Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nova System eller Line 6 M9?


Anbefalte innlegg

Hoi.

Jeg har tenkt lenge på hva jeg trenger av mod og filter-effekter til pedalbrettet mitt, men har kommet frem til den konklusjonen at jeg ikke bruker slike effekter nok til å bruke massevis av penger på dyre enkeltpedaler. Jeg har derfor vurdert å gå til anskaffelse av et multieffektbrett som kun skal brukes til mod- og klangeffekter som jeg kan kjøre alene i effektsløyfa på ampen.

Jeg har sett mest på M9 og Nova System da disse kan fås ganske billige nå om dagen, er tilnærmet like dyre, begge virker solide og har massevis av effekter.

Så er spørsmålet, hvilke av disse har best mod og klangeffekter? Jeg kommer til å bruke den mest til chorus, flange, phaser, delay og eventuelle fjaseeffekter som følger med som låter fett. Jeg kommer ikke til å bruke noe vreng fra disse boksene, siden jeg kjører ampvreng og enkeltpedaler til dette. Wah kjører jeg også foran ampen.

Noen som har en av boksene som kan anbefale eller ikke anbefale noen av disse?

Takk :)

Endret av aurorablind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for m9. Jeg har brukt både m13 og m9 en mengde når jeg ikke trenger hele pedalbrettet.

Nydelige klanger og delayer i de boksene, og du kan lagre alt du trenger som du vil uten problemer.

Like enkel å bruke som enkle stompbokser også.

Jeg ble aldri venn med novasystemet mitt. Det var helt ok, men jeg følte jeg trenge muligheten til å ha forskjellige klanger og delayer, ikke

kompressor, od, pitch, modulasjon osv osv.

Det låt jo ok, men det stjal også litt tone husker jeg. Endte som regel opp med å plugge rett i ampen når det først gjaldt.

Nå bruker jeg ikke multieffekter i det hele tatt. Klarer meg bra med timefactoren min og noen andre stompbokser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Nova System, og er kjempefornøyd. Har ikke hatt samme opplevelse som Einar ang. tap av tone.

Jeg bruker alt av effekter på den, inkludert vrengen (som jeg synes er fet). Men hvis du skal ha mange forskjellige klanger, delayer, phasere, etc., i bruk samtidig blir NS litt begrensende - du kan bare ha én reverbklang, én delay og én modulasjonseffekt om gangen. Det holder i lange baner for meg, men kanskje ikke for alle.

Tuneren er god, og tap-tempo funksjonen er digg. Du må belage deg på å skru på mange knotter og bla deg gjennom en viss mengde menyer, men du lærer det fort - og etterhvert har du de fleste innstillingene dine lagret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp et Nova System. Testet det ganske grundig før jeg kjøpte det og det vil jeg anbefale deg å gjøre også, gjerne A/B-test det sammen med M9en. Har ikke lagt merke til noe tap av tone og synes den låter bra foran ampen, til og med OD/Dist-delen. Den kommer nok til å tilbringe mesteparten av tiden sin i loopen, men som "stand alone"-effektenhet er den mye bedre enn det jeg har prøvd tidligere.

Med andre ord kan jeg anbefale Novaen, men hvis du har behov for å bruke flere effekter av samme type samtidig, så er det nok M9en du bør se på(his den gir deg mulighet til det). Den har vel også en looper i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene så langt folkens :) Som jeg skrev, så kommer jeg ikke til å bruke denne enheten til dens ytterste potensiale uansett. Jeg trenger bare noen "pynteeffekter" en gang i blant, og vil derfor ikke gå til anskaffelse av en haug med enkeltpedaler.

Så spørsmålet mitt er egentlig hvilken av disse multieffektene som er av best kvalitet lydmessig, og da spesielt modulasjons og klangeffektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene så langt folkens :) Som jeg skrev, så kommer jeg ikke til å bruke denne enheten til dens ytterste potensiale uansett. Jeg trenger bare noen "pynteeffekter" en gang i blant, og vil derfor ikke gå til anskaffelse av en haug med enkeltpedaler.

Så spørsmålet mitt er egentlig hvilken av disse multieffektene som er av best kvalitet lydmessig, og da spesielt modulasjons og klangeffektene.

var selv inne i effekt kaoset på leit etter litt krydder i lyden... etter prøving av div pedaler ble jeg lei av kabler,oppkoblinger,strømforsyninger,rekkefølgen av sammenkoblinger i pedalbrett+++ så for en glad amatør som meg havnet jeg opp med en billig boss me25 fra 4sound. mange effekter og enkel i bruk. om den er god nok lydmessig/kvalitetmessig for deg må du prøve selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<<-- bruker båndekko fra '62-'63.

Bytt ut modelleringen med noe ordentlig :D

Det blir en RE-201 når økonomien kommer litt mer på stell ja :D Uansett gull å ha RE-20'n i bakhånd, den er en smule mer praktisk å drasse med seg, og låter overbevisende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.