Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul Traditional


antos

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Les Paul Traditional = Les Paul Standard

Eh nei? Men samtidig jo... :P

Og ja, det meste duger til heavy rock så lenge du har en amp eller pedal som gir deg nok og riktig gain. Pickuper utgjør i det store og hele veldig liten forskjell, det er i ampen mesteparten av lyden ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer vel på et vis at LP Traditional er relativt lik LP Standard slik den var før "05-revolusjonen". Traditional har jo '57 Classic pickups som nok er "vintage voicet", men veldig mange skryter voldsomt av disse pickupene. I og med at de ikke er überhotte, kan man jo spille rent på dem også, og det er da kun en fordel, spør du meg. Som Aphe sier er det i amp, evt. effekter man lager hi-gain nå til dags. Den gangen ultrahotte pickups kom på banen, var det pga. en-kanals amper som ikke ga mye vreng i seg selv.

Når det gjelder vekt på Traditionals, er de nok merkbart tyngre enn '08 Standard da de er chambered og ikke "sveitser-borret" slik Traditionals er, men jeg har ikke vært borti noen som er ubehagelig tunge.

Og joda, hardrock og metal er nok ikke noe problem med disse, så fremt resten av utstyret henger med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det tar lenger tid å spille jazz med en rg enn en jazzboks? Ja, jeg er vanskelig nå, men for en idiotisk sammenligning. Det blir som å spørre om man kan spille metallgitar med en synth. Antakeligvis ja, men det er ikke riktig redskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det tar lenger tid å spille jazz med en rg enn en jazzboks? Ja, jeg er vanskelig nå, men for en idiotisk sammenligning. Det blir som å spørre om man kan spille metallgitar med en synth. Antakeligvis ja, men det er ikke riktig redskap.

Når trådstarter spør om den duger til en spesiell ting ,har han et ønske om en gitar som passer spesielt godt for sin/e sjangere, og da blir det litt for difust å si at allt funker til alt.

Man "kan" spille allt på allt, men i mine ører og hender kler ikke alle gitartyper alle sjangere selv om det går an.

En gitar som kler en sjanger er mye mer innspirerende å spille på da ting passer.

Kan sikkert spille jazz fortere på en RG, men hva med lyden da?? Skåla blir tom med en gaffel til slutt den også, men maten blir kald under veis.

man kan sikkert spille det meste "fortere på en RG, men egner den seg godt til allt?

Mitt svar er ihvertfall nei.

Riktig redskap sier du jo selv...er nøkkelen for trivsel det.

Gå for den Les Paulen ! :)

Endret av Brekkvasselven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som dro opp tidssammenligningen, ikke jeg.

Du drar opp lyd som en parameter, og det er derfor jeg i utgangspunktet sier at man kan spille alt med alt. Det er vel bevist gang på gang at de fleste ikke klarer å høre forskjell på diverse plukkoppere. Forsterker har mer å si for lyden enn det en gitar har, en mening jeg neppe kommer til å gå vekk i fra.

Fortsatt kverner du på den skje/gaffel-problematikken. Skje og gaffel er ikke samme redskap. Gå i hvert fall for smørkniv kontra biffkniv neste gang du prøver deg på en sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som dro opp tidssammenligningen, ikke jeg.

Du drar opp lyd som en parameter, og det er derfor jeg i utgangspunktet sier at man kan spille alt med alt. Det er vel bevist gang på gang at de fleste ikke klarer å høre forskjell på diverse plukkoppere. Forsterker har mer å si for lyden enn det en gitar har, en mening jeg neppe kommer til å gå vekk i fra.

Fortsatt kverner du på den skje/gaffel-problematikken. Skje og gaffel er ikke samme redskap. Gå i hvert fall for smørkniv kontra biffkniv neste gang du prøver deg på en sammenligning.

Uansett hva vi diskuterer ,koker det ned til hva trådstarter spør om. og det svarer ikke du på noen måte på. Et egnet redskap er det han er ute etter, og svaret du kan bruke allt er ikke til særlig hjelp i mine øyne.

Endret av Brekkvasselven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Høres ut som den egner seg til min type sjanger. Men må tenke litt på vekten og, er vant til SG som jo er vesentlig lettere. Men det blir vel gjerne en vanesak det også

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.