Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Når en gitar står lenge uten strenger


simon73

Anbefalte innlegg

Her om dagen kom jeg over en gitar som har stått uten strenger i ca 2 år. Kan gitarens hals kan ta skade av å stå slik uten å være "i spenn"?Har hørt det før, men er usikker på om det er et faktum eller en myte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var egentlig ett ganske godt spørsmål.. Vil tro det har noe med forholdene den har stått i, i de to årene da..

Men uansett vil jeg jo tro den kanskje vil være litt ustabil når den er blåst støv av, behandla og strenget opp igjen..

Kanskje halsen må "sette" seg litt på nytt...

Vet ikke.. Men godt spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har hele tiden blitt oppbevart i original hardcase i romtemperatur. Kanskje dette egentlig påvirker kassegitarer i større grad. Vet jo at meget dyre klassiske gitarer har en front som er supertynn. Tror jeg går for ett kjøp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hals med en kraftig strammet truss-rod har vel en større sjanse for å "slå seg" hvis den er ustrenget over tid, men i de fleste tilfeller går dette greit, hvis halsen var stabil i utgangspunktet. Jeg ville imidlertid sørget for en avtale med selger angående en eller annen form for "hvis-om garanti" i alle fall hvis gitaren koster noen kroner og du ikke har noen mulighet til å sjekke om halsen er ok, før kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde Kramer Nightswan min på air brush lakking. Stod den 2-3 mnd uten strenger. Jeg glemte å slakke truss rodn. Det tok tid 5mnd+ før halsen satt seg tilbake etter å ha hatt overbue 2-3 mnd. Og den halsen var dønn rett og den beste halsen jeg har hatt i henda. Hørte den var strøken nå etter jeg solgte den. Så de går seg til igjen. Men gi det tid om den er overbuet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet over gitarer som har "ligget på loftet" og minst ti år.

Regn med at det er en periode der gitaren "setter seg" igjen, men dette går seg til.

Det finnes sikkert eksempler på at gitaren slår seg vrang, men til vanlig er ikke dette noe problem etter min erfaring. Ikke det at den er så enorm, det er et begrenset antall "loftsgitarer" jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.