Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Warwick eller lignende basser i norge?


Esp_ltd@95

Anbefalte innlegg

Så eg skal snart kjøpe min første bass, som i hovudsak skal brukes til innspilling av egen musikk, men og til å utvide mitt instrument repetoar.

Det må vere solidbody el.bass og den må(så og si) vere en 5 streng. 6 streng går også om det er bra bass bra pris etc, 4 strenger vil eg helst ikkje ha.

Eg har sett på warwick og ibanez basser, og dei virker veldig bra, spesielt warwick i allefall. Om bassen har masse eq etc knapper er dette pluss. Eg treng og ein øvingsforsterker (skal ikkje vere stor, bruker min pod hd500 til innspilling uansett). Eg tenker forsterkeren bør ligge rundt 1000kr-2000kr.

Pa bassen tenker eg i 5000-7000 prisklassen.

Eg speler foresten mest prog metal og jazz fusion.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en corvette fra warwick som var suveren. Spillet hovedsakelig rock/prog på den. Kjempe fin gitar, lett i vekt og lett i spill. Anbefales på det varmeste.

Har en ibanez srx 720 nå. Mye valgmuligheter på den i forhold til lydbilde. Slank hals som gjør den veldig lettspilt. Dette er også en bass som jeg bruker til rock/prog, men også til andre stiler. En bass du kan bruke til omtrent alt.

Håper dette hjalp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de beste femstrengkjøpene du kan gjøre akkurat nå er den G&L Tribute L2500'en som ligger ute på finn her. Jeg har eid akkurat denne bassen selv tidligere. (Solgte den da jeg oppgraderte til en mer påkostet custom-versjon av samme bassen). Maken til allsidighet, byggekvalitet og fantastisk trøkk i lyden skal du lete lenge etter. Liten videosnutt med Ed Friedland som tester 4-strengsversjonen kan du se her:

Når det gjelder øvingsforsterker ville jeg sett på en EBS Classic 60. De får du for rett under 2000 nye hos 4sound, og låter kule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må drive litt selvpromotering her da, Jeg skal kvitte meg med en lettere modifisert Yamaha BB605 (fått installert en Sadowsky Pre-amp og en Hipshot strengebar som sørger for en stram og fin H streng), lettspilt er den og.

Men må og slenge meg på det Mytola her sier, G&L er noe jeg gladelig anbefaler til alle, men av en eller annen grunn ikke liker å bruke selv, hehe. (Akkurat den bassen som er nevnt har jeg og eid, en meget bra og lettspilt bass, absolutt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha TRB5/TRB6 er veldig gode basser og ligger vel i din prisklasse på bruktmarkedet. Personlig får jeg litt dansband-vibber av dem, men det er ikke tvil om at det er kvalitetsinstrumenter. Hvis du er heldig kan det dukke opp Warwick i dette prisleiet også, i sommer gikk jeg akkurat glipp av en Streamer Stage 1 5-strenger som til slutt gikk for 6500(!!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig synes jeg TRB'ene låter veldig daft og tynt i forhold til G&L'ene. Byggekvaliteten er det dog ikkenoe å utsette på, men lydmessig ville jeg ikke anbefalt de om du skulle ha lyst til å kutte litt gjennom med aggressiv tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel være 5 eller 6 fant eg ut :) Ment takk for tilbudet :)

Men da vil eg også anbefale TRB bass. Eg mener at lyden er kraftig og det er gode og spille på. Har prøvd en et par ganger av en venn (TRB6). Syns halsen er litt bred i forhold til hva eg vil kalle behaglig, men det er vel alle 6 strengene, men ellers var den god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha RBXJM2 er en ganske bra bass, eier en selv og har hatt den siden 2005, mange justeringsmuligheter selv med kun en pickup og bredt lydspekter. Lett å få god punch i den men den har det mest aggressive utgangssignalet jeg noensinne har vært borti, som kan i verste fall få inngangstrinnet til å vrenge. 6 strenger men har rimelig smal hals, så det er ikke noe problem i det hele tatt. Disse begynner å bli ganske rimelige på bruktmarkedet da de er noen år gamle.

Ellers må jeg si meg delvis enig med Mytola ang TRB, de låter tilsynelatende daft og kjedelig, men av en eller annen grunn låter ihvertfall den broderen har kuler og krutt på innspilling, selv om den låter aldri så daff på øving. Men det er utover det ufanselige gode basser selv med litt bredere hals enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.