Gå til innhold
yngve

Gitarbok

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har forslag til gitarbøker, gjerne gratis å finne på nett!

Tror man kan kalle meg nybegynner. Kan litt noteteori, grep, og kan diverse metallica introer, eksempelvis fade to black, one, welcome home osv..

På forhånd takk! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mer en teoribok enn en gitarbok... selv om det er masse å lære så tar den utgangspunkt i teori og ikke en gitar (den har riktignok et kapittel dedikert til gitar).

- Den Elektriske Gitarboka 1 av Sølvin Refvik er grei og fin. Følger med cd såvidt jeg vet.

- Improviser av Jan Eivind Tønnesen har jeg også hatt nytte av.

- Klassisk Gitar av "huskerikke", grei å begynne å lære seg å lese noter, følger med en cd eller to.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klassisk gitar er laget av Sven Lundestad tror jeg. Han er lærer på skolen der jeg går..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for forslagene, Faktor, men jeg er interessert i bøker som er for gitarister som ikke er HELT fersk. Min egen skyld, jeg burde ha nevnt dette: Jeg er ikke helt blank. Jeg har spilt i noen år (2 år med gitarlærer), så bøker for helt blanke er jeg ikke interessert i.

ps: rett meg hvis jeg tar feil. Kanskje bøkene du har foreslått er rettet for "viderekommende" også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Den Elektriske Gitarboka 1 av Sølvin Refvik

Hadde denne en gang i tiden, bra bok:) Husker ikke helt hvor høyt nivået er i denne boka, men hvis det er for lavt, er det bare å kjøpe 2ern (eller 3ern).

Det følger med 2 cder i denne (og et plekter i den jeg hadde:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

yngve:

Ihvertfall den Improviser! boken er helt streit for alle som har spilt en stund. Har den selv som sagt. Kostet 195 og kjøpte den i jazzbyen Molde :P. "Denne boka har som mål å besvare spørsmål som har med improvisasjonsteknisk oversikt og gjøre, slik at alle kan lære seg metoder og teknikker for egenutvikling på instrumentet". Den har lite iforhold til teknikk og tar mest for seg skalaer/akkorder/arpeggioer og hvordan det hele relaterer seg til gitar. inneholder få eller ingen licks.

Du sa du kunne litt noteteori? Her er innholdsfortegnelsen på boken:

Intervaller

Intervaller på gitarhalsen

Litt om akkorder

Cdur skalaen

Kirketoneartene

Flere nyttige skalaer

Sekvenser

Kromatikk

Arpeggio

Stiltrekk

Poly-akkordikk

osv. osv.

Denne anbefaler jeg!

Elgitarboka 1 er litt dyrere (min kostet 390). Denne har nok din lokale musikkforretning. Anbefaler at du selv tar en titt i den. Ellers så kan du jo alltids skjekke med det lokale biblioteket og finne ut om de har noen gitarbøker du kan låne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rock gruppen - av K.G Johannsonn. Sykt bra (svensk) gitarbok! Medfølger CD! Det begynner med enkle sanger også kommer sanger som Black Night (deep purple) og Nothing Else Matters (Metallica).

OG noen andre fete sanger! Og du lærer maaase skalaer og akkorder! Anbefales!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnbok i musikklære er grei. den er skrevet av nils Bjerkestrand og Elef Neseim og er mer en bok som forklarer generell musikkteori, ikke gitarting.

Etter du har lest den, kan du kanskje ta neste bok i serien, Kreativ sats og analyse?

har ikke begynt på den enda, så vet ikke om den er bra eller ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder mer streit musikkteori har vi også den kjente Musikklære av Finn Benestad.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faktor:

Skal ta en titt på improviser! :)

Men jeg lurer på om sølvin refvik sin bok er noe vits i å kjøpe. Har allerede en nybegynnerbok av sølvin. Det er vel noe av det samme?

Per:

Forslag notert. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
- Den Elektriske Gitarboka 1 av Sølvin Refvik

Hadde denne en gang i tiden, bra bok:) Husker ikke helt hvor høyt nivået er i denne boka, men hvis det er for lavt, er det bare å kjøpe 2ern (eller 3ern).  

Det følger med 2 cder i denne (og et plekter i den jeg hadde:)

Så enig så enig. Bra bok, fikk låne den av gitarlæreren min for en goooood stund tilbake. Men huskern godt. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har en øvelse fra den elektriske gitarboka 3 her: Monstersweeper 3!

fikk en kopi av det av gitarlæreren min. ganske artig å spille på.

hvis det er mer sann i den boken kan det jo være at jeg kjøper den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpen. :)

Har bestilt Sølvin Refvik - Den Elektriske Gitarboka 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.