Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Folkehøgskole!


idakarolines

Anbefalte innlegg

Folkehøgskole koster alt fra 85-95000 kroner som jeg er klar over. Min skole koster 92500, mye pga. en svært dyr USA-tur. Det man betaler til folkehøgskolen går KUN til kost/losji og tur (evt. studiematriell om man går en slik linje som tekstil, kjeramikk e.l.), da skolen ikke har lov til å ta betalt for undervisning o.l. :)

Nå har det seg slik at lånekassen kan gi deg lån på 90800 kroner (ny sum fra 2012) og 40% av dette (36000 kroner) blir omgjort til stipend når du består året. Det betyr at man sitter igjen med 54800 kroner i studielån etter ett folkehøgskoleår. Med tanke på det at man får kost, losji, og ett sinnsykt morsomt år, så er 54800 kroner svært lite. Man får ikke til å leve for seg selv for så lite pr. år en gang, ikke sjans!

Det å gå folkehøgskole er ærlig talt ikke dyrere enn å gå VGS/Høyskole og samtidig bo for seg selv. Det er vel egentlig billigere.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på Nordmøre Folkehøgskole i Surnadal og Namdals Folkehøgskole i Grong, begge gangene Band & Studio. Nordmøre har høyere standard og et mye mere sosialt miljø, mens Namdals har en bedre linje.

Læreren på Nordmøre er en bassist med 3 år bachelor i Jazz i Oslo og han på Namdals er en trommeslager med 5 år master i Jazz på NTNU. Jeg må si at læreren på Namdals er en helt fantastisk person og en sinnssyk trommis :) Han kan du lære utrolig mye av uansett hva du spiller.

Studioet på Nordmøre ble bygd/oppgradert etter at jeg gikk der, men så vidt jeg vet så har de nå 2 iMac, en med Logic Pro 9 og en med Cubase 5, Presonus LIve 24.4 mikser, Axiom keyboards og Dynaudio monitorer. På Namdals er det PC med Pro Tools 9, en Tascam analog mikser, Digidesign 003 rack, Command 8, noen greie preamp racks og flere gode mikrofoner.

Studieturen på Nordmøre er én ukes tid i London sammen med Teater/Musikal linja, mens på Namdals er det en felles tur til Italia/Tyskland/Østerike/Sveits i to uker.

Jeg kan ikke beskrive hvor mye jeg anbefaler folk å gå folkehøgskole. Ikke bare lærer du mye innen det faget du velger, men også utrolig mye om deg selv og andre. De to folkehøgskoleårene mine er og blir de to viktigste i mitt liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greie øvingslokaler som er åpent til fritt bruk til kl 23:00 hver kveld. For ikke å snakke om læreren som er en sprø ungarer med ultra gebrokkent norsk.

Haha, her er det en engelskmann med ganske gebrokkent norsk, men har tidenes humor. Folkehøgskoler tiltrekker seg visst slike lærere. :P

Dette her er da Sunnhordland folkehøgskole, som var kjent for å ha vært kjent for å ha godt opplegg for vokalister.

Jeg føler ikke for å si så mye egentlig, for rektoren stalka forumet her i fjor på denne tida. :P Skolen er som de fleste andre folkehøgskoler, bra, og den har bare kunst – enten om det er utøvende eller ikke – relaterte linjer, noe som for meg er et pluss.

Selv har jeg andre planer for framtida, men det er mange her som er gode nok til å komme seg inn på videre studier – det vedder jeg på!

Endret av stifa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Slenger meg på trenden, og sier som så mange andre at FHS er og blir bra, uansett hvilken skole du velger!

Går selv musikklinja på Sunnhordland, og er godt fornøyd! Både positive og negative erfaringer, som man finner overalt ellers i verden :)

Følg magefølelsen, og les godt på de forskjellige skolene, så finner du noe som passer best for deg selv!

Haha, her er det en engelskmann med ganske gebrokkent norsk, men har tidenes humor. Folkehøgskoler tiltrekker seg visst slike lærere. :P

Dette her er da Sunnhordland folkehøgskole, som var kjent for å ha vært kjent for å ha godt opplegg for vokalister.

Jeg føler ikke for å si så mye egentlig, for rektoren stalka forumet her i fjor på denne tida. :P Skolen er som de fleste andre folkehøgskoler, bra, og den har bare kunst – enten om det er utøvende eller ikke – relaterte linjer, noe som for meg er et pluss.

Selv har jeg andre planer for framtida, men det er mange her som er gode nok til å komme seg inn på videre studier – det vedder jeg på!

Hei Stian! :)

Clive er tidenes lærer/inspektør. Kan spøke med alt, inkludert seg selv. Tørr, britisk humor slår aldri feil! ;)

Endret av Bjoner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er det noen som har erfaring med folkehøgskuler i Sverige? Jeg vet at det ligger en del gode skoler for musikk der(jeg har tenkt på Birka, Skurup, Fridhem), og jeg tror det er en del billigere der, slik at stipendet fra lånekassa dekker det meste, og du ender opp nesten uten lån...(?)

Eller tar jeg feil? Mulig at de har et annet system i sverige på kost/losji. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med folkehøgskuler i Sverige? Jeg vet at det ligger en del gode skoler for musikk der(jeg har tenkt på Birka, Skurup, Fridhem), og jeg tror det er en del billigere der, slik at stipendet fra lånekassa dekker det meste, og du ender opp nesten uten lån...(?)

Eller tar jeg feil? Mulig at de har et annet system i sverige på kost/losji. Noen som vet?

Du ender nok ikke opp uten lån.

Lånekassen betaler 40% av lånet ditt ved bestått år. Det betyr at om du låner 60.000, vil du få 36.000 i lån... Låner du 90.000, får du 54.000 i lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så søker man jo bare fullt studielån. Studielånet er det mest gunstige lånet man noen gang kan få, og det man ikke trenger å bruke under studier er fin kapital til f.eks boligkjøp o.l.

Om man absolutt ikke vil ha studielån så bare betaler man tilbake overskuddet når man er ferdig med å studere og renter og avdrag begynner å løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.