Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lære 2 kirketoneskalaer og de øvrige 142 faller på plass samtidig!?


TMS

Anbefalte innlegg

Hvis du kan dur og frygisk kan du alle 144 * 84. Dvs I I 1/2 III 1/2 og 1/2 I I I 1/2 I I. Jeg skal forklare nærmere senere. I mellomtiden, er det noen som vet hva jeg mener ?

Jeg vet at man strengt tatt bare trenger å kunne durskalaen, men ved å også lære frygisk faller alle de andre mye lettere på plass :-)

En fordel med gitar er at du enkelt kan transponere en skala slik at du slipper å lære 12 varianter av samme skala. På keyboard er det litt mer komplisert å transponere.

Med metoden jeg tenker på vil man forenkle innlæringen av alle kirketoneskalaene enormt for keyboard og en god del for gitar - tror jeg. Skal sjekke når jeg er i nærheten av et piano, orgel eller gitar. (er på jobb)

*endret fra 144 til 84 (7 kirketonemodus x 12 tonearter). Gikk litt fort i svingen

Endret av TMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg tolv toner så kan du alle skalaer............

Det blir som å si "Lær deg alfabetet, så kan du alle språk som baseres på det latinske alfabetet"........

Oppskriften for å bli en player;

Tenk mindre, spill mer

Tenk mindre og spill mer av det samme....

Mitt problem er at jeg har lett for å låse meg fast i gamle fraser og mønstre. Ved å esprimentere med spille melodien først som den er skrevet f.eks i G dur, deretter en runde med G-Lydian, G-Phrygian, G-Dorian osv, så slumper jeg over ting som låter bra som jeg ellers ikke ville funnet. Kan hende jeg også spiller noe "feil" som låter bra som jeg kan holde fast ved osv. Kult å kunne svitsje til ulike kirketonemodus på sparket uten å bruke masse tid på å terpe og pugge :-)

Jeg har stor respekt for de som ikke trenger masse teori for å spille bra. Jeg er tilhører desverre ikke den kategorien. Det finnes flere veier til mål

Endret av TMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja, dette med skala "modes" er veldig nyttig IMO.

Og de har jeg skjønt og fått på plass.

Men vet dere hva mitt problem utrolig nok er??

Det er å finne hvilken skala den jæv... sangen går i!!! Så her er det noe jeg ikke helt har skjønt...

Hadde jeg fått inn det hadde det vært et absolutt sjumilssteg for min del. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mye avansert tenkning på gang her.

Pass på at du øver på ting du virkelig har behov for. Ville nok tenkt litt mer på fraser, ikke bare skalaer, og jobbet opp en følelse av perioder. Jeg jobber ofte i perioder på 8 takter når jeg improviserer. Blues-gutta jobber for eksempel med 12 takter.

Et retorisk spørsmål for videre tenking; tror du en proff jazz-saksofonist tenker på g-frygisk/dorisk/superlogrisk når han er midt i en solo? Nok en gang: flere veier til samme mål, men treffer du på en G7#9, jobb med akkordtoner og trinntall (funksjoner) i tillegg til å spille skalaer opp og ned.

Jeg er slettes ingen ekspert, men dette er ting jeg har jobbet med selv det siste året :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mye avansert tenkning på gang her.

Pass på at du øver på ting du virkelig har behov for. Ville nok tenkt litt mer på fraser, ikke bare skalaer, og jobbet opp en følelse av perioder. Jeg jobber ofte i perioder på 8 takter når jeg improviserer. Blues-gutta jobber for eksempel med 12 takter.

Et retorisk spørsmål for videre tenking; tror du en proff jazz-saksofonist tenker på g-frygisk/dorisk/superlogrisk når han er midt i en solo? Nok en gang: flere veier til samme mål, men treffer du på en G7#9, jobb med akkordtoner og trinntall (funksjoner) i tillegg til å spille skalaer opp og ned.

Jeg er slettes ingen ekspert, men dette er ting jeg har jobbet med selv det siste året :)

Er helt enig med deg at frasering og tonevalg er det overordnede målet så det er noe jeg jobber kontinuerlig med. Og jeg er også veldig påpasselig med å bruke tida mi på det som for meg er viktig nå for tida. Hva som er viktig for en gitarist/musiker er svært individuelt for hver enkelt så her er det i utgangspunktet ikke snakk om noe rett eller galt men hva som den enkelte har lyst til å gjøre og hva som høres bra ut for den enkelte. En musiker bør aldri bli "for flink" til å høre på andre og ta imot impulser. Det er det som driver en musiker framover og skaper progresjon. Poenget mitt med dette er at for min del så er det viktig for tida å forstå sammenhengene bedre og få de sammen på en måte som høres ut som musikk i mine ører. For meg er det også viktig å få på plass teknikker som både gjør meg i stand til og gjøre det jeg vil høre samtidig som at forskjellige teknikker gir meg større bredde og flere valgmuligheter.

Min oppfatning av musikk trenger ikke å være den samme som en annens og det er det som gjør musikk så spennende og grenseløst. Noen spiller jazz, noen syns det største som fins er shredding og andre igjen synes blues er den mest perfekte form for musikk som fins og vi trenger alle. :-)

Jeg øver mye teknikk samtidig som jeg bruker mye tid på tonesammensetninger og harmonier. I mitt hode er det viktig og det er ikke sikkert alle er enig med meg og det er helt greit. :-)

Det ble ikke så mye teknisk prat her men jeg synes dette i direkte har mye med teknikk gjøre, og det å lage musikk. :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg helt hva du tenker, for det du skrev nå ble plutselig veldig generelt, men innlegget mitt var ment som en tankevekker - et forslag - på noen områder som veldig få gitarister er innom.

Hvis man kikker litt på trinntall i akkorder, vet man plutselig hvordan man finner en #9, en ters eller en sekser i E-dur over hele halsen. Plutselig opplever man at det å improvisere blir lettere enn det var før. Plutselig er det ikke bare "fingrene som spiller" lenger, men man spiller tøffe ting over akkordrekker uten å tenke over det engang. Og det er ganske stilig.

"Rett eller galt"-diskusjonen gidder jeg rett og slett ikke bli med på. Vi har jo allerede blitt enige om at det finnes flere veier til mål :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette med skala "modes" er veldig nyttig IMO.

Og de har jeg skjønt og fått på plass.

Men vet dere hva mitt problem utrolig nok er??

Det er å finne hvilken skala den jæv... sangen går i!!! Så her er det noe jeg ikke helt har skjønt...

Hadde jeg fått inn det hadde det vært et absolutt sjumilssteg for min del. :-)

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men jeg hører umiddelbart hva som er grunntonen til en sang. Og da har du skalaen. Dette kan sikkert trenes på ved at hver gang du hører en låt, så syng grunntonen.

Jeg har aldri interessert meg i om det er frygisk, lydisk eller miksolydisk, eller hva. Jeg har bare lært meg å spille skalaen oppover, bortover og skrått på gripebrettet, samt "oversette" en toneart i moll til parallelltonarten i dur.

Som franktore sier, så er det flere veier til mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ta svingen med drifting eller bare svinge normalt med kutting:p Mange velger å ikke kutte og svinger normalt.

Musikk er som alt annet. Erfaringer skaper harmoni og nye kule toner. Jeg har pugga hele livet på soloer jeg syns er kule og gidd faen i skalaer... Marty Friedman spiller ikke helt etter skalaer men har en egyptisk bend og feeling. Sånne ting intresserte meg. Men så ser jeg nå at ved noen skalaer så kan jeg lære noe nytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det er liv i denne tråden fortsatt :-)

Men det er ingen som har svart på "Hvis du kan dur og frygisk kan du alle 144 * 84. Dvs I I 1/2 III 1/2 og 1/2 I I I 1/2 I I. Jeg skal forklare nærmere senere. I mellomtiden, er det noen som vet hva jeg mener ?"

Jeg skal prøve å forklare hva jeg mente. Hvis man kan frygisk, dvs en halv, tre hele, en halv og to hele i tillegg til durskalaen faller alle de andre modusene på plass med huskereglen "I Don't Play Like My Aunt Lucy" (ionisk, dorisk osv...)

La meg ta et eksempel med utgangspunkt i C dur. Spill Frygisk nedover, dvs I I 1/2 I I I 1/2.

En hel ned fra C = Bb. Start durskala fra Bb og etabler C som grunntone på veien opp. f.eks med å bruke Bb som opptakt til neste tone som er C. Fortsett Bb skalaen forbi neste Bb og til grunntonen. Ett trinn ned gir oss andre trinn i reglen som er Don't eller Dorisk. Nå sitter C dorisk i fingrene og det er bare å peise på...

nest trinn i reglen etter "I Don't" er "play" altså Phrygrian/frygisk. For å komme dit går man altså to hele trinn ned fra C og havner på Ab. Spille Ab dur oppover passer neste Ab og fortsett til C, Etabler C som grunntone og "vips" C frygisk sitter i fingrene og det er bare å peise på...

Tilsvarende går man 2 hele og et halvt trinn ned fra C og havner på G, G dur med C som grunntone Lydisk ("Like" i reglen)

Jeg må innrømme at jeg fikk øynene opp for dette på orgelet og ikke på gitaren. Det er nok lettere å se dette på et keyboard enn et gripebrett. Ihverfall for meg foreløpig. Men det begynner å falle på plass på gitaren også.

Håper dette ikke var alt for forvirrende. Sjekk gjerne ut om det jeg skriver stemmer eller om jeg er helt på bærtur...

:-)

Endret av TMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et retorisk spørsmål for videre tenking; tror du en proff jazz-saksofonist tenker på g-frygisk/dorisk/superlogrisk når han er midt i en solo? Nok en gang: flere veier til samme mål, men treffer du på en G7#9, jobb med akkordtoner og trinntall (funksjoner) i tillegg til å spille skalaer opp og ned.

De gjør nok ikke det nei og mange av de har nok hørt seg frem til hva som låter bra uten å være bevisst på hva skalaene de bruker heter. Men en del av de har sikker også vært i gjennom en fase hvor de bevisst har testet ut og bevisst eksprimentert med ulike skalaer og øvd på de. Etterhvert tror jeg det er sånn at de tenker mindre og mindre på hva de gjør og det låter stadig bedre jo mindre de tenker. Men for å komme dit må mange av oss gjennom fasen med bevisst fokus på hva vi gjør. Det finnes mange veier til Rom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne du lagd ett kjapt tablatur? jeg skjønner alt bedre ved å se tall på 6 streker:-)

Jeg har ikke noe verktøy for enkelt å lage tabulatur. Kanskje noen andre her inne kan fikse det.

Men forsøk å tenke slik:

Spill en durskala i C dur fra 5 bånd:

C og D på tredje streng, bånd 5 og 7

E F og G på andre streng, bånd 5 6 og 8

A H og C på første streng, bånd 5 7 og 8

Flytt alt 2 bånd ned og start på bånd 3 tredje streng (Bb)

Fortsett samme dur munster fra eksempelet med C dur over men når du kommer til siste tonen, dvs Bb på 6 bånd første streng, så stopper du ikke der men fortsetter til 8 bånd første streng ©

På vei opp fra der du begynnte passerte du C som andre tone i Bb skalaen, dvs 5 bånd tredje streng. Prøv å lande på C tonene istedet for Bb tonene og du spiller C dorisk

See ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.