Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lære 2 kirketoneskalaer og de øvrige 142 faller på plass samtidig!?


Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har jeg virkelig ikke svart her? Jøsseball. Uansett, tradisjonelt er det to grunnleggende syn på modale skalaer når man skal få seg en praktisk oversikt og nytte av dem. 1. Modale skalaer som omven

Synes det er mye avansert tenkning på gang her. Pass på at du øver på ting du virkelig har behov for. Ville nok tenkt litt mer på fraser, ikke bare skalaer, og jobbet opp en følelse av perioder. Jeg

Nå vet ikke jeg helt hva du tenker, for det du skrev nå ble plutselig veldig generelt, men innlegget mitt var ment som en tankevekker - et forslag - på noen områder som veldig få gitarister er innom.

Jeg tenker slik om kirketoneartene:

Ionisk C D E F G A H C

Dorisk D E F G A H C D

Frygisk E F G A H C D E

Lydisk F G A H C D E F

Miksolydisk G A H C D E F G

Eolisk A H C D E F G A

Lokrisk H C D E F G A H

Så viss jeg f. eks vil lage meg en miksolydisk C så bare tar jeg toneforholdene G - G og klæsjer toneforholdene på C - C. Litt tungt å rekne sann fra hodet men så lenge jeg vet at miksolydisk er fra G til G, så bare ser jeg for meg hva det må bli.

(1) heltone 1/2 halvtone

G(1) A (1) H (1/2) C (1) D (1) E(1/2)F (1) G

så klæsjer jeg toneforholdene fra G- G på C- C slik:

C D E F G A HB C no har jeg en miksolydisk dur skala i C. Viser seg a Miksolydisk dur skala har 1 b.

Fins også enkle regler også. f. eks.

Dorisk skala tenk 1 heltone trinn ned. F.eks Dorisk i F (tenk et helt tonetrinn ned som blir Ess. Eb har 3b.)

Frygisk skala, tenk en stor ters ned...

lydisk skala, tenk ren kvart ned..

miksolydisk , tenk en ren kvint ned.. f.eks G (tenk en ren kvint ned. Det blir en C, ingen fortegn)

eolisk, tenk en stor sekst ned

Lokrisk , tenk en halvtone opp..

Kanskje jeg tenker litt vanskelig, men dete er bare en av mange mange måter å tenke seg fram på. =) Her om dagen fann jeg ut at det er mye lydisk skala i folkemusikk=). Er ikke så flink å bruke kirketoneskalaer rent praktisk på gitaren..men det er kjekt å kunne det =)

Endret av beeboop
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Bra tråd. Første gang jeg poster på forumet her :)

Jobber en del med modes selv. Jeg har laget et akkorddiagram på alle 7 modes i dur skalaen med samme grunntone (E). Jeg ble inspirert til å gjøre det når jeg så dette youtube klippet av Joe Satriani. Mange bra tips i den videoen.

E Modes side 1.pdf

E Modes side 2.pdf

Flott å få andre perspektiv på hvordan folk gjør det :D

-Øyvind

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott å få andre perspektiv på hvordan folk gjør det 





Enig, jeg tror det bidrar til økt forståelse/læring å se ting fra flere sider




Fins også enkle regler også. f. eks.

Dorisk skalatenk 1 heltone trinn ned. F.eks Dorisk i F(tenk et helt tonetrinn ned som blir Ess. Eb har 3b.)
Frygisk skala, tenk en stor ters ned...
lydisk skala, tenk ren kvart ned..
miksolydisk , tenk en ren kvint ned.. f.eks G (tenk en ren kvint ned. Det blir en C, ingen fortegn)
eolisk, tenk en stor sekst ned
Lokrisk , tenk en halvtone opp..





En lignende måte å tenke på, har modnet seg fram hos meg.



Jeg tar utgangspunkt i C dur:



Og tenker at 4. trinnet F = Mixolyisk. For å finne f.eks Ab mixolydisk; 4 trinn i Ab = Db, dvs Ab mixolydisk spilles med Db durtonene osv



Og tenker at 5. trinnet G = Lydisk . For å finne f.eks Ab lydisk; 5 trinn i Ab = Eb, dvs Ab mixolydisk spilles med Eb durtonene osv



Og tenker at senket 7. trinn Bb = Dorisk. For å finne f.eks Ab Dorsik; 7b trinn Ab = F, dvs Ab mixolydisk spilles med F durtonene osv



Og tenker at senket 2. trinn Db = Logrisk. For å finne f.eks Ab Logrisk; 2b trinn Ab = A, dvs Ab mixolydisk spilles med A durtonene osv



D lydisk ?, tenke, tenke, lydisk?, =5 trinn, 5 trinn i D ?, A !



Mulig dette bare er forvirrende for mange. Men jeg tror man må gå mange veier/omveier og finne opp "hjulet" selv for at teorien virkelig skal feste seg.



Endret av TMS
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Om du skal tenke bruksnytte så ville jeg fokusert på å lære meg CAGED systemet og en 3 posisjoner å spille skalaene du skal bruke i. ett triks for å få god oversikt er å bruke B - G og D strengen for å forme akkordene med caged på disse strengene. Når du begynner å bli sikker på hvor ting er på gitarhalsen kan du utvide med en fjerde posisjon.

Si du skal spille D frygisk. Så er det helt riktig det som ble nevnt over her, det er Bb dur sine toner, men landingstone D.

Si du starter med å bruke løse strenger og 1 2 3 4 bånd. så finner du de samme grepene og skalaen mellom 3 4 5 6 bånd før du finner de samme grepene og akkordene igjen på 5 6 7 8 bånd.

som en fjerde posisjon kan du finne de samme notene på 7 8 9 10 11 bånd. Når du har oversikt over disse 4 posisjonene kan du begynne å kombinere dem for å knytte sammen større deler av gitarhalsen. (fra 12 bånd og oppover er det ren repetisjon)

En helt grei metode som har fungert godt for meg. Jeg har også gjort ting som å skrive ned hele gitarhalsen i en tabell i word for å markere ut tonene jeg vil ha med fargekoder. Dette hjelper veldig om du lærer visuelt. En annen ting som kan være fint er å lage seg en egen "lydbok" si du spiller inn en Frygisk skala (10-15 sek) og putter den inn i spillelista på dataen/mobilen/ipoden og kjører noen spor på shuffle mens du jogger, tar husvasken eller lignende. hjernen oppfatter mye om du omgir deg med det du skal lære. Sikkert mange andre metoder også :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jeg virkelig ikke svart her? Jøsseball.

Uansett, tradisjonelt er det to grunnleggende syn på modale skalaer når man skal få seg en praktisk oversikt og nytte av dem.

1. Modale skalaer som omvendinger av en "hovedskala" i dur.

Dorisk er durskalaen fra 2. trinn, miksolydisk er durskalaen fra 5. trinn, osv. Dette samsvarer garantert med ting som er skrevet tidligere, jeg bare summerer opp. :)

Fordelen med denne tankemåten er at man kan løse skalavalgsprosessen lettere i en improvisasjonssetting. Dm7-G7-Cmaj9 blir ikke "D dorisk - G mikso - C jonisk", men heller oppsummert til kun C-dur. I praksis betyr det at du kan spille en modal skala over hele progresjonen, og så vil den oppføre seg forskjellig ettersom hvilken akkord som ligger i bunn. Veldig greit når det går unna i tempoet.

2. Modale skalaer som enkeltsående skalaer med egne, trinnbaserte kvaliteter.

Altså vil du forklare en dorisk skala som en mollskala med stor sekst, i stedet som en "avart" fra en durskala. Du får et langt større fokus på skalaenes særegne kvaliteter, noe som er gull, men den spontane oversikten og brukseffekten blir vanskeligere. Da må du ha en ålreit harmonioversikt for å kunne tilpasse skalaen til akkorden.

Det beste er selvfølgelig å være inneforstått med begge deler, men fra mitt ståsted er det første utgangspunktet det som gir mest bruksverdi fra første øvetime. Altså lærer du deg CAGED-systemet (som nevnt over), og kobler posisjonene opp mot de modale omvendingene. Evt. kan du øve på å sekvensere en durskala fra hvert skalatrinn, og dermed øver du på de modale variantene av durskalaen.

  • Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden her, men ville bare legge til et par av mine synspkt.

Som Per skriver ovenfor, at i f.eks. denne akkordrekken "dm7 g7 cmaj" kan man jo bare tenke C dur skala. Teoretisk er det jo "riktig", men hvis du legger en Dm7 og bare spiller en Cdur skala over denne akkorden låter det bare "feil" i mine ører. Samme med en G7. Er fullt klar over at det er riktige toner, men det låter ikke bra. Så denne metoden syns jeg ikke noe om. Dette er jo ekstremt relevant akkordrekke, så det er ikke dumt å sette seg inn i hva som skjer harmonisk sett. Jobb heller med akkordtoner, og prøv å lag fine linjer som definerer hver enkelt akkorde. Etterhvert kan man jo bruke flere tre- og firklanger fra de respektive modale skalaene, for å krydre opp harmonikken litt.

Når det gjelder CAGED så syns jeg også dette er en ok måte å få oversikt på; øve inn de ulike skalaene i 5.pos, og selvfølgelig i alle tonearter! Men bruk litt mindre tid på posisjonen, og heller begynn å øv litt mer på en og en streng. Etterhvert flere strenger, sette sammen intervaller, mønstre, motiv etc. Det å komme seg vekk fra posisjonene, og heller la ørene jobbe mer er bra. Det er fort gjort å bare la fingrene bestemme hva man skal spille, bare fordi man vet at i prinsippet så er det "korrekt" tone.

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare skyte inn her.

Her spiller man faktisk Ionisk (altså dur). Dm7-G7-Cmaj7 er den gode gamle 2-5-1 progresjonen. Det PerA sier er at det er 2 ulike syn på modale skalaer. Det er altså ingen fasit på hvordan du skal bruke tonene. Men det er to vanlige syn på hvordan man kan tenke for å oppnå effekt. Øret bestemmer, det tror jeg alle musikere vil si seg enig i. Men kunnskap er makt, du kan benytte kunnskapen til din fordel. Og ja, det vil høres veldig rart ut om du spiller C dur skala fra c til c over denne progresjonen, men det handler ikke om å følge skalaen, men mer om hva du kan hente ut av den. Og som du sier : "Dette er jo ekstremt relevant akkordrekke, så det er ikke dumt å sette seg inn i hva som skjer harmonisk sett." helt enig med deg der. men poenget er at du har 7 toner til rådighet, du bestemmer selv hvordan du vil benytte de :)

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden her, men ville bare legge til et par av mine synspkt.

Som Per skriver ovenfor, at i f.eks. denne akkordrekken "dm7 g7 cmaj" kan man jo bare tenke C dur skala. Teoretisk er det jo "riktig", men hvis du legger en Dm7 og bare spiller en Cdur skala over denne akkorden låter det bare "feil" i mine ører. Samme med en G7. Er fullt klar over at det er riktige toner, men det låter ikke bra. Så denne metoden syns jeg ikke noe om. Dette er jo ekstremt relevant akkordrekke, så det er ikke dumt å sette seg inn i hva som skjer harmonisk sett. Jobb heller med akkordtoner, og prøv å lag fine linjer som definerer hver enkelt akkorde. Etterhvert kan man jo bruke flere tre- og firklanger fra de respektive modale skalaene, for å krydre opp harmonikken litt.

Nå må jeg bli litt krass: Jeg synes det er litt bakvendt av deg å anta at metoden ikke tar utgangspunkt i hva som skjer harmonisk, og at du ikke syns noe om den fordi du rent subjektivt "ikke synes det låter bra". Du leser dine egne antagelser inn i teksten (noe som selvsagt peker tilbake på mine formidlingsferdigheter), og trekker konklusjoner i stedet for å stille et utdypende spørsmål. I stedet for en avklaring stempler du en hel metode som ikke-harmonirelevant, når vi ikke engang snakket spesielt om harmonier, men om innfallsvinkler til bruk og innøving av modale skalaer. Ufruktbart, og garantert forvirrende for andre lesere.

Men jeg ser poenget/misforståelsen. Det jeg skal frem til er at man ved å anse en modal skala som en omvending av en durskala, kan finne enkle posisjoner for praktisk anvendelse. Altså mener jeg at man kan finne D dorisk (som funker supert over Dm7 - 1-2-b3-4-5-6-b7), G miksolydisk (som funker helt topp over G7 - 1-2-3-4-5-6-b7) og C jonisk (som er naturlig over Cmaj7, om enn litt kjedelig) i samme skalaposisjon - C-dur. Du finne alle akkordtonene i skalaen, i tilleg til noen kule metningstoner som ikke endrer akkordens grunnleggende karakter. En annen fordel med denne metoden er at man ikke alltid starter fra akkordens grunntone, noe som kan skape litt mer variasjon i fraseringene.

For å vende om på ditt utsagn: Hvis du legger en Dm7, spiller en C-dur skala, og det låter feil - da synes jeg at man kan forsøke andre fraseringer. Hvis du vet at du har de riktige tonene tilgjengelig, hvorfor låter det ikke slik du vil?

Nå er ikke denne metoden min oppfinnelse, men en av to hovedtrender som har dukket opp i jazzteorien når det gjelder å forholde seg til modale skalaler i INNLÆRINGSFASEN.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder CAGED så syns jeg også dette er en ok måte å få oversikt på; øve inn de ulike skalaene i 5.pos, og selvfølgelig i alle tonearter! Men bruk litt mindre tid på posisjonen, og heller begynn å øv litt mer på en og en streng. Etterhvert flere strenger, sette sammen intervaller, mønstre, motiv etc. Det å komme seg vekk fra posisjonene, og heller la ørene jobbe mer er bra. Det er fort gjort å bare la fingrene bestemme hva man skal spille, bare fordi man vet at i prinsippet så er det "korrekt" tone.

Må også skyte inn at her er jeg helt enig. Men alt til sin tid. :)

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig, gikk litt fort når jeg skrev det ;) Men selvsagt, jeg legger jo absolutt mine egne erfaringer og meninger til grunne. Og ganske mange års erfaring med undervisning i emnet. Skal prøve å utdype litt mer.

Jeg avskriver ikke denne metoden i det hele tatt (altså det å spille "hovedtonearten" over f.eks. 2 5 1 progresjoner, istedet for å tenke på hver akkord mm.) Det er en fin måte i starten, særlig når man er fersk når det gjelder funksjonsanalyse og slikt. Veldig grei måte å få et overblikk over harmonien på.

Men det jeg mener er at man kanskje burde, så fort som mulig, fokusere mest på slikt som akkordtoner, funksjonene til de ulike tonene over de ulike akkordene etc.

"For å vende om på ditt utsagn: Hvis du legger en Dm7, spiller en C-dur skala, og det låter feil - da synes jeg at man kan forsøke andre fraseringer. Hvis du vet at du har de riktige tonene tilgjengelig, hvorfor låter det ikke slik du vil?"

Det er jo harmonien bak som definerer hvilken funksjon en enkelt tone får. Lyden av en ren Cdur skala definerer jo ikke en DM7 uansett, selv om alle tonene er riktige. Eller; legg en G7, og spille fra C til C - funker dårlig!

Vanskelig å forklare helt hva jeg mener, men tror nok vi er ganske enige :)

Men jeg vil også bare nevne at personlig så tenker jeg stort sett aldri skalaer i det hele tatt. Jeg tenker hovedsaklig tre- og firklanger, stort sett uansett harmonikk. Funker best for min del :)

Endret av MAa
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.Men det jeg mener er at man kanskje burde, så fort som mulig, fokusere mest på slikt som akkordtoner, funksjonene til de ulike tonene over de ulike akkordene etc.

2. "For å vende om på ditt utsagn: Hvis du legger en Dm7, spiller en C-dur skala, og det låter feil - da synes jeg at man kan forsøke andre fraseringer. Hvis du vet at du har de riktige tonene tilgjengelig, hvorfor låter det ikke slik du vil?"

Det er jo harmonien bak som definerer hvilken funksjon en enkelt tone får. Lyden av en ren Cdur skala definerer jo ikke en DM7 uansett, selv om alle tonene er riktige. Eller; legg en G7, og spille fra C til C - funker dårlig!

Vanskelig å forklare helt hva jeg mener, men tror nok vi er ganske enige :)

Men jeg vil også bare nevne at personlig så tenker jeg stort sett aldri skalaer i det hele tatt. Jeg tenker hovedsaklig tre- og firklanger, stort sett uansett harmonikk. Funker best for min del :)

1. Enig, men i dette tilfellet var det tross alt bruk og innlæring av modale skalaer temaet.

2. Usikker på om jeg skjønner deg, men å spille fra C til C over G7 kan gi en kul 11-funksjon. Så jeg må nok si meg delvis uenig. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En lang og interessant tråd det her!

For min egen del har jeg hatt nytte av å dele de forskjellige modesene opp som dur og moll varianter:

Dur: Ionisk(dur), lydisk(#4) og miksolydisk(b7).

Moll: Dorisk(#6), frygisk(b2), aeolisk(moll) lokrisk(b2,b5).

Parantesene merker ”avviket” fra dur eller moll. Vil du for eksempel ha en akkord der du er sikker på at dorisk passer, så vil en mollakkord med #6 gi deg den ”feelen”

På denne måten er det enklere å se modes som forskjellige varianter av enten dur eller moll, og det er enklere å spille med rett ”feel”:

Det er rett at eksempelvis C-dorisk og Bb dur har samme toner, men i mine ører høres det annerledes ut å bruke C-dorisk over en mollakkord enn om man spiller i Bb-dur over den samme moll akkorden.

For å teste ut dorisk over en m7 akkord, kan du bare spille moll(bytt 6 mot #6) eller moll-pentaton og legg til en #6.

Lydisk? Lett: durskala med #4 istedenfor 4, evt durpentaton med tillagt #4.

Skal du lære deg å bruke dette over progresjoner må du også kunne litt analyse, og det er et annet område.

Endret av Cfred
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg skulle nevnt en tredje innfallsvinkel som jeg ofte ser i bøker, så er det din, Cfred. Jeg finner også en slik tankegang nytting når jeg har lange strekk med samme akkord.

Jeg tok forresten et Coursera-kurs med Gary Burton - "Improvisation 101" - og der snakket han om å sortere de modale skalaene etter klang. Det var en veldig forfriskende måte å sortere skalaene på.

EDIT: Ser også at en ny runde med kurset begynner 28. april - det er gratis! https://www.coursera.org/course/improvisation

Endret av PerA
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Siste aktive tråder

    • det hadde vært nyttig om du hadde tatt et skikkelig bilde ned i kassen, med hjelp av et godt lys. baksiden av gitaren kan også ha betydning, da det finnes typer av treverk som er mer verdifullt enn andre. det ser umiddelbart ut som om toppen er av gran, og broen ser ut som en slik "tysk bro" (burde vel egentlig hete "trønderbro", med henvisning til barten) som noen snakker om på gamle parlor-gitarer. tipper den er gammel, men uten en nærmere titt på mekanikken er det ikke enkelt å si. rosetten er veldig enkel, og med mindre den er laget av elfenben fra elefant, vil det nok tilsi at det var en økonomimodell da den ble laget. du burde ta av strengene og rengjøre (ikke med zalo) halsen, så man kan se den bedre også.
    • HEIC er et tullete fotoformat som enkelte telefoner tilbyr. Anbefales ikke å bruke det. Her er bildene; jeg konverterte dem for deg. Når det gjelder verdi så har jeg ikke den fjerneste anelse. Gitaren ser ganske herpet ut, så med mindre det er en eller annen form for samlerobjekt eller sjelden vintage-gitar så tviler jeg på den er verdt stort.
    • Ingen info samt bilder med et filformat som ikke lar seg åpne uten videre for de fleste, er faktorer som gjør det vanskelig å få gode og fornuftige svar på det du spør om.
    • Fant tilsvarende markering her: https://forum.pedalpcb.com/threads/led-polarity.5/  Ble da positiv lang pol til firkantet hull.  Dreit meg litt ut ift. doiden. Hullet i boksen til dioden var drillet opp akkurat over plasseringen på PCB'en, så hadde ikke behøvd å lodde på ledninger fra PCB'en. Jaja.  Ble lyd! Trodde riktig nok at pedalen døde etter ca. 30 sek med test, men tror det bare var ledningen til strømmen jeg klarte å dra ut av strømforsyningen. 
    • Tror bare du må prøve og fortelle hva som fungerte da.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.