Web Analytics
Jump to content

Varm og crisp akustisk gitarlyd

goglegogl
 Share

Recommended Posts

Hei,

Prøver å få til en god akustisk gitarlyd med mitt Line 6 UX2 lydkort, har en heilt grei morgan akustisk gitar med preamp.

Problemet er at det blir en veldig skarp og ubehagelig lyd av de 3 tynnere strengene uansett hvilken virtuell forsterker eg velger.

Er det noen som har noen gode tips om hvordan eg kan få en varm og crisp akustisk lyd ved bruk av UX2?

Slik som innstillinger av EQ og andre effekter, hva er det som forårsaker den skarpe diskantlyden?

Litt grønn her men :P

Edited by goglegogl

Jeg ramlet av så fort termene "akustisk gitarlyd" og "preamp" ble nevnt i en og samme setning.

Akustisk gitar med preamp er til for live-spilling, ikke innspilling i studio (IMO). Joda, det finnes preamper/semi-integrerte mikrofonløsninger for kassegitar som gir nokså god akustisk gitarlyd, men allikevel. Jeg er nær sagt 100% sikker på at du aldri vil komme til å klare å skru deg frem til noenlunde god kassegitarlyd hvor utgangspunktet er piezomikrofon rett inn i lydkortet. Om du i så fall får det til å låte bra, så vil jeg tippe at det låter som noe ganske annet enn en akustisk gitar.

Bruk en kondensatormikk eller 2 til å mikke opp gitaren, og bland kun inn signal fra pickup for å få litt mer attack hvis det trengs. Som nevnt over her, vil du ikke få ordentlig akustisk lyd ved å koble til med kabel, det får du ved å plassere en mikk foran gitaren. Slik er det med dyre kassegitarer med dyre pickuper også, det låter ikke ordentlig akustisk.

Enig. Har UX2, men bruker konsekvent mikk på akustisk. Til og med en dårlig dynamisk mikk gir bedre resultat enn UX2 med presets. Bruker heller ikke presets i PodFarm i etterkant på akustisk, kjører plugins på EQ, kompressor (viktig!) og klang, gjerne litt chorus også. Eksperimenter med mikkplassering for å få den lyden du vil ha. Du må nok jobbe litt for å få lyden du er ute etter.

Grunnen til at signalet kan høres litt harskt ut i toppen er at det signalet du får i øret er miksa med det tørre signalet fra gitaren. Det egentlige innsignalet får du når du kjører monitor gjennom DAW. Du kan jo også prøve å eksperimentere med å spille inn to spor samtidig, UX2 har jo mulighet til å kjøre både mikk og preamp på instrument samtidig. Det kan jo gi artige resultater og en lyd du er fornøyd med.