Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Folkehøgskole!


idakarolines

Anbefalte innlegg

Har inntrykk av at omtrent alle skoler har gode lærere, og har ennå ikke hørt om noen som har hatt et dårlig år på FHS uansett hvor de har vært. Hvor man skal dra er vel fort litt avhengig av hva slags musikk man vil drive med, hva slags instrument man spiller og hvor kristent man vil ha det.

Sånn på generell basis vet jeg at Trøndertun og Viken har blitt godt omtalt av gitarister med ganske streite pop/rock-interesser. Har også venner som har skrytt fælt av Tonheim, men de har drevet med hhv klassisk piano og fele, så jeg vet ikke hvordan tilbudet for en pop/rock-gitarist er der.

Ellers vil nok alle som svarer anbefale akkurat den skolen de har gått på, siden det antakeligvis har vært det beste året i deres liv og de hadde det knallbra der. Min anbefaling er å søke på nett på ulike folkehøgskoler, og se hvilken som har det tilbudet du synes passer deg og dine interesser best, og søke på et par av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogn folkehøgskole har en sinnsyk studietur, om det er viktig. (Jeg går der selv) Der vi drar til USA i 2,5 uke (ca 19-20 dager) og er innom Chicago -> St. Louis -> Nashville -> Memphis -> New Orleans -> Galveston -> Houston, der man er innom alt som er stort og viktig innen både musikkhistorien og amerikansk historie i denne delen av landet... Nevner i fleng; Sears Tower (Willis Tower) i Chicago, Millenium Park, Gateway Arche (St. Louis), Bluebird Cafe (Kafe der Garth Brooks og taylor swift ble oppdaget, svært høyt nivå på de som opptrer der) Grand Ole Opry, og så videre, og så videre. Elevene får også i stor grad være med å bestemme hva som skal besøkes.

Skogn har også nettopp hatt utskifting av litt lærere, og den nye læreren er absolutt en profesjonell kar, som kan mye både om jazz, klassisk, rock og så videre. Han liker absolutt alt av musikk, og er med på alt! Han har også store studiokunnskaper, og studioet er utstyrt med alt som trengs av opptaksutstyr. Dette halvåret skal vi på turne rundt om kring i midt-norge og jeg gleder meg noe sinnsykt!

Men som andre her sier, uansett hva du velger, blir du nok fornøyd! Jeg har derimot ett inntrykk av at Trøndertun og Manger bærer preg av mer profesjonalitet, og de jeg kjenner som har gått der, kjenner seg ikke igjen i min beskrivelse av ett folkehøgskoleår. De jobba mye mer intenst i studio enn vi gjør, og vi utøver musikken mer enn vi spiller inn den, for å si det slik. (Jeg har enda kun kanskje 60 minutter i studio i løpet av det første halvåret)

Vil du utvikle deg som musiker, og lære mer, om du kan mye fra før, velg Trøndertun eller Manger (Trøndertun har opptaksprøve)

Mens skogn har mer fokus på å ha det moro med musikken. Det er bl.a en i klassen min som gikk musikklinja i 3 år på VGS, og bestemte seg for å gå for en mindre kjent folkehøgskole fordi han ville ha mer fokus på det som er moro med musikk, istedet for den profesjonelle, teoretiske biten.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok litt ann på i hvilken grad av seriøs skolegang du ønsker :P - Folkehøgskole generelt er jævlig fett, og egentlig litt sosialt utfordrende. Hvis det er i allerhøyeste grad av utvikling av deg selv som musiker og nada interesse i det sosiale er nok trøndertun og den slags folkehøgskoler greia. (Mener det er mye fokus på jazz og teori og sånn shait?) Mens skolen jeg gikk på (Buskerud FHS - Rock & Metal linje) var det lagt litt opp til deg selv i hvilken grad du ønsker å utvikle deg. Timene er mer innføring i hva du bør gjøre for å løse diverse oppgaver man får utdelt, tiden går som regel til spilling. 3 Greie øvingslokaler som er åpent til fritt bruk til kl 23:00 hver kveld. For ikke å snakke om læreren som er en sprø ungarer med ultra gebrokkent norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ærlig talt øvingslokalet er åpent til litt ut på kvelden på de fleste folkehøgskoler, men ja, det har vi på skogn også :-) Blir mye mer jamming og låtskrivningsmoro av egen vilje enn oppgaver på skolen vår, selv om vi har en del av det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått bandlinja på Follo :) er absolutt å anbefale. veldig gode lærer og masse bra musikkutstyr, og alle bandromma hadde mulighet for opptak av bandøvinger osv..

Absolutt å anbefale, skriver under på dette. Har selv gått der, og det er store muligheter for utvikling som musiker, spesielt om du liker å spille i band 3-4 timer om dagen.

Lærerne tør jeg påstå er blant de beste i landet, i løpet av året jeg gikk der. Vi hadde Gildas Le Pap (Satyricon, Touché og Spiral Architect), Lars K Norberg (ex-Satyricon, Spiral Architect), David Husvik (Extol, Dr. Midnight and the Mercy Cult) og en rekke andre meget dyktige musikere. Vi hadde studietur til Los Angeles (fantastisk). Mye bra på den skolen, spesielt maten man får er eksepsjonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går folkehøgskole i år, og jeg var 22 når jeg begynte i august, blir 23 nå i mars.

Men så er jeg den gamleste eleven på hele skolen også da.... Var derimot svært moro når vi var i USA, og jeg var den eneste som ifølge loven der borte kunne kjøpe øl :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.