Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lære 2 kirketoneskalaer og de øvrige 142 faller på plass samtidig!?


TMS

Anbefalte innlegg

C dorisk blir da:

tredje streng 3 - 5

andre streng 3- 4 - 6

første streng 3 - 5 - 6 -8

Grunntonen C i fet skrift

tredje streng (3) - 5

andre streng 3- 4 - 6

første streng 3 - 5 - 6 -8

Parantes for å markere at Bb egentlig ikke er rett startpunkt, men kun tatt med som hjelp for å finne et startpunkt for å spille en vanlig durskala og slippe å tenke på hvilke trinn Dorisk består av.

Tilsvarende blir det to "parantestoner" i Phrygian/Frigisk, tre i Lydisk, 4 i Mixolydisk osv..

Håper dettte var litt oppklarende og ikke mer forvirrende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en vinkling på samme tema:

Jeg spiller en låt i D dur og ønsker å teste ut hvordan det låter å skifte til D frygisk. Da tenker jeg som følger: I Don't Play Like.... osv

I i reglen er D dur, Don't er et helt trinn ned og dorisk, dvs C dur. så hvis jeg spiller C dur men bruker D som landingstone har jeg funnet D Dorisk...

Men det var D Phrygian/frygisk jeg ville teste og det var neste ord i reglen og ikke ett helt trinn ned, men to hele trinn ned fra D. Dvs Bb. Så da spiller jeg Bb dur og passer på å bruke D som landingstone. Dermed spiller jeg D frygisk.

Videre kan jeg forsette et halvt trinn til fra Bb og havner på A. Spill A dur, bruk D som landingstone.... D Lydisk...

( I - I - 1/2 eller Don't - Play - Like hvor Like representerer det 1/2 trinnet)

Obs: når jeg spiller A dur for å finne D lydisk. Begynner jeg på A og spiller først en A dur skala oppover en oktav og fortsetter videre til tonen D. Deretter snur jeg og går nedover og stopper på tonen D en oktav ned. (dvs ikke fortsetter helt ned til A'en som jeg begynte med) Deretter spiller jeg A dur tonene jeg fant fra D-D noen ganger til de sitter i fingrene...

Osv

For å illustrere med et eksempel som alle kan: C og Am har samme toner...

Jeg spiller i A dur og vil teste ut hvordan skifte til A moll (Aolian) låter.

Jeg tenker A frygisk (to hele, en halv, tre hele og en halv - nedover). Og reglen:

I = A Dur

Don't = ett trinn ned, G durskala med A som grunntone blir A Dorisk

Play = ett trinn til ned, F durskala med A som grunntone blir A Phrygian (frygisk)

Like = ett halv trinn til ned, E durskala med A som grunntone blir A Lydian

My = ett helt trinn til ned, D durskala med A som grunntone blir A Mixolydian

Aunt = ett helt trinn til ned, C durskala med A som grunntone blir A Aolian (moll)

Når vi først har kommet så langt kan jo også ta med:

Lucy = ett helt trinn til, Bb durskala med A som grunntone blir A Locrian

(Det siste halve trinnet videre ned fører oss tilbake til utgangspunktet A dur)

God natt

Endret av TMS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir meg ikke. Skriver vel dette mest for meg selv for å sørge for at det fester seg hos meg :-)

Etter ha spillt alle modusene med utgangspunkt i grunntonen C, begynner det å feste seg at:

C dur med en halv tone opp, dvs Db gir C Logrian (Db dur med C som grunntone)

C dur med senket ters som utgangspunkt, dvs Eb gir C Moll/aolian (Eb dur med C som grunntone)

C dur med kvarten som utgangspunkt, dvs F gir C Mixolydisk (F dur med C som grunntone)

C dur med kvinten som utgangspunkt, dvs G gir C Ldisk (G dur med C som grunntone)

C dur med forhøyet kvint som utgangspunkt, dvs Ab gir C Frygisk (Ab dur med C som grunntone)

C dur med liten septim som utgangspunkt, dvs Bb gir C Dorisk (Bb dur med C som grunntone)

Når dette festet seg ble det plutselig lett å f.eks kunne spille A frygisk på sparket. Jeg tenker bare "Frygisk" "5+", kvinten i A er E, da må 5+ være F....

F dur er lett - bare husk å bruke A som grunntone så har jeg A frygisk.

Endret av TMS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller, kanskje det enkleste er lære seg avvikene i forrhold til dur? (markert med b og #):

I Ionian

1 2 3 4 5 6 7

C D E F G A B

II Dorian

1 2 b3 4 5 6 b7

C D Eb F G A Bb

"Bb spilt fra C" = C dorian

III Phrygian

1 b2 b3 4 5 b6 b7

C Db Eb F G Ab Bb

"Ab spilt fra C" = C phrygian

IV Lydian

1 2 3 #4 5 6 7

C D E F# G A B

"G dur spilt fra C" = C lydian

V Myxolydian

1 2 3 4 5 6 b7

C D E F G A Bb

"F dur spilt fra C" = C mixolydian

VI Aeolian

1 2 b3 4 5 b6 b7

C D Eb F G Ab Bb

"Eb dur spilt fra C" = C aeolian (c moll)

VII Locrian

1 b2 b3 4 b5 b6 b7

C Db Eb F Gb Ab Bb

"Db dur spilt fra C" = C Locrian

Endret av TMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske fersk på dette. Selv om jeg har kjent til de fleste modusen i flere år, har jeg ike vært i stand til å spille de. Nå fikser jeg det raskt ved at jeg umiddelbart vet hvor langt jeg skal "hoppe" fra grunntonen for å spille en durskala for å finne tonene i den akktuelle modusen.

Når det gjelder akkorder til modusene har jeg ikke kommet så langt. Men jeg tenker at det er å bygge terser fra skalatrinnene og at jeg må gjøre 5 akkorden dominant. God ide? Eller bruke akkordene fra parallell tonearten som utgangspunkt... Samme akkorder i C dur og Am, C lydisk og G dur osv ?

Jeg vil gjerne ha tips til hvordan man lager gode akkordprogresjoner i de ulike modusene og om det er andre akkorder som egner seg godt i tilleg til å bygge terser på skalatrinnene.

Det er godt mulig jeg har gjordt dette altfor komplisert. Men det er slik jeg lærer. Må ha full oversikt og se sammenhengene for å forstå, for deretter begynne å forenkle tingene. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant disse tipsene via en link jeg fant i en annen tråd:

1) Find the differences between the major modes and the major scale. For the minor modes, compare to the natural minor scale. Identify the notes that make the mode different from the major or minor scale. 

2) Take those notes and find the chords that contain them. 

3) Alternate between the one chord and the chords that contain the "difference" notes. 

Så nå skal jeg eksprimentere med dette en stund...

(postet disse tre tipsene i kadenstråden også)

Endret av TMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se det på trinnene ja. Dorisk funker for eksempel over m7-akkorder. Det vet jeg fordi den har en liten ters og en liten septim.

Hvis vi tar utgangspunkt i C dorisk bør det passe med Cm7 og F7, Dm7, Am7b5 og Bbmaj7. Dette basert på at skalatonen A er tonen som skiller C dorisk fra C moll og alle disse akkordene har A i tilegg og C dorisk skalatoner i seg ?Jeg har ikke testet ut dette enda...

Endret av TMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig tøft, men jeg synes du gjør det vanskeligere enn det trenger å være ;)

Håper du også legger merke til hvilke akkorder de forskjellige kirketoneartene passer over?

Har tenkt på dette og testet noen dager nå. Og trenger tips. Har testet ut "hvilke skalaer passer over hvilke akkorder. La meg ta et enkelt eksempel:

C dur, med akkordene: C am7 dm7 G7 C

over Am7 passer A moll skala...

over Dm7 passer D dorisk

over G7 passer G mixolydisk

Men dette er jo bare tull ! alt dette er jo C dur skalaen.... &%$#%/&;!

Hvilke andre skalaer kan jeg bruke over de nevnte akkordene ? C blues, C pentatone, C dorisk ? :huh:

Oppskriftene med å velge en modus og deretter velge akkorder med vekt på de avvikende tonene i forhold til hhv dur/moll skalaen, begynner jeg å fikse greit. Men da snakker vi om å velge akkorder til en skala, det jeg sliter med er å velge alternative skalaer/modus til akkordprogresjonen i en låt.

Endret av TMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vanvittig mange måter å gjøre dette på. Og ikke glem fraseringer. De er minst like viktige som kirketonearter og alt det der.

Når vi først er inne på firklanger, så kjører jeg på med Dm7 - du grovt sett behandle en Dm7 på to forskjellige måter: Som trinn II i C-dur, eller som trinn VI (6) i F-dur. På trinn II er den naturligste skalaen dorisk. På trinn IV i F-dur passer det veldig fint med eolisk. Men dette vet du sikkert allerede.

FRANK TORES GITARTEORI FOR BUNNIES, Kapittel I

Pentatone fremgangsmåter når man treffer på en Dm7:

Penta er fett som søren, samme hva de andre (jazz)gutta sier!

Ser vi på akkordene i tonearten C-dur (firklanger), ser det slik ut:

(I) Cmaj7 - (II) Dm7 - (III) Em7 - (IV) Fmaj7 - (V) G7 - (VI) Am7 - (VII) Bm7(b5)

Jeg kan spille Dm-, Em- og Am-penta over en Dm7-akkord. Dette vet jeg fordi de harmonisk sett henger sammen. Em-penta er den som minner mest om dorisk, fordi den inneholder en H (6-er i en Dm7).

Med andre ord, hvis jeg sitter på en Dm7 kan jeg hoppe ned en kvart, da finner jeg en A, og kan spille A-moll penta. Jeg kan også svippe innom E-moll penta, den er en heltone opp. Tips: pass på å lære deg den pentatone skala i alle former og posisjoner, så slipper du å hele tiden lete etter E eller A.

Eksempel G7 (dominant, ualterert - det vil si at den ikke inneholder b9, #9, b5, #5)

Mixolydisk er liksom tingen her. På en dominant 7-akkord kan du ellers for eksempel gå opp en heltone og spille moll-penta. Du kan også prøve en Maj7-arpeggio en kvart opp.

Et tips sånn helt på slutten: jeg jobber for tiden med å spille soloting slik at det kan høres at jeg spiller over en Dm7 eller en G7. Det er liksom litt frekkere enn å spille 16-dels C-dur opp ned i 140 bpm. Jeg er med andre ord fan av vertikal improvisering (vet ikke om dette er et faguttrykk).

Takk for meg. Jeg vil også si at jeg ikke er ekspert, ferdig utlært, eller en eksepsjonell jazzgitarist av noe slag. :)

PS: jobb med arpeggiofigurer! De er slettes ikke bare til über-sweeping i Malmsteen-låter. Det finnes mye gull å hente der.

Endret av franktore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke glem fraseringer. De er minst like viktige som kirketonearter og alt det der.

Yes, begynner å nærme meg stadiet hvor tonene er på plass og tiden er kommet til å fokusere på fraseringer

Penta er fett som søren, samme hva de andre (jazz)gutta sier!

Godt tips, skal fokusere på penta fraseringer basert på akkordene fremover når jeg improviserer over en låts fastsatte akkorder. Og lage akkordprogresjoner med hovedvekt på de avvikende tonene i valgt modus i forhold til moll/dur skalaen når jeg lager egne låter.

..spille soloting slik at det kan høres at jeg spiller over en Dm7 eller en G7. Det er liksom litt frekkere enn å spille 16-dels C-dur opp ned i 140 bpm. Jeg er med andre ord fan av vertikal improvisering (vet ikke om dette er et faguttrykk).

Og da mener du f.eks å spille D moll penta over D7 og G dur penta over G7 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da mener du f.eks å spille D moll penta over D7 og G dur penta over G7 ?

Det betyr at jeg prøver å unngå omveier, og passer på å være innom noen av akkordtonene på de enkelte akkordene. Dette er mer en evighets-øvelse enn noe jeg faktisk bruker når jeg spiller. Er rett og slett ikke flink nok enda.

Et av målene er å oppnå såpass oversikt at jeg vet hvor trinnene i akkordene flytter seg på halsen, slik at jeg kan spille fine linjer uten å tenke på mixolydisk, frygisk og lokrisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder fortsatt på med å teste ut forskjellige modus/skalaer over akkorder. For å beholde "kontakten" med akkordene i raske skalaløp, fant jeg at dette funket:

1/16 mixolydisk noter over durseptim, en takt ser f.eks slik ut (skalatrinn): 1-2-3-4 3-4-5-6 5-6-b7-8 b7-8-9-10

Dvs hvert 1/4 taktslag faller sammen med en akkordtone. Har lenge ønsket å kunne spille raske løp ala Jimmy Smith på Hammondorgelet. Syntes at dette låt ok, nå er det bare å øve det inn på orgel og gitar. Samt teste ut andre varianter med trioler i stedet for 1/16 noter, dorisk skala over m7 osv.

Jeg synes slike løp er ok i små mengder og i korte perioder som aveksling til mer melodiøse fraseringer. Jazzsoloer som raser av gårde i 32 takter med nesten bare 1/16 noter er, for meg, for slitsomt å høre på :-)

Er det noen som har tips på andre gode måter å øve skalaer på som eller har andre tips.

Endret av TMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.