Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjoepe el-gitar... Queen/Pink Floyd lyd?


The_Lobster

Anbefalte innlegg

Hei!

Har planer om aa kjoepe meg el-gitar. Vil gjerne spille musikk lignende Queen (Brian May) og Pink Floyd. Samt litt AudioSlave, osv.

Vet ikke hva slags gitar jeg boer ha da. For aa faa noenlunde lignende lyd. Har sett litt paa en Fender Stratocaster eller Fat Strat Floyd Rose. Rett og slett fordi jeg vet at Fender er et bra merke. Men er ikke sikker paa hvordan lyden er. Vet ogsaa at forsterkeren har mye aa si. Saa trenger hjelp der og. :) Prisklassen for gitaren ligger i 5000kr til absolutt maks 7000. Er i Florida naa. Skal paa en gitar butikk i morgen, og kommer tilbake med litt erfaringer... :) Men om noen kan hjelpe meg litt paa forhaand?

Har spilt svaert lite gitar foer. Bare litt akustisk. Men oensker aa begynne aa oeve paa en god el-gitar. Er ikke saa glad i akustisk, og vil ikke ha en daarlig el-gitar da jeg er ganske audiofil. Heh...

Hvordan er forresten Vox Brian May Special forsterkeren? Veldig billig hvertfall!

Trenger litt retningslinjer og slikt. Hva jeg boer hoere etter naar jeg proever gitarer, osv.

Tusen takk i forveien! :mrgreen:

Joachim F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hmmm... hvor i Florida ?

Hvis du er i nærheten av Clearwater ville jeg tatt en tur innom the DeanHeadquarter !!

....jajaja.... jeg vet at jeg er en Dean Freak !! 8)

Uansett hvis du er i en butikk, sjekk Dean og sammenlign med andre, billigere og like bra...om ikke bedre !!

Ville sjekket ut Dean Cadillac !!

Kan tenke meg en Dean Caddy og en Brian May Vox låter knall sterkt !!

Vox'n låter ihvertfall helt konge !!

Brian May bruker den selv som en studio preAmp. !!

Så hvis du vil ha noe i nærheten av Queen lyd, så er det riktig amp å starte med !

P.S. uenig med de over som antyder nybegynner gitar !! kjøp en i mellom sjiktet .... en som er god å holde i og å spille på !!

Dean Caddy er velbalansert, raske halser, lettspilte etc.

Sjekk den ut !!

logg deg inn på Deanforumet hvis du lurer på noe, er en del der som selger åzzå, kan helt sikkert få til et knall kjøp !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også kjøpt en gitar som er i mellomsjiktet ja.

Jeg kan se for meg at en Fender Stratocaster Higwah1 (U.S.A) er et meget BRA valg (Har en selv, er storfornøyd)

Hva med en Brian May Red Special? (Tror kanskje disse også er ganske dyre)

Forsterker... Du nevnte jo at du likte Queen, da er kanskje Brian May Vox en sikker vinner?

Prøv litt forskjellige forsterkere mens du er der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen km unna Melbourne... :)

Tusen takk for all hjelp! Gleder meg til aa ta en tur til butikken idag... :D

Klokka er naa 7:52 her. Heh...

Om jeg er heldig hjelper kanskje besteforeldra mine meg litt med pengene... Oensker aa kjoepe en gitar i mellomsjiktet naar jeg foerst skal kjoepe... :)

Tusen takk igjen! Kommer tilbake med erfaringer fra gitarer jeg har proevd og eventuelle kjoep... :mrgreen:

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakk bare en kjapp tur innom "Florida Discount Music" idag. Salgsmannen kunne sakene sine, men her maa det prutes. Heh.. Paa vaer prislapp stod det "Ask". Altsaa er de aapne for pruting. Men likevel var prisene fantastiske i forhold til i Norge.

Fikk ikke sett saa mye, men skal muligens tilbake med en svaer svart amerikaner som jeg kjenner, som kan sine saker, paa loerdag... :mrgreen: Saa kan han hjelpe meg litt med raadgivning, osv. Selgeren vil jo bare selge egentlig.

Saa kjapt paa en Fender Stratocaster Squier til 260 dollar. (gange med 7).

Var litt for billig syntes jeg. Ellers husker jeg ikke helt hva jeg saa paa og priser. Saa paa en Highway1 til 399dollar tror jeg. (ca. 2800,-... noe som er ganske saa bra pris! :D) Og en standard Stratocaster til samme pris. Saa ogsaa en Ibanez som jeg bare plukket ut fordi den var NYYYDELIG! Helt stilren, saa veldig kvalitet ut, helt sort, med gull kanter paa sidene. Nydelig, men ikke helt min musikk stil tror jeg. Hadde ingen tremolo heller.

Mange av Stratocasterne synes jeg lett blir litt for plastikk foelelse, selv om de veier en del, saa ser finishen og lakken saa spesiell ut paa noen. Saa jeg maa finne meg en liker. Vil ikke ha en glorete gitar.

Uansett, jeg gikk med et godt inntrykk.. Ogsaa DE prisene da! :mrgreen:

Skulle oenske jeg kunne kjoept forsterker her ogsaa. Men det blir litt for mye aa baere, pluss at volt'en er forskjellig fra Norge.

Noen som forresten vet om man faar plass til en gitar i hylla over setene paa ett fly? Har ikke lyst til aa sende den med vanlig baggasje...

Og hvor mye ca. burde et hard-case cover for en gitar koste?

Men det blir veldig trolig ett kjoep. Naar jeg faar den saa billig! :D

Sinnsykt herlig aa holde i en skikkelig el-gitar.. :D

Kommer tilbake med flere erfaringer naar jeg ha vaert i butikken atter en gang... :)

I mellomtiden, ikke noel med aa gi meg tips og svare paa noen av spoersmaalene over.. :)

Jeg maa bare legge til at jeg rakk ikke aa proeve noen gitarer med forsterker idag. Og jeg rakk bare en rask "pling" paa hver. Saa hittil har jeg ingen formening om selve lyden til vaer gitar.

Hva er den store forskjellen mellom en Mexican Standard Stratocaster, en American Stratocaster, en Fat Strat Floyd Rose (hva er Floyd Rose forresten?), og Highway1?

Hva er den store forskjellen om gitaren er produsert i Mexico, USA eller Kina/Japan?

Er det slik at Fat Strat'en har humbuckers i stedet for single coil eller no?

Er litt newbie. Heh. Men boer vite litt om dette tror jeg foer jeg gaar tilbake, da det antagelig blir kjoep neste gang... :mrgreen:

Tusen takk for alle svar!! :mrgreen:

JoachimF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakk bare en kjapp tur innom "Florida Discount Music" idag. Salgsmannen kunne sakene sine' date=' men her maa det prutes. Heh.. Paa vaer prislapp stod det "Ask". Altsaa er de aapne for pruting. Men likevel var prisene fantastiske i forhold til i Norge.

[/quote']

Jeg vil også ha slike priser :P

Uansett' date=' jeg gikk med et godt inntrykk.. Ogsaa DE prisene da! :mrgreen:

Skulle oenske jeg kunne kjoept forsterker her ogsaa. Men det blir litt for mye aa baere, pluss at volt'en er forskjellig fra Norge.[/quote'] Spenningen fikser de til 220V på gitarverksted i Norge.

Noen som forresten vet om man faar plass til en gitar i hylla over setene paa ett fly? Har ikke lyst til aa sende den med vanlig baggasje...

Og hvor mye ca. burde et hard-case cover for en gitar koste?

Nei' date=' du får ikke plass i hyllene over, de er for korte. Ihvertfall med de flyene jeg har reist med. Men, du kan få den spessial send med flyet - ved innsjekking får du betaler du en liten slant og så får du en pose med masse røde bånd på som sier at pakken skal behandles forsiktig, dette blir ikke kastet på rullebånd og slik. Mange gjøre det med sykler, gitarer og stereoannlegg da jeg reiste sist.

Hva er den store forskjellen mellom en Mexican Standard Stratocaster, en American Stratocaster, en Fat Strat Floyd Rose (hva er Floyd Rose forresten?), og Highway1?

Hvor de er laget. Og så er det vel forskjellige pickuper og stol. Mulig noe med treverket også. Fat strat har humbucker i stedet for singlecoil i bridge. Highway1 er vel en rimeligere US utgave - med annen finish og noe annet, men jeg har ikke så mye peiling på den.

Hva er den store forskjellen om gitaren er produsert i Mexico' date=' USA eller Kina/Japan?[/quote']

Treverk og elektronikk, samt lønningene til de som lager de.

Tusen takk for alle svar!! :mrgreen:

Bare hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som du har klare meninger på hva du ikke vil ha og vil ha. Det er bra.

Når det gjelder fly. Da jeg reiste til usa en del år tilbake så skulle jeg ha med hockeykølla med på flyet. Det fikk jeg lov til. Så jeg vil tro du kan det med gitar og hvis du spør pent hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ringe flyselskapene senere idag og hoere om jeg faar med gitaren som haandbaggasje... :)

Ellers tror jeg valget staar mellom en Mexican Strat og en Highway1. Highway1'en kostet saa lite fordi den var satt ned 100 dollar. Grunnet at den paa vei til butikken hadde faatt 2 bittesmaa merker i lakken. Ser ikke paa det som saa veldig forferdelig om det ellers egentlig er en god gitar.

Ser det er delte meninger mellom Mexican Strat og Highway1. Trenger litt raadgivning der... :wink:

Tusen takk for svarene! :D Bra forum det her...

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.