bassamp osv. Av innkjøp så er det tenkt til å kjøpe inn noen gitarer og bass slik at de som vil spille, men som ikke har instrumentet selv kan låne.

Fremtidige planer så er tanken å få rommet ved siden av også slik at vi kan bygge om litt for å lage et lite studio hvor man kan spille inn en ok demo.

Hvis noen har noe innspill på dette så hadde det vært veldig fint. Tror selv at vi er på riktig spor, men det er greit å høre hvordan det er andre steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innfør et eller annet system som gjør at folk er ansvarlige for utstyret når de er og øver i lokalet. Det kan f. eks være at ett eller to styremedlemmer har nøkler til øvingslokalet og at de som ønsker å øve kvitterer dem ut og står som ansvarlige den tiden de er der. Hvis folk kan komme og gå som det passer dem og leke seg med utstyret blir det herpa på no time, jeg snakker av erfaring fra den tiden jeg var ung og naiv :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakken: En rockeklubb er i bunn og grunn et øvingslokale som er åpen for de som ønsker det mot en liten sum. Får vår klubb så er det 150kr året. Da kan man øve så mye man vil så lenge rommet er ledig. Det står gjerne en del utstyr der som kan brukes hvis man mangler/ikke gidder å ta med seg eget. Får vår del så arrangerer vi også workshops hvor vi prøver å få eksterne til å komme å ha "undervisning", dager hvor man setter frem en del utstyr som folk har slik at man kan diskutere/prøve/tafse

Brötthäst: Hehe :) jepp, det kommer til å være en av oss i ledelsen som åpner når de kommer og stikker innom etter de har dratt slik at alt er i orden. Ting som ødelegges skal erstattes :) Plassen skal heller ikke være en plass å henge. Skal man ikke spille så har man ingenting der å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min spede ungdom vanka jeg på Stovner Rockefabrikk, og det er akkurat det du er ute etter. Vi (les: foreldra våre) betalte en symbolsk årlig sum. Da fikk vi øvingsrom 4 timer i uka. Dette rommet inneholdt trommesett, gitar- og bassforsterkere + PA. I tillegg fikk vi spille på alskens ungdomsklubber i Oslo og omegn, hvor Stovner Rockefabrikk sto for både lyd og lys. Vanvittig bra tiltak. Det skulle ikke forundre meg om de fortsatt holder koken. Hør med de, de kan sikkert gi deg massevis av råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.